|
|
|
|---|---|
|
vilka andra lådor passar på den motorn?? tex en 524 td??? el 528 i.. andra tips är välkomna med har provat o sökt men hittar inge vettig information.. tack på förhand.. | |
|
Du bör nog försöka få tag i en låda som tillhört en 535. Finns 2 att välja på av vad jag har läst. Getrag 260 och 265. Det passar ju med en låda från en 528, men jag vet inte om det är det bästa. ///Jesper -=Svenska E28/E12 Registret=- Besök gärna: Länk om du har en E28/E12 |
|
|
Nej, du måste nog ha en låda till M30 3.5 med Motronic, då du har 2st givare till motorn som sitter på växellådans kopplingskåpa. Utan dessa startar inte motorn. Så en låda från 535 E28, 635 E24, 735 E32 från 80-talet med Motronic är ett måste..... ///Magnus |
|
|
är det omöjligt o få det o funka med en annan låda?? finns möjligt vis inte någon länk till någon sprängskis så man kan se vad det är för givare osv.. ///Mad |
|
|
Det är tändlägesgivare o varvtalsgiver för Motronicen, dom måste sitta i exakt rätt läge för att motorn ska starta så det är nog svårt att gör om en annan låda...... Så svaret blir att du måste hitta en låda från rätt modell... ///Magnus |
|
|
En annan variant är att ta en växellåda utan svänghjulskåpa och skaffa en sådan kåpa med uttag för dessa två givare! Till min 630CS -76 med en -84:ans 3,5 liters motronicmotor använder jag original 4-växlad Getrag 262-växellåda med en sådan lös kåpa vilket fungera utmärkt. Då har du många fler varianter växellådor att välja på. Skulle tro att du då bara behöver tänka på om du skall ha hastighetmätardrivningen på lådan eller ej! Per L |
|
|
Per L: Problemet då blir att du inte har så mycket mer att välja på ändå, för splitlådor (växellåda med delbar kopplingskåpa) växer inte på trän precis samt att det bara finns vissa modeller under några år som hade detta, mycket ovanligt växellåda! Dessutom ska man hitta en kopplingskåpa för M30 med Motronic, om inte detta sitter på den tilltänkta lådan...... Enklare att ta en växellåda från ex.vis 535 E28, 735 E23 o montera....... ///Magnus |
|
|
E21-racing: Du vet nog detta bättre än jag! Men vid en snabbtitt i ETK:n ser det ut som om alla 4-växlade lådor till M30:an och åtminstone en del 5-växlade hade lös kopplingskåpa som växellådan var skruvad till. Åtminstone under 70- och början av 80-talet. Om lös kopplingskåpa med uttag för dom två givarna är ovanlig vet jag dock inte! Jag vet bara att det var inga problem att hitta en sådan när jag bytte till en motronicmotor på min 630 under sista halvan av 80-talet! Vid denna tid påstod Sten Jarl på Jarls Bilservice i Helsingborg att det skulle gå bra att borra fästena till dom två givarna i en kåpa utan dessa hål. Han hade skiss på hur man skulle borra för att få det att fungera! Det kan ju i så fall också vara en lösning! Per L |
|
|
Inte vill man väl ha 4-växlat i en "modern" bil, 5-växlat är väl minsta kravet...... O då börjar problemet: Inte många som hade lös kåpa som lösning i verkligheten, vissa årgångar av 528:an hade lös kåpa, men den passar ändå inte med givarna. Ibland satt det på ex.vis M535:orna också, men inte så vanligt. Också dessa lådor som ex.vis volvoåkare letar därför att dom passar direkt mot volvos kopplingskåpa o ger en skottsäker växellåda........ så tillgången är extramt dålig......! Men visst går det o borra hålen i en kåpa som inte har dom, det finns på vissa medgjutet men inte borrat för givarna, men det måste bli rätt o givarna måste hamna rätt, inget man gör med en borrmaskin direkt, måste upp i en maskin, pelarborr eller fräs för att bli bra! Att Sten Jarl hade kunskap att ordna detta betvivlar jag inte, men det kräver ändå att det görs på rätt sätt o att det görs med precision. Så till trådstartarens funderingar, leta en låda som härstammar från bl.a 535 E28 85-, 635 E24 83-, 735 E23 83- Då passar den på bilen också! ///Magnus |
|
|
kul att läsa när grabarna kan! |
|
|
tack E21-racing.. då vet jag vilka lådor som passar.. hur är det med pedalställ?? är det bara o flytta över?? går det att behålla bakaxeln?? tacksam för alla tips om den här operationen så det flyter fint när den ska byggas om /// mad |
|
|
Bakaxeln är samma som på manuell. slutväxeln kan du också behålla om du vill ha bra 0-100tider (nedåt 6sek) :) ///Jesper -=Svenska E28/E12 Registret=- Besök gärna: Länk om du har en E28/E12 |
|
|
Pedalstället kan du ta från en 528/535 exempelvis, E28 då förstås! Slutväxeln kan du behålla som den är! 3.07:1 på manuella, men det finns även 3.25:1 o 3.45:1 vilket brukar sitta på automaten......men det fungerar bra ändå!! Kardanaxel måste du naturligvis ha från manuell! Passa på o bytt alla delar i spakstället så inte spaken blir slapp... Svänghjul och komplett kopplingssats behöver du också! Samt hydralcyl till kopplingen, huvudcyl + slavcylinder inkl slangar o rör! ///Magnus |
|
|
hur blir det med svänghjulet måste det va från en M30 3.5 med Motronic..eller funkar det med ett 528 hjul. /// mad |
|
|
Ja, svänghjulet måste vara från en M30 Motronic-motor, alltså ex.vis från en 535 E28! 528:ans passar ej! ///Magnus |
|
|
Hej! Finns ett objekt till salu på BMW CS sida. Länk Lycka till! |
|
|
har alla 535 E28 M30 Motronic-motor??? ///mad |
|
| Ja det har dom.. mvh robban | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.