|
|
|
|---|---|
bmw alpina b3 |
hej är det bra att starta bilen 1 gång i månad ?sist värmde jag upp den riktigt vad ute o körde med den annars brukar jag stå ute vig garaget mvh |
|
Om du inte kan varmköra bilen ordentligt under normal körning, mår den bättre av att inte startas alls under vinterförvaringen. Kort uppvärmning orsakar bara kondensvatten och den uppfetade bränsleblandningen under "kallkörning" sköljer bort oljan från cylinderväggarna... Enda fördelen med att starta motorn någon gång ibland under vinterförvaringen, är att du kan motionera AC-pumpens packning. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
bmw alpina b3 |
ok . brukar starta den 1 gång i månad o låter den stå på tomgång i 30min men sist var jag ute o körde med den heheh kanske inte smart avsälld bil ingen försäkring mvh |
|
Varmkörning på tomgång är rena döden för motorn pga. det låga oljetryck/flöde det medför! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
| tomgångskörning i 30min.....inget vidare som Johan säger! | |
|
Johan B Har lite svårt att fatta att oljetrycket på tomgång är så lågt att det är "rena döden" för motorn. När oljan är kall borde väl trycket vara högre än vid driftstemperatur. Däremot är det ju en klar nackdel att värma upp motorn på tomgång då den går med mycket fet blanding onödigt lång tid. Själv startar jag motorn ca. var 5 vecka för "AC-motion". Låter den gå på tomgång i 10-20 sekunder, för så att varva upp den till 2000-2500 varv för att så snabbt som möjligt uppnå driftstemp på vatten och olja. Det tar i mitt tillfälle ca. 20 min att få upp oljetempen till 80 grader. Efter det låter jag den gå ca. 10 minuter till i runt 2000 varv. Hade jag inte haft någon AC hade jag inte startad motorn alls, men detta är vad jag TROR är ett skonsamt sätt att motinera ACn |
|
|
Startar en gång var 5:e (?) vecka och varmkör ordentligt i 30min. Tomgång i 5min och sedan av med batteripolerna >> klart. Kör kliman också på full rulle, kan ju vara därför den hållt i 12år utan service?? M.V.H. |
|
|
Jag körde min idag när det var snustorrt på vägbanan. Körde varm den rejält. Oljan låg ett bra tag över 80 grader. Precis som Andreas Plars skriver så är det väldigt viktigt att köra kliman så den inte pajjar. Tråkigt utgift och speciellt om man har det äldre systemet så man tvingas konvertera till det nya. //Schnitzer |
|
bmw alpina b3 |
hej nu startade jag bilen o drug ut på vägen på en gång o körde ca 15 min sen lätt jag stå på tomgång ca 10 min så klart hade jag klima på hela tiden så att packningar inte går sönder ,,tycker det borde vara bra mvh |
| varför köra på tomgång i 10min istället för att köra 10min extra??? | |
Lasse Karlsson |
Tjena BMW-freaks! Har funderat hit och dit hur M5:an ska tillbringa den kallare tid vi nu går till mötes. Känns inte som man vill ställa en så härlig bil i typ 5 månader, men man vill ju inte heller utsätta "henne" för salt och skit i onödan. Sedan tillhör jag dom som tror att en bil mår bättre av att få gå(åtminstone en del) än att bara stå i lång tid. Så jag gör på följande vis: Lackförsegling och på med vintersulor, sedan ut och åka lite då och då, vid bra väderlek och någorlunda rena och torra vägbanor. Blir sedan väderleken så jävlig att man inte kommer ut, utan att skita ner "henne" jävligt mycket, så får man väl tvätta, tvätta, tvätta efter dessa turer!. I övrigt får "slit och släng" bilen SAAB 9000 CDE-95 ta "skiten" och pärlan vila mestadelen av vintern, men några högtidsstunder ska det bli!! Sedan blir det utvärdering i vår, hur detta fungerat, och sen får man se om man praktiserar samma strategi vintern 2006/2007! HA DET! |
|
Hej! Ska hyra en plats att ställa av bilen i vinter, där får man inte nån nyckel så man kommer åt bilen.. Hur går det med kliman när jag inte har möjligthet att starta bilen på ca 5 mån..? Får inte tag på nåt annat ställe heller där ja kan ställa bilen..:( ///MVH Johan Länk Länk |
|
|
Pratade med en bensintankbilsgubbe idag när jag tankade. Jag frågade vad han rekommenderade att man ska göra vid avsällning ett halvår. Om man ska tanka fullt för att hålla kondensen borta, så ska det vara 98 oktan. 95 oktan innehåller 5% Etanol för att vara miljövänlig, 98:an saknar denna "tillsats". Etanolen har den dumma egenskapen att den drar åt sig vatten och detta medför ännu mer kondens i tanken. Om man absolut måste tanka 95, så får man tanka det på en sjömack, där saknar bensinen också etanol. Jaha sa jag å tankade i 89 liter 98. Finfint! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.