AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
717

HC på 1100 !

Makkan
Fick ett HC på 1300 vid besiktning. Lämnade in till BMW i Nyköping som justerade ventiler, rengjorde fördelarlock, bytte stift och gjorde kompprov (som inte visade på något anmärkningsvärt). Dom fick ner HC till 1100, bara 1000 kvar...;-)Dom kunde inte säga säkert vad det kunde vara, "men jag kunde ju prova att byta topp..."
Någon som har nån ide´om vad det kan vara eller VEM som kan sånt här i Sthlm/Sörmland.
Det är BARA HC-värdet som är ute och seglar.
KL
194
KL
525 TDSA Touring -93
luftfilter?
gissningsvis så kan du nog åka på toppbyte tyvärr, olja som slinker in i förbräningsrummet är döden för hc-värdet..
Jag har försökt fixa några 90-tals cadillac, och jag har aldrig fått det bra.. och då hade de betydligt lägre HC.. :(
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
När det ligger så högt beror det oftast på att en cylinder tänder dåligt, eller inte alls...

Jeppe
Om lambdavärdet är ok verkar förbränningen funka, dvs tändning i alla cylindrar förekommer.
Om du nu har så högt HC så måste det vara olja som förbränns, måste alltså ha hög oljeförbrukning, som du måste märka i så fall!

oo=00=oo
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Lambdavärdet är ett uträknat värde som bygger på samtliga andra värden i fyrgasmätningen.

Jeppe
835
Pär:an
BMW 530e iPerformance M-Sport -18
Kan det vara fel på lambdasonden?
Jag hade en Opel kadett -90 ett tag förr (ok...jag skäms) och fick ca 500 i HC på Bilprovningen, bytte lambdasond och vips så var allt ok. Men det är inte alls säkert att det är samma sak på en BMW... Och ett sånt simpelt fel borde väl en BMW verkstad hitta?
Makkan
Dom på BMW sa att om det var lambdan så skulle även lambdavärdet vara högt. Jag har också svårt att tro att "bara" den skulle ge ett sånt extremt högt HC. Tror mer på att den bränner olja.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Det vanligaste orsaken är slitna ventilstyrningar och tätningar dvs
oljeförbränning, som i sin tur förstör katten.
En riktig problem bil med denna tendens är Mazda 323F16V där det är dags för ventilstyrningsbyte efter 10.000 mil för att få ned HC-värdet, har sett flera exempel på just den bilmodellen.

MVH
Hasso
Makkan
Jo att köra runt med ett så högt HC innebär väl att katten får ta hand om en massa oförbränt och det tar väl kol på den till slut.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.