AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
1.863

Nya bilar allt bredare... var ska detta sluta

Sida 1 av 2
andha45
Hej,
varje gång en ny bilmodell presenteras är den bredare än sin föregångare. Både nya 3-serien e90 o nya Passat är 9 cm bredare än sin föregångare, skulle tro att även e60 är 7-8 cm bredare än e39 o även Volvo S60 7-8 cm bredare än 850/S70.

Var ska detta sluta? Det är ju trångt på många gator o p-platser redan nu...

Per Hall
tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B3 3.4S Touring -05
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
Trenden var ju likadan på 50?-talet, stora amerikapråmar, sedan blev ju bilarna mindre.

Fast å andra sidan blir ju "vi" också bara bredare och bredare...

/Johan Tryggvesson

-Raka sexor låta bäst-
Är det nåt fel på Cadillac Eldorado Cab -59 eller??

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
andha45
Sant, vi blir bredare men inte vägarna och inte heller p-platserna.

Och på 50-talet växte ju bilarna åt alla håll, nu växer de lite åt alla håll men mest på bredden...
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Man kan tro att bilbranschen anser att bredd á la Hummer H1 är det man bör sträva efter :)
Jag tvättade en E65:a i maskintvätt för några veckor sedan och slogs då av hur ofantligt bred den är, det var högst ett par centimeter till godo på respektive sida.

Gasar-Magnus: Svaret på frågan är "Ja". :P

/Masten
"Masten har alltid rätt" - gammalt Autopower-ordspråk
www.z3roadster.net/home_sweden
Har för mig att nya Focusen ska vara 14cm bredare än sin föregångare, vilket skulle innebära att den är runt 2m bred! Helt sjuk så brett det är! Jag skulle kunna ligga raklång i den på bredden med 18cm till godo =)

andha45
Bara en sån sak som garagedörrar. Vissa "behövde" el. infällbara speglar på e39 för att kunna köra in i garaget, hur ska det gå med e60 el e65?

Som tur är tycks backspeglar tåla att man kör emot med dem men snart får det vara nog.

I Mälarhöjden är det inte lätt att komma fram med en Phaeton el e65 =)
Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
Bättre det, än att den är smalare än sin föregångare.Hur skulle det sluta?
/A
andha45
Bredden erbjuder så klart fördelar. Även om en e39 inte minst när det gäller ljudkomforten är stråt vassare än de flesta bilar, t ex S60, så känns den lite smal och trång.
andha45
Masten; vad tror du forumkollegerna tycker om att du kör en e65:a i automattvätt???
Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
Förhoppningsvis var det väl en tvätt utan borstar! Den påverkar knappast lacken, eftersom inte ens skiten försvinner.Bättre är att åka in på OKQ8 i 30 min för 45 spänn och spola av bilen!
/A
andha45
Vi får se vad svaret blir...

Jag testade en spruttvätt utan borstar på Volvon. Bilen blev kanske 10-20% renare (om man nu kan mäta det). För en gångs skull orkade jag t o m reklamera tvätten och då sa de att det var trafikfilm på bilen...

så nyligen åkte jag till OKQ8 o tvättade bilen ordentligt! De har höjt priserna ordentligt (tror det kostar typ 60 för 30 min) men det är det värt!
Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
Tvättade bilen i onsdags. Vet att min. debitering. gäller 30 min. Jag betalade 48 spänn! Det var i Uppsala. Var till Gotland för en månad sedan och körde bilen på OK:s automattvätt för 140 kr, märkte knappt någon skillnad.
/A
andha45
Jag måste kolla detta. Reagerade över en kraftig prishöjning - men det är fortfarande helt ok pris. Kan hända att det skiljer lite mellan stationer också.

30 min är minidebitering och det är ung. så lång tid det tar.

automattvätten, var den utan borstar? Om man har en silverbil kan man nog köra den i borsttvätt, om man har en svart (som jag) är det dumt.
tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B3 3.4S Touring -05
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
Eftersom var och varannant bilmärke vill profilera sig som ett "sportigt" val så designas säkert bilmodellerna medvetet breda och kilformade för att just se "sportiga" ut.

Automattvätt?
Det är som att saltbehandla bilen, de använder ju till viss del återcirkulerande vatten.

/Johan Tryggvesson

-Raka sexor låta bäst-
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
andha45: Jag skäms faktiskt för att säga det, men det var en tvätt med borstar (dock kombinerad med högtryck). Till mitt försvar kan jag säga att bilen (som för övrigt är orientblå) är en demobil på jobbet och att det var chefen som ville att jag skulle göra det :P

/Masten
"Masten har alltid rätt" - gammalt Autopower-ordspråk
www.z3roadster.net/home_sweden
andha45
Masten:
Inför mig behöver du inte skämmas. Jag har en ganska praktiskt syn på bilar... fast jag skulle nog handtvätta en orientblå 745 men inte en silver kanske.

En silver kan man alltid få fin igen, en mörk brukar vara svår. Min farbror hade en Saab blanksvart som automattvättats ca 1 gång/v i 3 år... suck
Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
andha:
OK automattvätt hade inga borstar, och bilen var rejält skitig efter en v. på leriga vägar.
/A
er
375
erc
218i Active Tourer -16
Bredden - jo, men nog är det på höjden de flesta bilar sväller?! Tycker alltid man ligger bakom någon SUV, MPV, Minibuss, SAV, Familjebuss, Skåpkombi eller vad i hela friden de kallas... De täcker sikten ganska effektivt... Och, eftersom BMW ännu inte bygger några familjebussar kanske de behöver vara bredare så vi som kör dem kan se RUNT högbyggena`;)
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Tja, med tanke på att allt fler bilar blir allt kortare i förhållande till längden, kanske vi snart har bilar som är bredare än vad de är långa... :o))

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
andha45
Jo, höjden kanske växer mer men det är ju inget större problem då det fortfarande är rätt långt till taket i p-husen...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.