AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
512

Polyurethanbussningar E30?

Ma
1.746
Magnus M
i4 M50 2023
M1000XR 2024
Eftersom silentblocken lagt av så filurade jag på helrenovering dvs byta alla bakvagnsbussningar till polyurethan.
Någon som monterat dylika på sin E30?
Var det ett jobb som man fixar själv eller(är normalhändig... kan byta kam på en M20)?
Erfarenheter i övrigt?

------------------------------
Magnus M, BMWcs NORD
325iX -87
Opel Sintra 2,2 DTI -98
Yamaha WHY Scooter -99 (4sale)
mi
566
micke t
Alpina B5 touring-06
Jag bytte bak på Alpinan(E30) till polyurethanbussningar till krängninshämmaruppfästningen, det gick ganska lätt, i alla fall om man jämför med hur det var att göra samma byte fram, puh!
Ta och smörj bussningen med diskmedel innan montage så går det lättare(använd ej olja eller andra petroleumbaserade smörjmedel=ej bra för bussningen).
Ma
1.746
Magnus M
i4 M50 2023
M1000XR 2024
Hur är det att byta bakbalksbussningarna/silentblocken, någon som vet?

Magnus M, BMWcs NORD
325iX -87
Opel Sintra 2,2 DTI -98
mi
566
micke t
Alpina B5 touring-06
Det är jäkligt bökigt, jag har gjort det en gång på en E30 men jag skulle inte göra om det, ring ngn verkstad och hör vad dom ska ha för jobbet, om du vill kan du ju demontera hela bakbalken och ta med den till verktaden så får dom pressa ur dom gamla bussningarna och sätta i nya. Räkna med att det ändå tar ca 1 dag att få bort bakbalken med allt jobb omkring; ta ner avgassystem, lossa kardan,drivaxlar, bakaxeln, lossa bromsrör mm.
Grusse
Jag har bytt på min M3 e30 och då plockade jag ner hela balken. Men om du tar dig besväret att plocka ner balken, så kan du lika gärna pressa ur bussningarna själv.
Tar kanske ca:30 minuter extra att pressa ur dom gamla och i med dom nya, istället för att du ska behöva ta den till verkstad bara för att pressa ur dom. Detta förutsätter förstås att man har tillgång till press.

Annars har BMW specialverktyg när dom byter, och då gör dom det med balken på plats.
KB
55
KBL
525i (E34) -89
Bytte silentblocken på min utan att demontera balken. Ca. 2h per sida tog det. Hur jag gjorde? Stöd balken på garagedomkraften. Lyft på baksätet, lossa den genomgående bulten och slå ut den. sänk ner balken en bit. Har du tur lossar den från chassit, annars får man bända alt. sticka in den genomgående bulten underifrån och ricka lite. När detta är klart sågar man av flensen på den gamla bussningen. Nu kan man såga i gummit så att man kommer åt att innifrån såga igenom metallhylsan i bussningen. Såga inte för mycket bara. Då blir balken inte glad! När man sågat igenom kan man med en mejsel eller annat verkyg få bussningen att "kolappsa" innåt för att sedan bara pilla ut den med fingrarna. Enkelt men slitigt. Den nya bussningen har man samtidigt låtit ligga i frysen. Ta nu fram och såpa in den ordentligt. Ta en gängad stång, M10 tror jag, med mutter och mothåll, trä den innifrån kupén genom hålet, genom balken, genom ny bussningen och sätt på ett mothåll och mutter under. Nu är det bara att skruva på muttern och bussningen siter på platts.
Ma
1.746
Magnus M
i4 M50 2023
M1000XR 2024
Problemet är ju bara att få ut de gamla då polyurethanbussningarna är 2-delade pga att de är så hårda att de inte "går" att pressa ihop.
Det är ju det som är anledningen till att man vill ha dom! :-)
Tack för tipsen KBL!

Magnus M, BMWcs NORD
325iX -87
Opel Sintra 2,2 DTI -98
Wa
198
Wardof
525i Touring
325 e30 24v
Du kanske kan får hjälp av länken?

Länk
Ma
1.746
Magnus M
i4 M50 2023
M1000XR 2024
Uj uj uj... det var komplicerat... ser ut att ta en del tid!

Magnus M, BMWcs NORD
325iX -87
Opel Sintra 2,2 DTI -98
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.