|
|
|
|---|---|
|
Felsöker lite i en 520, E34 -88... Pendlande tomgång kall i ca 10 sek.... Liten aning till dålig motorgång tomgång... Dricker mkt soppa...kanske...alltid 30 över 1,2 typ Lite kinkig att starta ljummen,.. Tog bort tomgångs motorn, och lmm slang, allt var fint för utom ganska mkt skit i t-motorn, stoppade tillbaka allt, var noga med tjuvluft, Läcker inte nånstans, kört med startgas... Läste sedan i haynes om hur man testar T-motorn... Man skulla ha bilen i normal motortemp, slå av alla strömförbrukare, och sedan rycka sladen till T-motorn, och bilen skulle då varva upp till ca 2000 varv... Hände inte ett dugg.... Kan en trasig Tomgångsmotor uppvisa dessa symptom,... Ström finns fram för den surrar... MVH | |
|
Kan nog vara tomgångsmotorn låter det som, men den ska väl knappast kunna på verka förbrukningen nåt nämnvärt. Hursomhelst kan det gå att smörja upp den om man fyller den med WD-40 eller liknande och låter stå över natten. Kan vara värt att prova iaf. |
|
|
Prova också att lossa slangen till bromsservot och plugga den, motorn kan få tjuvluft den vägen om servot har en liten läcka, det kan fortfarande vara lite servoverkan. Har varit med om det på en 87:a Saab 9000. |
|
|
Ohm mätte precis tomgångsmotorn och den verkar sjysst...kan starta bilen utan den inkopplad och då uppför den sig typ som den gör då den trilskas... Har inte hunnit kolla om det finns ström fram men det antar jag då den surrar... när jag kopplade in kontakten till motorn när den gick då jag startade den utan i, tvärdog motorn!! sjukt... Om man tar ut felkoder vi en data och jag har pillat på typ, lamda m.m kommer den inte felkoda det då?! |
|
|
Skulle tro att det är gammal olja och klägg som har fått tomgångsmotorn att börja kärva, testa att göra ren den så som jag beskrev ovan. Att bilen går lika dåligt utan tomgånsmotorn behöver ju inte betyda att det inte är den det är fel på, inte att ohm-värdena är de rätta heller. |
|
|
Men jag har rengjort den idag... En burk berner bromsrengörning, blåst den ren m.m. Ser ut som ny invändigt och utvändigt, skakar man på den låter det, det surrar om den när man har tändningen på,... I haynes boken står det att man kan ställa tomgången på ngn skruv under instrumentbrädan på dom gamla motronic bilarna...så som min -88,antar jag, men har inte en aning om var den sitter... tomgången är lite låg faktiskt, det är nog det som gör att jag tycker den går lite illa på tomgång... men kan en tomgångsmotor rent tekniskt ha att göra med att den blir kinkig att starta då den är varm och har fått stå ett tag, mpnga har detta problem men INGEN, INGEN har lyckats lösa det verkar det som, eller i allafall inte berättat... 'Har läst 100-tals sidor om dessa problem... 1 Back öl till den som löser mina problem utlovas!!! |
|
|
Jag kan bara relatera hur min E34 betedde sig när tomgångsmotorn var igensotad. Den var då svårstartad när den var kall och om den väl gick igång så dog den direkt igen. Den hade dock inga problem med tomgången. Efter att vi rengjorde den så startade bilen fint. Har du prövat att rycka den nedre temperaturmätaren och se ifall den beter sig på samma sätt? |
|
|
Ja, prova att byta den blåa tempgivaren på termostahuset, den är till styrboxen. Kan kanske vara nåt problem med nån givare till vevaxeln också? |
|
|
Har bytt den blå tempsensorn, samt nollstält bilen, samma fel.... Givaren till vevaxeln rengjorde jag igår, tänkte mäta upp den, men då skulle väl bilen gå dåligt när man kör den ? lamdan verkar funka, för när jag kopplar ur den går den piss... om det finns felkoder, om man kopplar upp blen mot en dator på verkstad, vissar den då felkoder typ, tempsensor,tomgångsmotor, spridare,vevaxelgivare.etc... eller måste man mäta sig fram till dessa saker... Som sagt en Back öl utlovas... |
|
|
Om man kopplar upp bilen mot BMW:s dator (DIS) så syns allt som har med motorstyrningen att göra (Motronic.) De eventuella felkoderna avläses och nollställs. Kommer nu inte ihåg den exakta siffran på detta, men efter X antal "felfria" starter så nollställs felminnet automatiskt. Jag har samma problem som dig Kovo och har inte kommit bukt med det på 4½ år :D jag har vant mig att leva med det... BMW 525i -90 (M20 B25.) /Per |
|
|
Jag kan inte leva med det då jag misstänker att olja späds ut så pass! Dessutom börjar det kännas som att jag är på god väg! Och om jag löser detta så kommer jag medela det här, inte som alla andra, verkar som att ingen löst detta problem! Och nån måste ju ha klarat av det!!! |
|
|
Visst finns det de som har löst problemet, men det är så många olika lösningar på problemet. Jag skrev lite tokigt i mitt förra inlägg, men jag har samma fel som dig, men min bil drar normalt med soppa. Ligger på ca 0,9 på blandad körning... Det jag åtgärdat hittills: *Bytt fördelarlock & rotor *Bytt bränslepumpsrelä & Motronic relä *Kontroll/smörjning av samtliga kontakter till Montronic *Kontroll/smörjning av samtliga jordpunkter motor/kaross *Bytt luftmängdmätare *Kontroll/rengöring/smörjning av tomgångsmotor *Bytt luftbälg mellan insug/luftrenare *Bytt vevhusventilation (slang) *Bytt vakuumslangar för bromsservo Kan ha bytt flera saker, men inget jag kommer på för närvarande... /Per |
|
| någon som har kommit på vad felet kan vara, för nu har jag ungefär samma fel på min gammel.. | |
Ulke |
kolla VÄLDIGT noga på insugsbälgen mellan LMM och spjällhus så att det inte är någon liiiten spricka där som ger tjuvluft.... detta är ett väldigt vanligt fel på de motorerna.... mvh Ulke |
|
okej |
|
|
Urläsning av felkoder är troligen meningslöst på en -88, går i alla fall inte att få något annat än ECU serienummer ur min.. Kolla funktionen och slang till vevhusventilationen, går mellan spjällhus och locket till toppen. Tomgångsmotorn kan kollas genom att släppa upp kopplingen sakta i lätt uppförsbacke utan att röra gasen, motrn ska inte tappa så mycket i varvtal samt skjuta på ordentligt. FAF |
|
|
rengjort tomgångsmotor |
|
|
Skulle skriva i sökfältet och uppdaterade tråden. *åsnestämpel* |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.