|
|
|
|---|---|
| Är d nån som har ett bra svar på varför min växellåda känns så jäkla trög när bilen är kall för att sen när den går upp i normal temp kännas "som att smeka ett par kvinnobröst". (Alltså lägena går lent å fint i)? Vad kan d bero på? Är d kanske dags å byta olja i lådan eller nåt? D är asså en vanlig fem petad låda i min IX vi snackar om... | |
|
byt olja så blir det bättre... BMW Williams F1 Team. |
|
|
problemet är nog att någon av föregående ägare har fyllt på vanlig manuell vxl låds olja...vilket gör lådan trög när den är kall... det ska egentligen vara automat låde olja även i dem manuella lådorna.. Bara det bästa, åt det bästa BMW CS #5075 |
|
|
Korrekt, ATF-olja gör lådan mer lättväxlad när den är kall. En del äldre lådor behöver dock den tjockare 'vanliga' växellådsoljan för att inte skramla och leva om (båda smörjmedlen är godkända). Jag har i flera bilar använt Red Line MTL-olja, den får både tyst på skrammel OCH ger lättväxlad låda vid kyla. Dyr, men värd sitt pris! /// Gunnar E. |
|
|
kanske har missa nåt här,men vad ska man då me manuell vxl låds olja till om man nu ska använda sig av automat oljan?? Eller är de så att de e bättre till äldre bilar? Uplever nämligen samma symptom när bilen är kall,att lådan är lite trög alltså... |
|
|
BMW rekommenderar ATF i manuella växellådor i länder med "kallt klimat". Till e30 rekommenderas annars "vanlig" GL-4 olja för manuella växellådor eller en motorolja (OBS! Endast mineralolja och ej högre än API-SH klassning). Jag kör med ATF i samtliga av mina bilar, dock skall 325iM (när den är färdigrenoverad) få Castrol SMX-B (vanlig växellådsolja) eftersom den bara körs på sommaren. /Johan Tryggvesson -Raka sexor låta bäst- |
|
|
Annars är just som gunnare säger Red Line MTL en MYCKET bra olja o värd sitt lite högre pris, då den gör lådan mer lättväxlad och samtidigt ökas slitageskyddet på delar i lådan. En sliten synkring blir alltid till viss del bättre med RedLine MTL, låter som osanning men denna produkt fungerar otroligt bra!! Däremot kostar den c:a 150 kr/liter, dock rymmer en växellåda omkring mellan 1,2-1.7 liter bara...... ///Magnus |
|
|
En liten detalj. Var är påfyllningshålet samt sumppluggen på lådan? (E30 325). Är det lätt avklarat eller krävs det bra mekar-skills? |
|
|
Avtappning under lådan längst bak! Påfyllning på höger sida halvvägs upp , nivåplugg, olja skall finnas upp till hålet när bilen står plant! Båda pluggarna har insex-fattning 17mm. Avtappningen brukar ha en liten magnet i pluggen som bör göras rent, och sättas tillbaka som bottenplugg! Inget speciellt svårt, behöver dock en oljespruta eller bra plastflaska med slangbit för att kunna fylla lådan! ///Magnus |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.