AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
2.141

Telefon E39

KR
60
KRYSSA
M5 92-
Audi A6 2,7Q
Har i dagarna köpt en 540 98- satt telefon i den så jag bestämde mig för att skaffa ett tvillingkort.
Ringde Telia och gjorde beställning, inga problem sa dom. 250sek i inträde + 40kr i månaden.
Ja så får det bli tänkte jag, fick kortet idag funkade det? ICKE
Gick inn på forumet och läste fick veta att det fanns 3v o 5v kort.
Detta kunde ju Telia ha upplyst om innan jag beställde eller?
Inte kan dom leverera de gammla 5v korten heller.
Men så fick jag en ide kanske det gammla sim kortet var ett 5v.
Bryt bort det nya sim kortet ur med det gammla ur nallen fram med snabb lim och vips har man en fungerande telefon i bilen.
Fu
240
Funatic
325iA Cab -93
konstigt, mitt 3v-kort funkar i min -01:a...
Konstigt, jag beställde senast förra veckan ett tvillingkort till en e39 telefon, -00 utan att säga till om vilken typ av kort jag behövde, och det fungerade klockrent direkt.

Du kanske kan svara på en annan fråga då som jag inte fått svar på: Hur kopplar man ett samtal som man har i luren till handsfreen?
Jag har inte lyckats. Har tysk instruktionsbok och har inte hunnit iväg för att köpa en svensk...

//Rasmus
BM
326
BMWGUS
525i E60 -04
Kör med extrakortet från Telia i kortläsaren som sitter i bagageutrymmet, extrakortet fungerade inte i läsaren i kupén, men i bagagen. Lite tråkigt att ha extrakortet i sin vanliga telefon, man får ju ej SMS, det står dolt nummer när man ringer samt lite annat.
Extrakortet från telia har ju ett helt annat nummer, det enda som händer är att samtal från det vanliga numret vidarebefordras till extrakortets nummer om man inte svarar på det riktiga...
Blev rätt rörigt det där...
Fu
240
Funatic
325iA Cab -93
Måste du ha Telia då? Flytta ditt nummer till Vodafone istället, då kan du alltid ringa ut från vilket kort som helst - samtidigt om du vill - och du ringer 333 och trycker # för attg välja vilken telefon du vill ha samtal till. Funkar jättebra för mig.

Ang. att koppla från telefon till bilens högtalare: Det beroro ju på vilken telefon du har. Jag har siemens trådlösa i min 530 och jag trycker bara på den högra knappen närmast displayen under samtal för att flytta samtalet.
KR
60
KRYSSA
M5 92-
Audi A6 2,7Q
Jag har presis köpt bilen så jag har inte en aning om hur man kopplar återkommer om jag kommer på hur man gör.
Nr visnigen löste sig idag ringde Telia så de bytte nr på korten så nu funkar det som det ska.
Jag kan inte använda v-fone för dålig täckning
Ke
25
Kejo
530 Touring-06
Kör med Extrakortet i bilen och huvudkortet i nallen, funkar bra eftersom jag på min Z1010 har en profil där jag lagt in en medflyttning från huvudkortet till extrakortet vid aktivering av denna profil.

Dock så måste man komma ihåg att ändra profilen när man kliver in i bilen, annars så ringer det automatiskt i extrakortet efter 30 sek.

Tycker att det fungerar smidigt eftersom man kan ha en snabbknapp för profilbyte, tror att detta med profiler skall funka på de flesta moderna nallar.

/Kejo
Vodafones lösning hade varit 100% om de hade lyckats införa denna självklara funktionen för inkommande samtal: När man startar bilen och biltelefonen loggar in på nätet så kommer samtalen här, när man stänger bilen telefon så kommer samtalen i ficktelefonen igen. Att som nu trycka 333 osv tröttnar man snabbt på om man t.ex besöker några platser under en dag på en resa osv. Eller så glömmer man det och så missar man samtalen. Lösningen med två olika nummer (Telia) är inte heller idealiskt, den som ringer kan/skall ju inte behöva veta vilken telefon man brukar, alla väntar inte ut tiden för vidarekoppling heller osv.
Angående 3,3V eller 5V kort, det varierar stort mellan olika årsmodeller tydligen, jag har testat en mängd kort både i läsaren under luren och bak i själva telefonen, det har alltid funkat.

FP
BM
326
BMWGUS
525i E60 -04
Telia extrakort är ju inget annat än ett helt nytt kort med eget nummer, däremot har man spärrat så den man ringer till med extrakortet inte kan se numret, dolt med andra ord.
Enklast verkar vara att sätta det kortet i bilen och stänga av sin vanliga telefon varje gång man åker bil, alternativt slå på vidarekoppling, så ringer först mobilen, sedan telefonen i bilen och sist till mobilsvar.
Tänk vad enkelt det varit om extrakortet alltid kunde ha prio 1 för samtal enbart och allt annat som sms osv gick till mobilen, den ultimata lösningen.
Grejen är ju att man INTE skall behöva manövrera på telefonerna, bara starta och köra, stanna och gå ur bilen osv. Finns ju dom som gör 20-30 stopp på en arbetsdag...

FP
BM
326
BMWGUS
525i E60 -04
Glömde ju att naturligtvis är det ju en vidarebefordring från det första kortet till extrakortet. Vidare är dessa endast mina åsikter...
ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
Om man har pengar över kan man satsa på blåtand (BlueTooth).
Har själv beställt ett kit för att montera i min bil, så jag slipper mixa med kort och mobiler till våren/sommaren.
Och så behöver man inte oroa sig för att någon tar kortet för en om det blir inbrott i bilen.
Återkommer med info om någon vill ha, om hur det fungerar och hur man monterar det.
Tror priset blir strax över 4 000:- för ett kit.
Vet inte vad det kostar på BMW, men de säger troligen att det inte går. ;-)

/Hammar
Riktigt. Fast grejen är väl hur man löser det med den redan monterade originaltelefonen tillsammans med ficktelefonen.
Om man nöjer sig med enbart blåtand som talstyrs osv så bör det gå att komma betydligt billigare undan, t.ex med Parrots grejor.

FP
an
81
andrkv
E60 520dA -07
E61 525dA -09
Hej,
Jag har vart med om detta. Efter en hel del strulande visade det sig att det tyska orginalsimkortet satt kvar i en kortläsare som fanns vid huvudenheten bak i skuffen på höger sida vid hjulhuset. När det tyska kortet avlägsnades funkade kortet direkt!

Kolla det först innan du går vidare...

(PS! Ingen har ett bättre mobilnät än Telia, så jag tycker du har rätt operatör...)

Mvh / Andreas
ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
folke: Jo, iofs. men om man vill ha alternativ till två kort så finns det om man helst vill ha det.
Du menar från detta företag Länk ?
Verkar som ett bra alternativ.
Men jag gillar när det är original och kan ordnas med befintligt system. ;-)

Jag minns första gången jag använde telefonen så blev det till en fråga i forumet, om varför jag inte kunde få mitt kort att fungera med telefonen, jag blev tipsad om modulen som sitter i bagaget och sätta in kortet i den, och det fungerade.
Så svaret till KRYSSA är väl egentligen att han ska pröva den andra korthållaren också, då de är lite olika och kan läsa olika kort.

/Hammar
KR
60
KRYSSA
M5 92-
Audi A6 2,7Q
Tack för alla innlägg och kommentarer, här kommer en dum fråga jag har ju en touring kan inte se var telefon enheten sitter.
Jepp, rätt företag. jag har både originaltelefon och Parrot i bilen, allt ljud ur framhögtalarna fast det låter bättre med separat HF-högtalare. Det är stor skillnad på högtalare som är optimerade för talfrekvenser vs. stereohögtalare tänkta för musik mm.
Är nästan övertygad att telefonen på Touring sitter vänster bak innanför klädseln vid bakljuset på liknande sätt som i sedanmodellerna. Normalt är det samma specifikationer på kortläsaren under luren och bak i själva telefonen.
Skillnaden på nätens täckning (Telia/Vodafone) är hårfin, båda har "vunnit" tester och jag och kolleger har erfarenhet från båda i många år. Däremot är det viss skillnad på de båda operatörernas modeller av dubbla kort. Förhoppningsvis passar nåt av systemen till de flesta, fast jag är rätt säker på att on V hade fixat in/urloggning enligt ovan så hade det varit en vinnare, Givetvis med möjlighet att välja om man vill ha automatisk omkoppling eller inte osv. De är medvetna om önskemålet och har lovat fundera...

FP
KR
60
KRYSSA
M5 92-
Audi A6 2,7Q
Har kollat vb med där finns bara antennförstärkaren men jag ska riva isär där igen idag för att vara säker. Hadde dålig radiomottagning när jag köpte bilen det visade sig efter ohm mätning av slingan att den var död så jag lödde på egna trådar som jag hängde upp i föstret kanske inte den bästa lösningen, men något billdigare än att byta ruta och inte vill man ju borra i sin ögonsten. Men faktum är att det blev ännu bättre mottagning efter ha bytt ut banaren mot cd spelaren det tycker jag är konstigt?
KR
60
KRYSSA
M5 92-
Audi A6 2,7Q
Nu har jag kollat igen tack Folke
Fu
240
Funatic
325iA Cab -93
Citat: "(PS! Ingen har ett bättre mobilnät än Telia, så jag tycker du har rätt operatör...)" slut citat

ap-ap-ap: Vodafone har Europas bästa 3G-nät =)

(var ju bara tvungen *asg*)
Fu
240
Funatic
325iA Cab -93
Jaaaaa, jag VET att 3G inte fungerar i inbyggda telefonen
(lika bra att skriva det innan jag får på skallen )

=)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.