|
Sida 2 av 4
|
|
|---|---|
andha45 |
manuell 530i sedan e60 0-100 7,9 testförbrukning 12,9 allt enl. ty auto motor & sport Mycket tveksamt om det räcker för storstryk mot en 855 T5. En kombi 530 lär ju inte vara snabbare... |
|
Flåklypa: Titta på vikten och du har svaret :) Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
:-) Det är inga lättviktare och det är anledningen till att inte ens en 530 e60 hänger med en 850 T5, trots att andra (en annan?) hävdar motsatsen. Å andra sidan känns det helt fel att jämföra e60 mot 850, men måste man så.... :-D PS. Tiden för den manuella 530i e60 var t.o.m sämre än Aut. Flåklypa |
|
| Det är som vanligt på dessa trådar,en BMW kan inte få pisk även om det finns siffror som pekar på att det är så.Nu dröjer det väl inte förran någon påstår att 528 är snabbare runt Nurnburgring och det är ju ändå det som räknas! | |
andha45 |
Flåklypa; jag håller med. 850 är ju en riktig burk om man jämför. e39 mot S60 känns mer relevant. Jag förstår mig faktiskt inte på dem som jämför dåliga testresultat för konkurrentbilar med fabriksuppgifter för BMW. Om nu en BMW är långsammare i en jämförelse, får man väl acceptera det. BMW är ju bättre än sina konkurrenter på så mycket annat. |
|
Titta vad man missar om man håller sig från forumet ett tag, en till BMW vs Volvotråd :) Fast`n Loud Turbo Proud. |
|
misc100 |
Tack för alla utlåtanden! Syftet var att försöka utreda vilken BMW modell skulle motsvara den prestanda (rak fram och inte i svängarna) som jag blivit så van vid i en Volvo 855 turbo (225hk) vid ex omkörningar då jag ämnar skaffa en BMW snart. Om jag förstått det rätt så är då 540 med manuell (automat går) som är åtminstonen lika eller förmodligen lite vassare pga den högre tjänstevikt jämfört med Volvo 855 turbo. |
| Presis som du skriver. Väljer du en 540 så går den snäppet bättre än 855 t5 även med automatlåda. Med manuell så har inte volvon en suck. Såvida inte volvon Chippas då blir resultaten omvända (talar av egna erfarenheter). Men köper du en 528iT så kommer du sakna turboknuffen vid omkörningar ;) | |
| Väl skrivet LexCom! | |
|
siffror ,siffror och åter siffror! Praktiska tester gäller, kan härföra till´en test av 325ix i automobile i slutet av 80 talet, skulle göra 0-100 på 8.5 sek men i praktisk test på6.8 sek BMW har alltid varit lite återhållsamma med prestanda på papperet (det vet alla som varit med ett tag). Min 530D har inga större problem med att hänga på volvos ska turbovärstingar (bensin) efter 80kmh och uppåt (vridmoment 450nm) KÖP DIESEL OM NI HAR BRÅTTOM!!! Hej svejs En gång BMW alltid BMW |
|
|
jag kommer ihåg detta test från slutet av 80-talet, 325ix gjorde 0-100 som en porsche 911 då !!! Kul att nån annan läst detta test. En 530i i pris mot en 850Turbo går väl knappast att jämföra, men jämför gärna ex. 530i-00 mot en S70R-00 båda med manuell låda. Volvon har fler hästar, högre vridmoment, något lägre vikt...undrar vem som tar vem?mmm. Skillnaden är ännu större i jämförelsen mellan en 528 mot 850turbo. Och detta fortfarande bara i siffror, i verkligheten känns skillnaden ÄNNU större. Nej, jag är inget Volvofan bara realist. D.A. |
|
andha45 |
Ja, BMW har traditionellt varit återhållsamma men under de senaste åren har de (liksom de flesta fabrikanter) haft svårt att hålla värdena i tester. Jag vet faktiskt inte ett enda test de senaste åren där BMW varit lika snabba som fabriken uppgivit (jo en 330 i ty ams förresten). Till viss del kan det bero på att bilarna ofta har mkt utrustning som väger. Tycker nog inte att man köper BMW för att de är snabba utan för känslan de förmedlar i form av vägegenskaper och komfort. |
Buspelle |
Eftersom jag ägt både en 850T och en 528 så kan jag säga att jag vet helt säkert att en 850T är något snabbare både till 100 och i normala omkörningssituationer. Skillnaden känns dock mer än det är till följd dels av turboknuffen, dels genom att det låter och känns mer i Volvon. Volvon är absolut ingen dålig bil, tvärtom, men en BMW i form av t ex 523, 528, 530 är betydligt bättre. Det är väl bland det bästa som går att uppbringa och att ens komma i närheten, vilket Volvon faktiskt gör, är inte det sämsta. Dock, att t ex ligga och lufsa på Autobahn i 200-220 med 528an är ren och skär njutning medan det gränsar till skräckblandat i Volvon. Tror för övrigt inte att vare sig BMW eller Volvo ljuger med sina fabriksuppgifter om acc m m. Däremot är det antagligen tider som uppnås under ideala omständigheter, vilket kanske inte alltid motortidningarna har möjlighet/tid att hitta/vänta ut. Att t ex få till en perfekt repa med en framhjulsdriven 850T är inte lätt. |
andha45 |
Håller med Buspelle i 180-200 är en S60 el S80 ok men inte i klass med en e39. i 180-200 är en 850 inget man gärna åker med. Måste faktiskt säga att en S80 jag hade gick riktigt komfortabelt i 200 (åkte runt med den i Ty flera veckor på tj.resa) men ändå inte riktigt i klass med en e39. |
|
Har också haft båda (med automat). Med auto är Volvon snabbast, både i siffror och känsla. Däremot kan man aldrig jämföra det lugna sätt en BMW går under acc jämfört med Volvon. Hjulspinn, ryck i ratten etc. Personligen tycker jag inte en framhjulsdriven bil borde ha mer än 200HK. Volvon var hyfsat stabil upp till ca 200, men vindbruset var grymt. BMW är både stabilare och tystare. Mvh |
|
andha45 |
Nu pratar vi ju kombibilar och då är det klart att 855 är en äldre konstruktion och därmed sämre än e39. Om man jämför en nyare Volvo eller Saab eller Audi med en e39 så är utfallet inte lika givet. Tycker helt enkelt e39 gör sig bäst som sedan, då kombin inte har sedanens fina fjädrings- och ljudkomfort. OK, med 15" el 16" och std-chassi är den bekväm men med större hjul och sportchassi tycker jag komforten i e39 touring är högst medelmåttig. |
| Volvo 850 turbo är jämförbar med bmw 535 (m30) | |
|
m30 är det dne där 213/215ha ca -91? Tyngre bil med "mindre" motor... M.V.H. |
|
| 535 M30 211 hk 305 Nm Ca 1700 kg | |
| Har rastat s60 med min bmw iallafall... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.