|
|
|
|---|---|
|
Är det nån som vet hur uthållighetstester mm går till när bmw/M-sport tar fram nya motorer? Jag hörde talas om att M3 motorn kördes 1000-tals timmar i bänk och att man överbelastade/övervarvade och kraschade ett antal för att få fram svaga punkter. De nya valvetronic och magnesium motorerna måste ju plågats duktigt de med. | |
|
Tänkte lägga upp en ny tråd avseende de nya magnesiumotorerna när jag såg denna tråd. Mina funderingar är hur BMW kan säkra kvaliteten på dessa nya mycket avancerade högeffektmotorer med block i magnesium, vanos och valvetronic plus all tillhörande elektronik. Kan detta hålla i vardagstrafik? Hur blir livslängden och reparationskontot? Finns det risk för Saabsyndrom? /Ola Skön, skönare, BMW |
|
|
Jag har uppfattningen att det inte är några allvarliga problem med BMW:s tekniska lösningar. Kanske det beror på omfattande och realistiska tester? Ett ras på sålda bilar kostar mycket mer än långa och ingående tester. Hur länge testar man en modell idag innan man släpper den? Tekniken testas väl flera år innan den kommer på en produktionsbil? |
|
|
Till och med BMW är utsatta för konkurrens, men det verkar som om vissa kärnvärden vill de inte släppa (motorer tex). men.... Läs på amerikanska forum vad man tycker om den nya elektroniken, exempel på flera uppgraderingar på samma bil och diskussioner om hur BMW låter kunderna testa ut den nya tekniken... Jag har en bekant i bilbranschen som var djupt imponerad över hur just BMW lägger ner jobb på hur ytorna känns, doftar och vad de utsöndrar, tyvärr jobbade han inte med motordetaljer så den sidan är obekant för mig. Du kan aldrig testa ut så avancerad teknik att den "tål allt" och fungerar i evighet, säger sig själv att det är dålig affär om du aldrig får sälja nytt. Det viktigaste är kanske hur man tar hand om de problem som faktiskt uppstår? |
|
|
Man kan göra som Toyota/Lexus, satsa på beprövade motorer. De rasar (nästan) aldrig, men är samtidigt inte spjutspetsen vad gäller effekt. Honda är ett unikum, de ligger långt fram i effektuttaget men har samtidigt ytterst få problem med motorerna. BMW ligger i framkanten av motortekniken och då får man räkna med att det strular, det viktiga är som sagt hur BMW hanterar problemen. Om de förutsättningslöst ersätter skadade motorer på första årsmodellen är det inget problem, om de låtsas som ingenting och låter kunderna ta smällen lär de få svårt attt sälja bilar efter ett tag. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.