|
|
|
|---|---|
|
har en 740 som går jämt i varv på tomgång men vibrerar känns inne i kupen.......tror inte han går på alla 8 vad kan det va? | |
750iAL |
kolla dina motorkuddar.. |
|
Kolla stift, tändkablar och fördelarlock. Börja med att se till att allt är rent. (även insidan av fördelarlocket. Jag har tvättat fördelarlock och tändkablar i diskmaskin med gott resultat på tidigare bilar. Men om det sitter givare på någon av dina tändkablar som det gör på V12:an så skall den inte tvättas i maskin då kontaktstycket blir fuktigt /Mats J |
|
Franka2 |
Membranet? En tändspole? Mats J: V8 har inget fördelarlock. (8 tändspolar) Franka |
| Kan även vara olja som runnit ner på siftena pga. otät vetilkåpspackning. Detta brukar hända på dessa motorer. | |
|
hazzard: Kolla som sagt att det inte runnit ned olja i tändstiftshålen, vilket är mkt. vanligt på V8:an. De har dubbla vent. kåps-packningar: en yttre o en inre. Gör rent o byt dessa samt stift! Insugsmembranet kan också vara idé att kolla, då detta är tillv. av naturgummi, som lätt spricker litet med tiden. Lite trångt att byta, men enkelt i sig. 268:- på BMW! Ett annat fel kan vara sprickor i tändhatts-anslutningarna. Jag hade detta fel på min 530V8. De GÅR att byta, och kostar "peanuts". Tror vi gav 28:-/st. Jag bytte ALLA givetvis! Kör INTE bilen om den går på 7 cylindrar... Oförbränd bensin rinner då ned i katalysatorn tillhörande den cylinderbanken, och katalysatorn kan förstöras! Det är ju INTE billigt att köpa en ny på BMW... Det finns billigare att köpa, men det blir ändå en stor utgift i onödan. Motorkuddar kan också vara värt att kolla, som sagts tidigare. Det hela är ju avhängigt av HUR Din motor går ojämt och vibrerar. Om den låter "floff-floff-floff", så går hon ju garanterat på 7 cylindrar... Om hon tänder fint och rent vid lite varv, så skulle jag satsa på att det är en liiiten spricka i membranet, som kompenseras av det större vacuum som bildas vid högre varvtal! Membranet är ju ett "klassiskt" fel på dessa, i övrigt ljuvliga V8:or :) Lycka till :) Mvh Anders BMW - Liebe auf den ersten blick... |
|
|
visade bilen för en mek i dag han hade en fundering på att det kunde va en ventil tätning som var paj vad tror ni om det?? han ska göra ett komprisionstest i morgon vad nu det är dör något......blir nog dyrt det här :-( |
|
|
hazzard: Nej, det är nog inte en ventiltätning, om bilen inte ryker litet blått, vid uppsläpp, mm. Men då skall det vara bra läck, för katalysatorerna tar bort mycket blåryk... Dessutom är det super-duper-massive-kvalitet på styrningar o allt i en M60. Hur kör Du bilen? Gasar som ett svin, eller kör normalt? Gasar man som ett svin, går allt sönder, även Ferrari... Jag vet...suck... Jag har aldrig hört om en styrning som gått på en V8:a??? Ja, kanske efter 50-60 tusen mil... Har Du bok på bilen? Hur långt har den gått? Vad kör Du på för olja? Ett kompressionstest (och leak-down) är bra, men om det felar, är det oftast nåt annat än bara en gummitätning... kanske en hydraulisk lyftare som fastnat, så ventilen inte tätar mot topplocket? Det är min tanke... DÅ är det otroligt viktigt att veta hur oljebyten skötts, och VAD det är för olja som används/använts... ALLTID FULLSYNTET (5/40, 5/50 mm.) av BÄSTA KVALITET skall hällas i M60:n! Har Du otur kan det i annat fall vara en av toppackningarna som börjat läcka in vatten i en av cyl. Det medför oftast att maskinen inte går på "alla" vid lågvarv, men den tänder OK vid högre varv, då temperaturen blir så pass hög att den något vattenblandade bensinen tänder i alla fall... Har bilen rullat typ 25 tusen mil, KAN ju toppackning vara ett alternativ. Det är inte helt vanligt, dock. Detta är ju naturligtvis bara spekulationer från min sida, men kan kanske vara tips i Din fortsatta felsökning... Som sagt...Lycka till :) Mvh Anders BMW - Liebe auf den ersten blick... |
|
|
vad är leak down?? vad innebär det om han inte går på alla cyindrar och han tror det är ventil tätning?? skall hela toppen bort då och planas m.m?? vad kostar det tro?? hoppas han är sugen på kvällsjobb isåfall:-) |
|
|
Vid leakdown-test trycksättes cylindern med tryckluft genom tändstiftshålet och tryckfallet pga läckage mäts. På så vis fårs en bild av hur frisk cylindern är. Den stora fördelen är sedan att mekanikern kan lura ut var det läcker genom att lyssna i avgasröret (avgasventilerna), luftburken (insugsventilerna) och oljepåfyllningen (kolvringarna) och på så vis få en bild över vad som är fel. Sedan tror jag det blivit nått missförstånd kring den här ventiltätningen. Jag uppfattar det som den lilla tätning som sitter kring ventilens skaft och läcker den lite så bör det inte leda till att motorn misständer utan bara drar olja och ryker. Är det däremot sätet som ventilen tätar mot i topplocket som menas är det fullt begripligt om motorn går illa, det ska också synas tydligt vid ett komp- eller leakdown-test. //Magnus |
|
|
har gjort ett komptest idag 6 cylindrarvar helt ok , men två av dem var det sämre komp på vilken nivå ska det ligga på föresten?...vad kan det bero på? |
|
|
Det exakta värde vet jag inte men man brukar säga att 10% variation mellan cylindrarna är ok på en varm motor. Vad fick du för värden? //Magnus |
|
|
Ja, jag vet, jag var otydlig med skillnaden tätning och styrning...ursäkta. Det är som 944_Driver säger :) Jag har iofs. sällan hört om dåliga tätningar på M60:n. De verkar hålla mycket god kvalitet! Mkt. bättre än Mercedes, faktiskt! Deras kan ju ge upp strax före 10K mil... /Anders BMW - Liebe auf den ersten blick... |
|
|
Lyfter tråde lite Inhandlat en 740 och den gick lite ojämt och eftersom jag haft flera 530 så kände jag på mig att det var stiften som badade i olja. Av med ena siden ingen olja men såg avlagringar av kokad olja och vattenmix gjorde rent efterspände lite. Andra sidan rejält oljebad av med allt och diska avfetta osv, efterspände denna sidan också. Nu till saken tycker fortfarande den går lite oljämt ibland typ när den är kall och när man gasar lite upp till ca2500 varv. Till saken hör att den är chippad och jag testade att köra på 95 oktan precis efter operationen. Har idag inhandlat nya stift oljefilter och skall byta olja imorrn och kanske stift också om jag hittar ngt varmt trevligt ställe. Kan det vara det beryktade membranet? Bilen är svensksåld 18000mil stiften såg inte så trevliga ut. Byts de vid varje inspektion två? Är det möjligt att de hängt med sedan 94a? Den har bara varit inne på en insp 2 än så länge känns som jag vill göra allt nu. Finns det ngn liten Verkstad / privatperson som är kunnig på membranbyte eller har gjort det för ngn av er? Det är ju inte så dyrt och det låter på beskrivningarna att det inte är spec svårt heller. -Phil |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.