AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.113

Automatlådekylare E39 trasig

Jaha, så kom man hem efter en lågresa och ställde på bilen och besiktigade in den utan problem. Toppskick trodde man. Efter ett par dagar var det en stor pöl fram under bilen.. någon ljus lätt olja. In till BMW direkt och de sade att automatlådekylaren pajjat och växellådsoljan runnit ut. Prylen kostar ca 2800 SEK och nästan lika mycket till för jobbet och lite extra för ny olja till lådan.

Fler som varit med om detta och fått samma priser?

Det är alltid gratis ost i råttfällan...
6.200 SEK blev prislappen inkl. oljebyte i automatlådan :(
Roligare att byta saker man märker av än en sådan här reparation...

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Aj,aj...Varför gick kylaren sönder?

Körde du sönder den mot någon "snövall" eller var det rost/tillverkningsbrister eller vad?

"Roligt"!? att veta för någon annan...ev.

Mvh Janne.
Janne, den är en av de detaljer som vägsaltet äter upp verkar det som. Av vad jag såg så verkar den vara gjord av en ganska oskyddad plåt och rostar sönder. Samma med röret in till kylaren, kanske var det det som var paj, jag hann inte kolla såmycket.

Den sitter väl skyddad så jag har inte kört sönder den, för att göra det måste man nog smälla in i något ganska ordentligt. Hittade inget om detta på forumet så jag slängde in en tråd :)

Min bil har gått ca 12500mil kan jag tillägga, varav 11000 i sverige....

Det är alltid gratis ost i råttfällan...
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Hmm..Ok,Tack för svaret.
Var ju inte alls bra..

Låter som flera av E39 ägarna kommer att få liknande problem inom en relativt kort tid m.a.o,OM det nu är saltet som gör detta då,och inte det att just du hade fått ett "måndagsex." av denna pryl.

Mvh Janne.
Helt säker är jag ju inte, men det verkar som om det skulle sitta fint med extra rostskydd på de delarna...

Min e39 har gått snart 17' mil, och den där grejen har inte pajat på min. Bilen har bott i sthlm hela livet. Jag har all dokumentation på vad som är åtgärdat.
Här är det i princip aldrig salt eller snö på vägarna, lite grus finns iof. Oftast torrt eller lite regnstänkigt.
ja
294
ja73
530dA X-drive Touring -13
Min oljekylare började också läcka då bilen var 4.5 år och hade gått 5200 mil.

/Jonas
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.