AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
5.834

Kamkedjan går av?

Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Såg en 740i på Powerbörsen som kamkedjan hade gått av på. Vad exakt händer då? Vad är det som går sönder?

//Schnitzer

När kamdrivningen går av kedja eller rem så krockar iregel ventilerna med kolvarna och ett mekanisk "ras" uppstår iform av "ventilsallad" Även kolvarna kan ta skada av detta.

Topprenovering är ett måste efter en sådan incident.
Tar kolvarna skada så måste motorn lyftas ur och en helrenovering följer.

Det finns motorer där inget händer när kamdrivningen går av annat än att motorn stannar. Detta fodrar dock att det finns plats för ventiler/kolvar. Jag vet att Volvos B230 motorer klarar detta, men de får räknas till traktorligan.
Jag har fått känslan av att det iregel går åt skogen om de är 4 ventiler per cyl.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Chansen att kedjan slår sönder något är även den ganska stor i samband med att den går av.

Länk
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
wendtan: Ok, kostnaderna kan springa iväg ganska rejält om jag förstår det rätt. Vad kan göra av kedjan går av då? Kan ägaren ha slarvat på något sätt eller kan det bara vara slumpen?

//Schnitzer

Bmw utlovar en livslängd på kamkedjan som motsvarar bilens livslängd. Dvs den skall i normala fall inte behöva bytas.

Givetvis tänjs materialet även i Bmws kamkedjor. Detta skall normalt tas upp av den hydraliska spännaren.
Spännaren i sig skall dock normalt bytas runt 15 000 mil.
Så fort sträckaren inte klarar av att sträcka kedjan börjar bilen rassla påtagligt redan på tomgång.
Fortsätter man då köra bilen några tusen mil så finns givetvis risken att kedjan tillslut kan tanda över eller i värsta fall hoppa av.
Om kedjan går av så är det iregel pga materialfel och inte pga misskötsel. Detta är dock FRUKTANSVÄRT ovanligt.
Hör man hur sin motor börjar rassla samt slamra på tomgång och fortsätter bruka bilen som vanligt så får man nästan skylla sig själv om det rasar.

Länk
Ja
192
Jan Ek
728 -00
Usch låter dyrt
Billigast kanske är att byta motorn

Jag har sett exempel på ventiler som kröktes in i blocket och spräckte blocket (totalt motorras). Å andra sidan kan man ha en j-vla tur och "bara" behöva byta kedja samt kedjestyrningar, dock ej troligt på en 740i

/Janne
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
wendtan: Vet du hur mycket det kostar att byta spännaren? Ta som exempel på E34 M5. Är själva spännaren dyr och är det mycket arbete?

//Schnitzer

Intressant det här med spännaren. Har nog mig veterligen aldrig bytt den på min 540 som gått 24000 mil. Anledning till oro?
E38B12: Inte om du inte har några mekaniska oljud.
15000 mil är något jag hört av en Bmw mek.

Det rör ju sig om att materialet på spännaren nöts ut och tillslut så klarar spännaren inte av att spänna kedjan.
Spännaren styrs av oljetryck så visst "spann" i slitaget finns.

Länk
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Min fars 735i -88 har gått 51.000 mil och jag tror inte att den är bytt på den heller. Kanske har haft väldigt tur!

//Schnitzer

Tack Wendtan!
Skall låta min mekaniker kolla det för säkerhets skull :)
Kan aldrig vara nog försiktig.

MVH,
E38B12
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Schnitzer>>>På M30 motorn så hör det inte alls till "vanligheterna" att byta kedjan öht,oljepumpskedjan har en smula mer tendens att bli lite sliten kring 30000-35000mil eller så,kamkedjan brukar minst hålla 50000mil...vilket iofs din fars nu har gått.

Ta av ventilkåpan och försök att lyfta på kedjan,om det går mer än några få mm så kanske det finns behov av ett byte,men det beror på om den "rasslar o lever f-n",vilket den kanske nu gör..eller?

Mvh Janne.
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Janne T: Den är inte bytt. Hörde med honom idag. Bilen rasslar ingenting och har inga missljud. Känns lite skumt, men vilken kvalité.

//Schnitzer

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Schnitzer>>Då är det bara att köra vidare...Vits kan ju vara att byta den+tillbehör då han någon gång i framtiden ska renovera toppen.

Mvh Janne.
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Janne T: Ja, det blir säkert ett byte av den för bilen kommer nog att gå mycket längre eftersom det är bruksbilen som används i alla väder. Känns ändå kul att åka runt i en bil som har gått 51.000 mil. Det tråkiga är bara att mätaren visar mindre eftersom den börjar om istället för att fortsätta efter 299960 km.

//Schnitzer

mr
577
mr-bear
E36 316 Compact -96
"Bauer" Open Air Soltak
Automat, Farthållare
Vad kostar det att byta kedja och spännare på en E38(728). Ska inhandla bilen i veckan, den har rullat 23000mil och det låter absolut ingenting mer är skönsång ifrån motorrummet. Vad kostar materialet resp. vad kostar matr. + arbete hos BMW?
BM
178
BMWentu.
728iA -96
Subaru Legacy-01
Jag känner en som har bytt nyligen på 735 95 E38. Båda kedja och spännare + arbet kostade runt 17000kr. Då paratar vi om lilla V8. Det kanske nån tusen lapp billigare till R6an.
Visa användare
566
Oljekyld
335it-07
Min gode vän har en 540-93 som kamkedjan gick av på. Såg ganska lustigt ut när man skruvade av oljepåfyllningslocket och det låg en snyggt upprullad kedja där. Hans kolvbar klarade sig, men ett antal ventiler antog banan-form och kedjan slog loss en bit av gaveln i toppen. Eftersom han jobbar på sroten så köpte han en annan motor istället. Hans bil är import och hade enligt mätaren gått 18000 mil ungefär när det hände, men jag är 100% säker på att den bilen har rullat minst dubbelt så långt.

Min bil: Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.