|
|
|
|---|---|
|
Hej hur många liter olja och vad för olja brukar ni spilla i med filter byte.M | |
|
Helsyntet och 7.5 liter i min V8 (Tror det duger med Biltemas helsyntet) Kolla med ditt chassinummer här hur många lite du ska fylla: Länk ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨ BMW V8 - The Best A Girl Can Get!!! |
|
|
hej kikki men jag har en v12 inte en 8a är det inte skillnad?.Mvh Mats |
|
|
Du kan köra med vilken helsyntetisk olja som helst med god kvalitet (API-SJ), välj gärna en med låg kallviskositet som ex. 0w-40 eller 5w-40. Köp oljefilter hos BMW då det oftast är billigast samt att du får rätt kvalitet (Biltemas är INTE att rekommendera). Tips om du bor nära GeKås i Ullared är att åka dit och köpa Shell Helix Ultra eller Mobil 1 för småpengar... Enligt ETK skall du också ha 7.5 liter i din motor (M70B50). /Johan Tryggvesson -Raka sexor låta bäst- |
|
|
Biltemas olja är nog ok men INTE filtren. Ett ex: När jag hade bytt toppackning (316 -97) ville jag skölja motorn genom att köra varm den och sen byta olja så jag tänkte att då kan ju Biltemas olja och filter duga till det. När jag sen skulle ha loss filtret fick jag övre gaveln i näven och resten fick jag peta loss med en skruvmejsel! (Insatsfilter) Man kan ju undra om det sprack redan vid uppstarten så att oljan smet förbi filtermaterialet? Filtret såg dessutom helt annorlunda ut än original (brukar vara tillverkade av Mann eller Purolator) Tror att Filtron tillverkar Biltemas filter. Kikade sen lite på deras filter till M50-motorn för att se om det också såg konstigt ut och det gjorde det. Dessutom var det kopparbrickor istället för alumiumbrickor till filter-bulten. Dessutom hade den medskickade brickan till oljepluggen mindre ytterdiameter än original. |
|
750iAL |
Tjenare ja har en v12:a precis som din..7,5liter inkl.oljefilter.. köp ett originalfilter på bmw så får du med nypackning till oljepluggen samt ny tätring till oljefilterhållaren kostar 150:- sedan helsyntet från RUSTA för 179:-/4lit gånger 2 så har du bra filter o bra olja..tydligen har biltema lite sämre kvalitet på sin helsyntetiska gentemot Rusta... |
|
Varför är Rustas olja av högre kvalitet än biltemas med samma klassningar? Håller för övrigt med om att man bör hålla sig till "originalfilter" eller filter från samma tillverkare (oftast Knecht Mahle i BMW). Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
750iAL |
Johan B: det va ju du som rådde mig när ja skullebyta att helst köpa Rustas helsyntet istället för Biltemas.. |
|
Kanske rustas är bättre pga att priset är lägre???... :) ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨ BMW V8 - The Best A Girl Can Get!!! |
|
|
750iAL, nja jag sa nog att de var likvärdiga...några stora skillnader i kvalitet är det i alla fall inte. Men som sagt, några kronor billigare. Oavsett är det två bra oljor till bra pris! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
750iAL |
ok så va det nog..kan iaf rekkomendera Rusta oljan då den inte blivit svart än...eller så har ja extremt ren motor... |
|
Den ska väl bli svart, annars renar den väl inte? Men om den blir svart så ska man nog byta oljan så snart som möjligt. En bil körd på mineralolja eller delsyntet brukar vara smutsigare invändigt, än en bil körd med helsyntet, så vid byte till helsyntet kan oljan snabbt bli svart och förbrukad och rent farlig för motorn och dess lager, vissa rekomenderar inte ens byte till helsyntet...men det är klart bästa oljan vid kallstarter. Vet inte själv vad jag har för olja i min, ska testa byta till helsyntet, ser väldigt rent och fint ut när man öppnar oljepåfyllningslocket. ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨ BMW V8 - The Best A Girl Can Get!!! |
|
|
Som Johan B skriver så är det mest en skröna att det skulle vara farligt att byta till helsyntet i en motor som tidigare gått på mineral. Däremot gör jag alltid två täta byten på bilar som jag "konverterar" för att vara säker på att få ut all skit. /Johan Tryggvesson -Raka sexor låta bäst- |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.