AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.095

Vibration vid gas-pådrag.

Li
478
Limpur
E39 528iA Touring -98
E34 525i Touring -95
E36 316i Coupé -96
Hej.

Har på min bil då och då kännt att den vibrerar till snabbt(som om vägen vore ojämn) vid kraftig accelaration. Känns oftast när man drar på ettan eller tvåan. Kopplingen är alltid helt uppsläppt när det händerså har uteslutit den. Får för mig att det oftast händer när man svänger vänster ut på en större väg och trycker på. Kan också bli om jag ligger på ettan och kör å sen trycker fullt hastigt.

Vibrationen är inte så snabb som när man tex har obalans i ett däck utan "längre vibrations-pulser" om ni förstår vad jag menar.

Har inspekterat silentblocken och dom är inte helt krya. Klonkar lite när jag kopplar ur vid acc (silentblocken enligt tidigare trådar, har kollat hardyskivan som e fräsch). Kan det vara så enkelt att dessa kan ge vibrationen? Tänkte om det gör att bakaxeln inte sitter fast ordentligt. Bilen i övrigt går kanon i motor och känns fin i drivlinan.

Tips någon? Är ju inget allvarligt fel men stör mig på det eftersom jag märkte det en gång och nu sitter och känner efter :-). Vill ju att bumsingen ska må bra.
Be
1
Bergholm
525 iAX 94
523i Touring
Hej
jag hade ett liknande symptom på min 523i-99
pulserande vibrationer vid gaspådrag samt även ojämn gång på tomgång när motorn var varm.
Orsaken var tjuvluft via en sprucken insugningsslang.
Efter en tid återkom problemen. Nu berodde det på att en luftslang som ligger under skyddskåpan på motorblocket var sprucken .
Självvulkande tejp och silocone fixade lätt.
Hoppas det kan hjälpa dig
Li
478
Limpur
E39 528iA Touring -98
E34 525i Touring -95
E36 316i Coupé -96
När du säger det så går den lite ojämt på tomgång ibland men långt ifrån alltid. Hur kollar man vakuumslangar?? Startgas?
Es
49
Ess
540i Touring -96
Jag vet inte om det passar in på dina pulsationer/vibrationer men på min är det nog kardanaxeln som känns något lite. Känns bäst på 2:ans växel (vid kraftigare acc) vid 1500-1800 varv. Verkar vara vanligt att kardanaxeln är något lite obalanserad och kräver oftast inga åtgärder. Min har i alla fall inte förvärrats de senaste 1,5 åren / 2000 mil.
Din axel kan förstås ha obalansen vid en annan frekvens/varvtal men bör vara samma vid varje gaspådrag.
Li
478
Limpur
E39 528iA Touring -98
E34 525i Touring -95
E36 316i Coupé -96
Två svar här som tycks kunna stämma men tror nog att ditt svar Ess var ganska nära. Tycker mig ha lokaliserat det till 2500rpm ungefär och det är oftast där det kommer(vid kraftigt acc)
Mi
2
Micke Ström
525tds touring -93
524td -85
524td -83
om stödlagret är slut så blir det otroliga vibrationer vid gaspådrag. hoppas att du hittar felet till slut.

LMS
Li
478
Limpur
E39 528iA Touring -98
E34 525i Touring -95
E36 316i Coupé -96
Stödlagret? sitter var och kostnad?
Ve
121
VeeEight
318im cabbe -93 E30
den sissta E30:an
530i -94 V8 i molekyler
328i -98 åxå i molekyler
318is -89 åxå i molekyler
530ia -03 Touring
Stödlagret är ett lager som sitter på kardan (mitt på), man får plocka ner avgassystemet och sedan ta bort värmeskölden så ser man det.

du lär lossa kardanen från hardyskivan och bakaxeln. samt dom två skruvar som håller själva stödlagret.

för att få bort lagret måste du dela kardan, men det ser du när du har den lös.

stödlagret kostar ca 6-900:- beroende på vart du köper den.

Li
478
Limpur
E39 528iA Touring -98
E34 525i Touring -95
E36 316i Coupé -96
Det är inga stora vibrationer jag har och de kommer sporadiskt men vid ungefär samma varvtal i scenarion som liknar varandra. Vad tycker ni? vill inte börja byt för skojs skull, stödlagret lätt inte så lattjo. Ska man åka till sin serviceverkstad och be dom kolla kanske?
Es
49
Ess
540i Touring -96
Om du verkligen vill bli av med detta så kan du be verkstan att byta lagret och hoppas på det bästa. Att bara fråga dem vad det kan vara ger dig bara samma svar som du fått här: "det är nog något med kardanaxeln" och det blir du ju inte klokare av (men antagligen något fattigare) om lagret kostar 6-900 så räkna med 1500-2000 totalt för att byta lagret (inte hos BMW auktoriserad). Ska du balansera om kardanaxeln så går det på ca 3-4000 har jag hört. Alla axlar går inte att balansera upp har jag hört. Ny kardan går kanske på 6000 kr (inte kollat). Så frågan är hur mycket du störs av vibrationerna. Är det värt pengarna ovan?
Li
478
Limpur
E39 528iA Touring -98
E34 525i Touring -95
E36 316i Coupé -96
6-900:- kunde det kanske vara värt. Störs inte så mycke heller. Har märkt det mest nu med vinterdäcken. kan bara komma ihåg en gång med sommardäcken. Kan väl inte va att nått däck tappar fäste lite? Har fräscha dubb men vafan, sånt vrid är det väl inte i en 525:a. har iofs bara kännt det på.

Balansra axeln eller byta är det inte värt, med de tips som inkomit klarar man sig kanske på en tusing. Ska iallafall lugna mig tills sommarsulorna sitter på och se om problemet kvarstår.

Ang. silentblocken, dom ger inget sånt här symtom eller?
Hej!

Jag har liknande problem på min gamla bil, som jag dock inte gjort något åt.. Ännu (finns ju så många andra smaskiga fel).

Jag fick dock en prisuppgift från BMW i Sundsvall för inte fullt ett år sedan: 2700.- för nytt mellanlager + arbete.

Kanske går att få billigare hos bengts bilmek å liknande.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.