AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.642

Frågor ang. Motronic E24/E28

Hej alla glada!

Här kommer ytterligare några frågor angående Motronic...

Jag har en 635 CSiA -85, tysksåld och katalysatorkonverterad i Tyskland.

I somras gick styrboxen sönder (utom räddning, verkar det som). Jag tog boxen från min M535 E28 och satte i 635:an, vilken gick, men inte lika bra som innan.

Huvudfrågan lyder alltså:

A: Kan jag ta chipet från 635:ans originalbox och sätta i M535-boxen, vilken jag tänker använda i 635:an?

635:ans boxnummer: 0 261 200 059
M535:ans boxnummer: 0 261 200 060

Vad jag har förstått är 635:an box en katalysatorbox och M535:ans box en helt ordinär box från en svensksåld M535 (fast www.bosch-automotive.com tycker att ...60-boxen är en 218-hästarsbox). Det som fysiskt skiljer boxarna är att 635-boxen är några centimeter längre - och den saknar potentiometer.

Bilen gick som sagt bättre med originalboxen. Nu, med M535-boxen, går den okej, men ångar en hel del, får antagligen för mycket bensin vid fel tillfällen, då den luktar bensin på tomgång, vilket den inte gjorde innan. Dessutom var den på det hela taget lite rappare förut.

B: Kan jag med 635:ans chip i M535-boxen använda den senares potentiometer?

C: Vad skiljer katalysatorboxen från den ordinära M535-boxen?

Tilläggas bör att 635:an gick väsentligt mycket bättre med originalboxen än min förra M535:a, som var helt original och i mycket gott skick mekaniskt.

D: Skall jag strunta i att växla chip och direkt låta chipa M535-boxen, till exempel hos JWR? 635:an har som sagt katalysator, lambdasond och är tysksåld.

Tack på förhand!

___
Gör det med stil eller gör ingenting.
...59-boxen har potentiometer! Dock sitter den innanför själva locket på boxen och är ej åtkomlig utifrån. Den har 8 steg!

Men! ...59-boxen är version ML 3.2 och ...60-boxen är version 3.3. Vad innebär det? Vad har det för praktiskt betydelse?

___
Ch
44
Chrillos
M535i -87
Detta är inte ett svar på din fråga, men du får icke förglömma att lappa saften när du avancerar tändningen.
Gör du inte det så kan du få mindre roliga problem i styrboxen, såsom brända kondensatorer eller skadade resistorer.

Jag upprepar; glöm ej att lappa saften!
Är det ingen som vet?

___
Paap Reeder
Hej!
Tror inte att en .. 60- box avsedd för EJ cat kan fungera i en M30 som har lambda.
60- boxen har mig veterligen ingen kapacitet att ta hand om lambdavärdena och än mindre "göra nått åt dom".

Tror inte att det bara sitter i chipet heller.

Mitt förslag är att om du inte måste ner i "00- värden på Jesperados- mätare" så kan du skippa det där med att ha fungerande Cat och använda ...60-boxen men ställa den inledningsvis i grundläge = 0 på poten. Max motsols.

Sedan får man experimentera sig fram med de olika lägena - finns angivna ngnstans på forumet ... hela tabellen ... använd sök.
Man kan få -4% mindre bränsle vill jag minnas.

Måste du klara bilprovningen med vissa värden återstår nog bara att försöka skaffa fram en ...59- box eller som du själv säger låta jwr försöka fixa det men då återstår fortfarande hur du skall kunna ta hand om lambdavärdena i ..60- boxen.

MVH /// Paap R
Paap Reeder
... stift 24 i handsken på kaliforniamodeller - med Cat och sannilokt samma som det är med din - tar emot lambdasignalen.

Samma stift i ..60-boxen tar emot värdet från 45- grader Celcius givaren. Specifik för Norden.

... "Kalifornia- boxen" (..59??) har batteri-spänning på stift 18.
En vild idé - rekommenderas dock ej - vore att ansluta ....60- boxen.
Lägga + 12 V på stift 18 samt köra in lambdasignalen på stift 24:a.

Du måste skaffa fram ett adekvat stiftschema till dina båda boxar och sedan jmf stift för stift vart de olika kablarna tar vägen.
(35 stift)

MVH /// Paap R
Tack Paap!

Det luriga är att min bil är katalysatorkonverterad. Från början är det alltså en icke-katalysator. Å andra sidan har den ju lambdasond och den sitter väl knappast där bara för att den är snygg.

En variant borde ju vara att fimpa lambdasignalen och rakt av köra på min ...60-box (som jag också chippar). Det borde fungera som det är tänkt. Men vad är det för temperatursensor på ...60-boxen som du berättar om? Var sitter den?

När jag satte i ...60-boxen hade jag den inställd på 3% längre öppettid på spridarna, men jag märkte i princip ingen skillnad när jag ställde ner den till normalläge. Jag tror att jag skall börja med att avancera tändningen litet med bibehållen mängd soppa och se hur den reagerar.

I höstas, precis innan jag garagerade den, så besiktade jag bilen utan anmärkning. Avgasvärdena var långt under gränsen, men litet höga ändå.

___
Paap Reeder
Intressant vore ju att veta om det finnns ngn spänning på stift 18 i kabrlhärvan i din bil?

Den s.k 45-graderstermostaten talar således om för boxen när motorn uppnått 45- grader.

Undrar om den även benäm,nes termostartventil.

Vill minnas att den sitter framme på termostathuset den vänstraste i färdri.

MVH /// Paap R
Jag måste kolla på mitt termostathus och se hur det ser ut. Det kan ju vara så att ...60-boxen aldrig får signalen att motorn blir varm och därför får bilen för mycket bensin!

Jag måste hitta scheman till min box, helt klart. Men går det att mäta spänning på stift 18 om boxen inte sitter i, eller är bilen helt död?

___
Paap Reeder
J.Lindgren!
Du kan be din BMW- vst kopiera schema 2.95 samt 2.97 ur vstboken.

Stack ut i kallingarna och tog ett digikort på min uppsättning givare. Mailar bilden till dig.
TROR att den den hö - i körri - är vattentempgivare till boxen.
Den mittre - litet tjockare - är den s.k 45- gradersgivaren till boxen.
Sedan kommer givaren till vattentempmätaren.
Den givaren jag har framför dessa är till en specialare jag har med en digital vattentempkkontrollmätare som jag har just nu vid elboxen.

MVH /// Paap R
Paap!

Tack för bilderna! Hoppas att du inte förfrös dig! (:

Jag är helt säker på att mitt termostathus ser ut som ditt, men jag skall kolla när jag är i garaget nästa gång (i helgen). Om det ser likadant ut, är det ju märkligt. Då måste ju 45-gradersgivaren fylla någon annan funktion på min bil.

Jag skall åka och hämta en burk med bättringsfärg - grussprut - på BMW endera dagen. Då skall jag också be dem om en kopia på de två scheman du nämnde. Sedan börjar pillandet på allvar.

För övrigt vad BMW tvungna att beställa min färg från Tyskland. Tydligen är den ovanlig. (:

___
Paap Reeder
... du kan också passa på att köpa
"BOSCH Kombinerat tänd- och bensininsprutningssystem med lambdareglering MOTRONIC" med Boschnr 1 987 72 2461.
Inga kopplingsscheman men väl principerna grundligt.
Bosch kan säkert få fram den.

MVH /// Paap R
H
33
H
330i -01
3.0CS -73
Den sk 45 gradersgivaren har jag funderat mycket på. Eftersom den är landsspecifik för Sverige har det väl med avgasreningen att göra.

När jag monterade en 3,5 liters svensk motor i en äldre BMW lyckades jag aldrig lista ut vad jag skulle göra med den. Givaren kortsluter vid 45 grader och skickar väl någon signal vidare till boxen. Men varifrån kommer signalen? Alltså, var går kabeln vidare åt andra hållet från 45 graderskontakten?

Paap R, kan du skingra molnen?

Henrik
Paap Reeder
... enligt schema går brrt till stift 9 i Motoranslutningen för bl a servintervallnollställning o s v.
D v s den går ingenstans!!

Den andra änden - också brrt - går således till stift 24 i "handsken".

MVH /// Paap R
H
33
H
330i -01
3.0CS -73
Tack för ditt svar Paap R! Ska man tolka det som om det är en signal FRÅN Motronicboxen till något instrument, typ serviceindikatorn eller liknande? I sådant fall behöver jag ju inte bry mig om brrt kabeln och 45 gradersgivaren.

Mvh Henrik
Det här utvecklade sig till en synnerligen intressant tråd!

Jag pratade med JWR idag. De felsöker och lagar ...59-boxen, samt bränner ett nytt chip till den med hänsyn till katalysatorn. Allting till en något litet högre kostnad än ett vanligt chipbyte. Det låter som en bra lösning på problemet, men jag skall ordna scheman till boxarna och försöka tränga in i Motronicens fantastiska värld. (:

___
Paap Reeder
H!
Tror att det är till för nått testintsrument men å andra sidan verkar det ju jäkligt konstigt att man "s a s monterar in testutrustning" av det slaget .

MVH /// Paap R
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.