|
|
|
|---|---|
|
har köpt min första bmw nu en 520 touring en e34 96 men jag undrar om en 2.8 passar direkt eller måste man bygga om.är det stor skillnad på dom storleks mäsit så att den går igenom besiktningen | |
|
Antar att du menar en M52 B28? Storleksmässigt skiljer inget så det syns nog inte, men en besiktningsman kan ju känna att den går bättre än den borde om du har otur. Motorn passar, du måste ha rätt tråg på den bara (sumpen fram) Problemet blir nog motorstyrningen, du har ju immobilizer (EWS) på en 96:a E34 och det har även en bil med M52. Immobilizerenheten läser av en transponder i nyckeln och kommunicerar sedan kodat med motorns styrbox. Du kan inte bara slänga i en annan styrbox utan vidare. Dessutom har M52:an fler givare, på bl.a vevaxeln. Det du måste göra i så fall är att flytta över hela kabelhärvan från din motor och inte koppla t.ex. bakre vevaxelgivaren. Sedan får du använda ett 525 trimchip i din 520-box så kan det eventuellt gå. |
|
|
är det lättare att lägga i en 2.5a från en e34a och chipa med tanke på styrbox en |
|
| Klart lättare. | |
| vad kan det kosta? | |
| 6-8 tusen för en motor på skroten och sen kanske 500 för chipet, det finns ju en del som säljer chip på blocket och powerbörsen och så, men det gäller ju att du förklarar att du ska ha chipet i en 520-box med nr. xxxx, men att motorn är från en 525:a | |
| okej då vet jag litte tack för hjälpen | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.