AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
2.402

Polisradio i BMWn? Vill ha , var köpa?

Kr
273
Kristijan
BMW 525iMk -01
Skulle vilja ha en polisradio i min BMW. Var kan man köpa o vad kostar det att montera? Kan man kanske montera själv, och kan man istället för den fula antenen ha en BMW Shark anten till den?

Jocke har jo i sin Qraftwerket........

Har ni några synpunkter om det?..... Nackdelar & Fördelar???

.:Kristijan:.
Am
569
Ambush
540i/6-94
Tänk på att när polisen går över till Tetra systemet inom ett par år så kommer Din polisradio vara oanvändbar. Så investera inte för mycket då pengarna är bortkastade om ett tag.
ph
900
phiber
320 E30 cab-91
Länk

Prata med killarna på det forumet så ska du se att du får bra och fina svar !

///MVH TONY
Om det är annat än just blåljusenheter som är intressant så finns det en del att lyssna på även senare, annars blir det som ovan.
Antennen i form av en 2cm tråd i en plastfena? Glöm det om det är seriös mottagning du vill ha.

FP
Tyvärr vet man inte när polisen kommer att byta system. Enligt uppgifter så var deras planering att dom skulle bytt sommaren 2004, men att det skjutits upp p.g.a. vissa anledningar.

Jocke har en DLS 200C i Qraftverket. Hade själv en likadan innan. Fungerar kanon. Kolla på Blocket om du vill köpa, brukar finnas en del annonser.

MVH / Jacob
Kr
273
Kristijan
BMW 525iMk -01
nej nej......men det är roligt faktiskt o vara medveten om vad som händer när man är ute o kör.......Jobbar på Securitas som väktare (rond/larmryck) o vi har polisradio i bilarna, så jag är beroende nu he he he ..........

men ska kolla faktiskt , det finns nog nåt roligare man kan slösa pengarna på..... multimedia paket till ex. O vill verkligen ite ha en ful anten som sticker ut ovanför min Rieger bakrutevingen, he he det skulle förstöra utseendet på min bil (enligt mig då)........
Trode det kanske gick med hajfenan men.....

.:Kristijan:.
Visa användare
798
ViccoA
Z3M-coupé -99
BMW E36 325 race/cup
I skåne har väl polisen redan bytt system?

Har man knäckt det nya systemet egentligen? Min kompis som är polis var väldigt kaxig och trodde inte det skulle ske, men pappa blå är ju rätt naiv. :D

/// Viktor

Mer mos till folket
Skrönor som vanligt. Inget är bytt, man har knappt fått igång upphandlingen än pga överklagande osv, så det tar sin lilla tid.
Alla system går att knäcka det är frågan om tid och kostnader bara, men i fallet med Tetra så vete fasiken om det är lönt mödan bara för att lyssna på blåljusmyndigheterna.

FP
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Kanske dags att skicka gamla Handic 006 an på tippen då :))
trodde inte polisen använde "polisradio" längre.

///MVH Hasso
Länk
Jodå nog kan man fortfarande få lite "leads" fast mindre än förr.
Men en gammal kristallare som 006:an är kanske inte så användbar...

FP
Bu
469
Bumer
BMW 118 i - 05
Är det alltså lagligt med polisradion i privata bilar?
Jepp fullt lagligt.

FP
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Varför lyssna på allt skrot polisen far på när man kan lyssna på U2 och njuta av bilen:)

Sedan kan jag förstå om det kan vara kul att ha. Jag får väl bygga mig en polisbil istället:)

Mvh
Asken
Bu
469
Bumer
BMW 118 i - 05
Jag kollade på en dokumentärserie om street racing, Gateway in Sthlm, tror jag och där hade en av racarna en sådan radio i bilen då när en polisbil närmade sig så blinkade en röd linje på den. Desto närmare den var desto snabbare den blinkade.

Är det också en polisradio?
Ingen radio, säkert en filmgrej.
Polisradio är egentligen fel beteckning på en bredbandig scanner som tar de olika kommunikationsbanden, blåljusmyndigheter, taxi, bevakningsföretag, sjöfartsradio, militär mm.

FP
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Vad är Tetra systemet för något? Är det en krypterad signal som skickas?

__
Bilblogg:
Länk
Njuren
Rakelradion finns redan monterat i Malmös polisbilar men är ej i bruk pga av dålig mottagning/brus samt att det finns uppgifter om att strålningen är skadlig.

Tetra är baserat på GSM = "omöjligt" att knäcka =/

Tetra (Terrestrial Trunked Radio) är en internationell teknikstandard för digital (tidsmultiplexerad) kommunikationsöverföring. Den liknar i vissa delar GSM-tekniken och är relativt starkt krypterad.
Den svenska statliga utredningen för blåljusmyndigheternas nya radiosystem kallas för nåt så sexigt som Rakel (Radiokommunikation för effektiv ledning). I pressen sker ofta i vanlig ordning en väldig sammanblandning av standarder, teknik och uttryck mm.
Utbyggnaden i södra Sverige är för närvarande bromsad pga mjukvaruproblem i basstationerna som gör att ljudet blir förvrängt och svårläst. Mellan mobila enheter har man däremot inga problem.
Knepigt att man fastnat i tankar om skadlig strålning, uteffekten är betydligt lägre än t.ex de gamla radiostationerna i system 70 och 80, för att inte tala om massor med andra effektstarka system som rundradio, TV mm. Denna debatten blossar upp med lite olika intervaller, press och media bidrar starkt till förvirring.

FP
Bu
469
Bumer
BMW 118 i - 05
Länk
lob
Enl inslag på Tv4 nyheterna Sthlm nu i morse har systemet börjat användas i Sthlm

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.