|
|
|
|---|---|
|
tja.. nu undrar jag om det ska va vitt/gulaktigt fett i gummislangen som går från ventilkåpan till den där "saken" på gummibälgen... bilen går inte konstigt eller nåt... om det ska va så.. varför om det inte ska va så.. vad e de för fel Länk titta till vänster om fästningen med insuget.. ........ HAHA ;p ..... Letar M-technic II paket *mums* | |
|
Det är nog vevhusventilationen du menar, olja kan tryckas in i insuget den vägen vilket är helt i sin ordning. Oljan skall däremot inte ha den färgen/konsistensen som du beskriver. Lyft av ventilkåpan och kolla om samma gegga infinner sig även där, det kan vara vatten i oljan pga sprucken topp eller liknande om du har otur. ____ Reach the door with a breath and a scream. |
|
|
xelerato: Är det något mer gjort med motorn än Extractorrör? (med tanke på ventilkåpanslogga) --- Den Svarte: Länk /Chrille |
|
parolof |
geggan kan också uppstå vid många korta körning vid den här årstiden, kondens... |
|
deejaywasp: ej min bil.. lånade en bild från galleriet som visade de jag mena.. 1. bilen körs ej under vintern.. har inte blivit de under flera år... 2. menade inte gummibälgen som går in till insuget... 3. ej sprucken topp, trasig topplockspackning.. allting e tipptopp.. motorn e superfräsch.. kollar oljan regelbundet o den e fin... 4. syftade på den relativt smala slangen som går in i ventilkåpan.. ser ut som kylluftkanaler i ventilkåpan... geggan är ej olja... hoppas ni förstår vad jag menar.. titta på bilden igen.. alltså INTE SJÄLVA GUMMIBÄLGEN... ........ HAHA ;p ..... Letar M-technic II paket *mums* |
|
|
Den slangen är till för vevhusventilationen. Den sitter i ventilkåpan på ena sidan och insugsbälgen på andra sidan. Kladdet som kan dyka upp där är olja eller restprodukter av olja. ///Jesper -=Svenska E28/E12 Registret=- Besök gärna: Länk om du har en E28/E12 |
|
|
alltså e de helt normalt??? olja e de inte.. men restprodukter av olja kan de va, men kan de va de om de gulaktigt o tjockt.... till sist.. om de nu e restprodukter.. så kan jag alltså ta bort de.. om jag skulle vilja skölja ur ventilkåpan, kan jag då skölja ur den med vatten, o låta den torka, dvs skölja där slangen går in(de finns väl avrinningshål)??? tackar för hjälpen förresten. ........ HAHA ;p ..... Letar M-technic II paket *mums* |
|
parolof |
gör ren ventilkåpan med avfettning eller motortvätt, skölj ordentligt och torka torrt, blir utmärkt rent! |
|
xelerator: det är sant att det är gamla rester som kan samlas i slangen. jag hade samma problem med min 320 -89. Det kan vara lite knepigt att få tillbaks slangen på plats igen om man rycker loss den, så jag lossade slangen i båda ändarna och sköljde ur den på plats med tryckluft. Lägg en trasa eller tidning i andra ändan som du samlar upp skiten i. Lycka till! //Johannes |
|
|
xelerator: Har samma problem som dig. Geggan hade täppt igen hela slangen, som då medfäljer att inte vevhusventilationen fungerar. Vet inte heller varför den gör så. Hur luktar geggan, min luktade stark avgas/bensin typ! Mvh Henke |
|
|
T-Gul BMW: kommer inte riktigt ihåg, men luktade ju lite gammal olja o bensin o så.. de gjorde de.. en fråga bara.. kan nån förklara exakt vad vevhusventilationen gör.. lite allmänt vet jag men vill veta mer exakt... vilka symptom får man om den e skadad, hur skadligt e de för bilen om den går sönder osv... ........ HAHA ;p ..... Letar M-technic II paket *mums* |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.