|
|
|
|---|---|
|
Min mor fick hem en påminnelse på en trafikförteelse, utan att hon ens har fått den första som detta är en påminnelse på! Där står hennes reg. nummer korrekt, men med felaktig fordonstyp. Hon har volvo men det står Dodge! Hon har aldrig varit i Oslo, eller ens i närheten av Norge på över 10 år och det var på kvällstid 20:40, hennes volvo måste vara j-vligt trimmad för att hinna till Oslo på två timmar efter arbetet. ;-) Så hon är lite undrande, hon ska ringa lite myndigheter imorgon och fråga hur hon ska göra. Men jag tänkte om ni vet mer om vad man gör om något sådant inträffar? För i Sverige ska man väl betala boten och sedan överklaga, när det gäller P-böter? /Hammar | |
|
Kontakta den myndighet/företag som står på förseelsen först, oftast brukar det räcka med muntlig redogörelse. Mvh |
|
|
I sverige så räcker det med att påpeka att det är fel bilmodell :) Jag åkte på parkeringsböter för en massa år sen, parkeringsbolaget som utfärdade böterna hade råkat skriva fel bilmärke och var tvungna att stryka boten. // Mvh Andreas Min 528i Touring Länk |
|
|
Har varit en del i nyheterna om ett oseriöst parkeringsbolag som finns i ganska många städer i europa som skickar ut p-böter lite hipp som happ. Bl.a. en person som fick p-böter från London, trots att hon aldrig varit i landet öht. Läs mer här: Länk /Freppa |
|
|
Tack för tipset, ska skriva ut det och visa. Jag återkommer och berättar hur det går, det kan kanske vara av intresse om det är fler som råkar ut för detta. /Hammar |
|
|
Farsan fick parkeringsböter i London i höstas på sitt släp (?). Han har aldrig varit i England. Jag tog några kort och mailade till firman som skrivit ut böterna. De tog tillbaka kravet utan protester. All konversation skedde på felfri svenska. Det kanske måste vara så i EU? Norge inget EU-land men det går väl göra sig förstådd ändå. "BMW six appeal" Farkost:Länk |
|
|
Det var detta bolag som har "köpt" indrivningen av böterna: Länk Det finns i Sverige också Länk så jag rekommenderade henne att ringa dem först, sedan om de strular gå vidare. Och så får hon tala med någon som snackar svenska också. :-) Men jag tror inte det är så allvarligt och borde gå att övertyga dem. Det jag tycker är dåligt är att detta är en påminnelse som de skickar, hon har aldrig fått den första lappen och att de inte ens kan kolla via bilregistret att bilen i fråga inte stämmer med det som står på lappen om bilmärke. /Hammar |
|
|
Det var inte värre än att ringa först det svenska bolaget, de ville att man skickar ett papper om att man bestrider böterna, de tyckte att det skulle räcka för att avsktiva det hela. De ansåg också att ett fel har begåtts. Hon ringde sedan det norska bolaget i Norge. Där sa de att de insåg att detta inte var rätt, och till deras förvåning så var boten redan betald och avklarad. Så det slutade med att inget papper behövde skickas och allt är som det ska, förutom en något upprörd morsa då, men som snart lugnar ner sig... ;-) /Hammar |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.