AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.411

Så kallat nolläge vid framvagnsinställning av E34

Z-
433
Z-motor
E34 520-88 [2,5L]
E34 525-94 [turbo]
Angående framvagnsinställning på E34:an så fick jag idag reda på att styrväxeln måste stå i absolut nolläge (dvs rakt fram) innan själva framvagnsinställningen görs. Annars så blir det som på min E34:a att nolläget är förskjutet åt endera hållet samt att ratten inte är "100% vågläge" oavsett hur mycket det justeras på styrlänkarna respektive flytta ratten/knutkorset på rattaxelns splines.

Fick det förklarat för mig att den svarta plastmanschetten med en liten upphöjning som sitter på styrväxelns ingående axel, skall stå i EXAKT linje med en gjuten upphöjning på styrväxelns hus (man kan tydligen se denna gjutna upphöjning på styrväxelns undre sida intill den ingående axeln när man hissat upp bilen).

När detta är gjort skall ratten ställas i vågläge på rattaxelns splines med en början inne i kupén, och därefter om det behövs på knutkorset vid styrväxelns ingående axel. Därefter kontrolleras återigen att märkningen på plastmaschetten och styrväxelns hus är i exakt linje med varandra.

Slutligen fixeras ratten i vågläge med mothållsutrustning och först nu kan en 100% framvagnsinställning göras genom att mäta in hjulen och därefter skruva in/ut styrlänkarna.

Vill bara höra om detta var allmänt känt, eller om både jag och en rutinerad mekaniker på en iof icke aukt. BMW verkstad ska ställa oss i ett hörn med varsin dumstrut på huvudet?
Är detta ett "problem" som vi vanliga, (dödliga) konsumenter borde bekymra oss om, eller kan vi lite till fullo på dem som gör detta åt oss?
Z-
433
Z-motor
E34 520-88 [2,5L]
E34 525-94 [turbo]
Mja, varför jag undrar är att efter fyra på varandra efterföljande framvagnsinställningar så har det blivit samma dåliga resultat.

Självfallet behövde jag bara betala för den första inställningen, men efter att verkstaden ringt in företaget som levererar utrustningen för kalibrering så börjar man ju undra vad som är fel. Håller helt med om att det inte borde vara ngt att lägga energi på, men värt en reflektion i alla fall då jag kan ana att det tas vissa genvägar i detta sammanhang.
Z-
433
Z-motor
E34 520-88 [2,5L]
E34 525-94 [turbo]
Genvägen vs. frågan som jag syftar på är om framvagnsinställningar görs på E34:or utan att kontroll skett på styrväxelns märkning/nolläge?
Om jag hade jobbat på en gummiverkstad eller dito, som gör detta, i xx antal år så hade jag säkerligen gjort som alla andra: Kört in och kollat att ratten stod någorlunda rätt och sedan börjat dona på me leder och sånt... =)
Z-
433
Z-motor
E34 520-88 [2,5L]
E34 525-94 [turbo]
Mmm, kunde tyvärr tänka mig att så är fallet...
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
lyfter lite, jag var hos (Pekkas) framvagnsservice i GBG, ratten stod lite "innåt, mot mittsträcket" på vägen innan jag åkte in, han frågade om just hur ratten står innan han började skruva, nu står ratten spikrakt! Ring och prata med honom...
E2
1.649
E21-racing
750ia -88
335iT -89
325iT -92
520i -91
316i Compact -94
Banbil-E21 2.5i -79
Z-motor har fått helt riktiga uppgifter ang styrväxlns nolläge, detta bör och ska justeras vid en framvagnsinställning.
Ganska viktigt att alla delarna är rätt justerade om det ska fungera perfekt, har själv jobbat med hjulinställningar o vet hur det påverkar.

Men ofta glöms eller struntar man i denna kontroll/justering av styrväxeln!

///Magnus
Z-
433
Z-motor
E34 520-88 [2,5L]
E34 525-94 [turbo]
Tack för bekräftelsen - det var gott att höra att vi slipper dumstrutarna & skamvrån. Gjorde då som man ska under gårdagen - ställde nolläge, därefter ratt och till sist styrlänkarna - blev mkt bra!
KR
60
KRYSSA
M5 92-
Audi A6 2,7Q
Vi har ställt många e34 på mitt jobb och det finns bara en bil som ratten har blivit fel på och det är min egen så nu vet jag varför. Kan ju tillägas att det inte står i våran dator att man måste nolla styrväxeln först så ta av er dumstrutarna.
Z-
433
Z-motor
E34 520-88 [2,5L]
E34 525-94 [turbo]
Tack Kryssa - jag ska hälsa mekanikern osså låter vi strutarna ligga till ett annat tillfälle.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.