|
|
|
|---|---|
|
Hejsan har fått nys om en Bmw 525 ix touring 93:a till ganska bra pris,dock är bilen "Gör-det-själv-bil" & jag undrar vart felet kan vara?? Ägaren säger att 4-hjulsdriften förmodligen är kass,men finns det nån annan grej som pajat?? Lägger man i växel & lyfter koppling ska det tydligen vara ett väldigt missljud,men bilen är dock körbar: Nån som vad som händer exakt om fördelningslådan pajar i en ix??....kan det vara slinesen på ingående axel som är sliten eller andra förslag?? Är väldigt sugen på denna bil & ska kika på den nu till helgen så är tacksam för all info & länk där man kan "lära" sig mer om bmw`s fyrhjulsdrift. Mvh | |
|
det låter som att det är fördelningslådan som har gett upp är bilen fin o priset är rätt så är det bara att köpa o jaga en F-låda från skroten Mvh zacka Kör: Opel calibra Turbo Bmw 520i Bmw M535i Bmw 323i |
|
|
Splines på axeln brukar gå först, delar ca 3500:- Har fördelningslådan rasat får du räkna med ytterligare 20.000:- i delar. Med lite flyt går lådan rädda genom att förlänga splines på axeln, det finns "oanvända" splines "längre in". Har bilen körts med felet finns det dock risk att viskokopplingen i fördelningslådan lämnat in.... |
|
|
Fick tips om att det kunde vara bakaxeln??...men det låter lite otroligt eller?? Har i.o.f hittat en fördelningslåda på skrot för 7500kr inkl. 3 månaders garanti.... bilen "ska" ha gått bara 18000mil men det vet jag inte om man riktigt kan lita på.....4-hjulsdriften borde väl hålla längre?? Den här fördelningslådan.....är den komplicerad att byta? Finns det nån sida där man kan se lite hur det ska funka med fyrhjulsdrift? Mvh |
|
|
Om den är körbar borde det gå att ta den till närmaste bmw-verkstad så att de kan avgöra vad som är trasigt. Då vet du ju också hur mycket det kommer att kosta att laga den. "De tår du trampar på idag kan ha direkt förbindelse med den rôv du är tvungen att slicka imorgon." |
|
|
När bakaxeln på min 525IX pajade så knakade det om den. Vi hissade upp bilen så alla hjulen hängde fritt och snurrade på hjulen. då knakade det och hackade om bakhjul 2 när man snurrade på bakhjul 1.. ehm förstog man hur jag menade? det fanns bara en bakaxel i hela sverige på skroten. Kommer din fördelningslåda möjligen från en skrot i Huddinge stockholm? Automat är bekvämt men helst med V8 muller |
|
|
Hm....ok...nejdå,"min" fördelningslåda kommer norrifrån,hittade den på bildelsbasen....nånstans i norrland..:) Jodå,bilen ska vara körbar men vill helst inte köra för mkt med den innan jag vet mer,så man inte tar sönder mer saker. mvh |
|
|
Hej. Förutom fördelningslåda och axel skall du kolla skicket på allt i framvagnen. För det mesta skiljer mot en bakhjulsdriven, tex stötdämpare fram 3300kr/st finns endast Bmw original att tillgå. Men en ix är en kanonrolig vinterbil dock lite dyrare i drift och ganska mycket dyrare på slitdelar som är ix unika. Men det kan det vara värt när man busar med fyrhjulsställ. =) Lycka till. Mvh Zimba |
|
fjamsetramsa |
Låter mest som en problembil |
|
Vill bara varna för detta vrak,har aldrig blivit mer lurad om en bils skick som i detta fall. Efter div foton samt en liten slant insatt på konto (2papp) så trodde jag affären va klar,bilen skulle köpas med def drivning.Nu var det inte bara drivningen som va def utan i princip ALLT va slut. Dessutom passade inte nycklarna+att den verkar ha används till grovsopspsupplag under sista tiden. Summa sumarum blåst på trailerhyra samt 120mil . mvh/micke Länk motorsait Länk Ny 02sida |
|
| Är det samma bil? Länk | |
|
Nej, vill inte riktig hänga ut allt än men det kommer nog en separat tråd om denna vagn o dess `ägare´ mvh/micke Länk motorsait Länk Ny 02sida |
|
|
trucker, ska bli väldigt intressant. Håkan |
|
|
Håkan02 du har mail. Länk motorsait Länk Ny 02sida |
|
|
M femman: Nej det är inte samma bil. Jag har inte sålt min än och har fortfarande inte bestämt om jag verkligen ska göra det, jag gillar ju bilen även om den inte är i utställningskick. "De tår du trampar på idag kan ha direkt förbindelse med den rôv du är tvungen att slicka imorgon." |
|
|
den bilen ni pratar om har inget med den bilen & göra som jag VAR sugen på......men efter alla om & men beslutade jag att hoppa över detta objektet.....men visst,var mkt mer än bara 4.hjulsdrift i behov av översyn på bilen.....:) Mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.