|
|
|
|---|---|
|
Hejsan. Som nybliven 5-serieägare poppar en del frågor upp. När min bil införskaffades i Tyskland för drygt 1v. sen skulle den köras upp till Sverige på vinterdäck. Min godevän som var nere för att hämta den hade låtit lägga undan 4st 16" lättmetallfälgar bmw original, på odubbade vinterdäck. Problemet var att när däcksfirman i Tyskland skulle sätta på dem innan avfärd passade de inte. Det var helt enkelt för tight fram, ok och skivor kunnde inte löpa fritt. Istället hittade han 4st 17" style 42 splitfälgar, dessa passade som handen i handsken. Nu tvistar de lärda och min fråga är: ska inte 16" fälgar passa e39-540? Det jag vet är att bilen har M-sportfahrwerk 2. Kan detta ha någon betydelse på oken/skivornas storlek. Vad innehåller paketet ovan? Vet att det är stabilare men på vilket sätt skiljer det sig från en "vanlig" 540 e39? Tacksamm för alla svar:) VH/ Kermit. | |
|
16" ska passa e39 540 - sportchassie eller ej. M-chassi är nån cm lägre än org + lite stummare. Thats it. /Lazze Länk |
|
|
Som jag har fått det förklarat av min Bmw mek, så är det lite mer än bara längden på chassit som skiljer. Han sa att det är betydligt kraftigare hjulupphängning samt hårdare fjädrar sen är bilen också något sänkt, om man jämför med en 540 utan paketet. Det jag undrar är mest om oken/skivorna kan skilja i storlek. Eftersom ovannämda komponenter härstammar direkt från M5 modellen kanske även ok/skivor gör det. Nån som vet? Hur små får fälgarna till en M5 e39 vara? Vh/ Kermit. |
|
|
grodan kermit: M5 E39 måste ha minst 17". /Fonzie :) /Masten "Masten har alltid rätt" - gammalt Autopower-ordspråk www.z3roadster.net/home_sweden |
|
|
Mycket intressant. Masten, vet du ifall det kan vara så att det är samma storlek på ok/skivor till M5 e39 som till min 540 e39? Jag är mest nyfiken för att alla "lärda" jag diskuterat det här med har sagt "men 16 tum är ju standard på 540 e39, klart det skall funka med dessa. Men på min verkar det som att det inte funkade, varför? Vh Kermit. |
|
| E39 har större nav än övriga BMW (74,1 istället för 72,5mm) så fälgar från andra BMW går inte att få på. Kan det vara detta som var problemet, som gjorde att fälgarna inte gick på? | |
|
Erikw: Det är en intressant aspekt, vet faktiskt inte vilken sorts 16 tums fälgar det var, men han som hämtade hem bilen är väldigt seriös och kunnig....fast han kan förstås ha missat det.... Vet någon vad man skall använda för metod för att bli av med/eller bättra på, fälgbanan, ser ut som en sorts svart/vit beläggning som varken skotte-svamp eller sur avfettning rår på. Vad kan det vara för något? Vh/Kermit. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Jag har 16" vinterhjul på min 540-01 och den levererades med 16" från fabrik. 0227 sportfahrwerk M. Nivearegulierung Så det måste var nått annat lurt som Erikw syftar på ?? ///MVH Hasso Länk |
|
I Tyskland är det inte helt ovanligt med att man uppgradera bromsarna med t.ex. M5 bromsar eler Porsche bromsar, så närmare undersökning anbefalles!! Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Jag har 16" MiM-fälgar på vinterdäcken, 17" på sommardäcken. På 528:an hade jag 16" sommardäck och tom 15" (!) vinterdäck. Inga som helst problem. Det är som ErikW säger - det ska passa i navet också. :-) |
|
|
Smärgelskiva/vinkelsplip såg jag en däckfirma som använde till fälgbanan. Om det blir bra resultat vet jag dock inte. Anders |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.