AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Styling
1.730

Hur mycket ska man sänka bilen? Mer fram än bak?

Dy
370
Dyngrak
Subaru Legacy 2.5 GT Turbo Station -05
Funderar på att sänka min 328 Touring (E46), frågan är nu hur mycket jag sänka den. Vill behålla komforten men få ett snyggare utseende samt lite bättre väghållning, går den kombinationen ihop?

Har fått för mig att det kommer att se bättre ut att sänka lite mer fram än bak, t.ex. 35 mm fram och 20 mm bak. Kommer en sådan sänkning att påverka körbarheten påtagligt? Hur är det egentligen med att sänka mer fram än bak, tappar bilen körsäkerhet då?

Vilken sänkning rekomenderas för att uppfylla mina önskemål?

Har även läst på forumet att man kan montera M-sänkning, vad innebär det egentligen? Är det bara fjädrarna som man byter då eller byts dämparna också? Hur mycket ger en sådan sänkning samt vars får man tag på det och till vilket pris?

//Fredrik
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Det är inte fel att sänka mer fram, t.o.m. att rekomendera, jag sänkte min e39:a 15/40 och det blev bra på den. Köp ett välkänt märke t.ex. H&R, det har jag på min, och komforten är nästan densamma. Rekomenderar att göra en fyrhjulsinställning efter.

BMW CS #5206
Dy
370
Dyngrak
Tackar Christer!
Så man behöver inte oroa sig för att dämparna slits mer fram än bak om man sänker mer fram än bak?

Vilken sänkning torde bli bäst på en E46 Touring, 35/20, 30/20 eller 30/10?
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Det beror på hur bilen ser ut idag, en touring är kanske lite högre bak redan och då skulle det funka med lika sänkning. Min e39:a var lägre bak än fram från början, då passade det bäst med min sänkning. Detta är naturligtvis en smaksak, men än bil som är lägre bak än fram, tycker jag ser "hängig" ut.

BMW CS #5206
Dy
370
Dyngrak
Det håller jag med om. Jag tycker faktiskt att min Touring ser lägre ut bak än fram (orginal), tycker inte att det ser speciellt "sportigt" ut.
Visa användare
81
Foten
325ia coupé -93
jag har 60/40 på min och ja tycker nästan de e för högt... ska man sänka en bil e de väll lika bra att göra de ordentligt så de syns eller?
Dy
370
Dyngrak
Hur är det med M-sänkning egentligen, vad innebär en sådan och kan man eftermontera en M-sänkningssats?

Dy
370
Dyngrak
Ingen som har någon sådan info?

Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
Hej,
jag var inne på BMW och frågade för ett par dagar sedan om det fanns ett M-chassi-kit till e39. Det finns inte, men han skulle kolla vad det kostar att plocka ihop ett och ringa upp.

Har inte ringt.

/M

Min bil:
Länk
Dy
370
Dyngrak
tegel: Det låter intressant, hör gärna av dig om/när du får besked.

Ha de
nikkieb0y
ska det sänkas ska det sänkas rejält, annars kan det vara. sänka 15/30 eller nått i den stilen känns onödigt, ingen som ser nån skillnad ändå, och väghållingen blir knappt nå bättre, fast det beror ju självklart på vad man köper för sänkning också. det som försvinner i komfort får man i väghålling och det är värt det! aja, bara vad jag tycker, antar att det finns folk tycker nått helt annat.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.