AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

6- och 8-Serien
1.876

Kan SBP se skillnad 850 CSI?

Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Märker SBP lätt om det sitter en 850 CSI-motor i en vanlig 850i? Om det har varit en automatlåda förut i bilen och nu sitter det en manuellväxlad, bryr de sig om det?

//Schnitzer

Al
462
Alexandar
BMW M5-01
Troligtvis lär de inte märka det. Å andra sidan är nästan identisk
motor. Möjligtvis får man göra en registeringsbesiktning.

Jesperado kanske kan svara på den frågan
Al
462
Alexandar
BMW M5-01
Man måste nog i alla fall göra en regbesiktning om man bytt från
automat till manuell.
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Det tråkiga vid en registreringsbesiktning är att de kanske kan se att det är en annan motor bara. Vet någon om en kåpa från en vanlig 850i passar på CSI-motorn? Man kan ju byta ut M-kåpan då.

//Schnitzer

Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Är det någon som en bild på varje motor, en från 850 CSI och från en 850i? Ganska stora så man kan se skillnaderna.

//Schnitzer

Motorn tror jag inte alls är ngt problem. Däremot lär dom
upptäcka att det är fel låda.
Ug-Lee
Skall du rega om den så ta ut allt onödigt, så kanske du kan behålla skatteklassen.
Vad är poängen med trasslet?
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
magpie: Den finns till salu en sådan på mobile. Den har 850 CSI motorn och växellådan samt original 850i-avgassystem. Kråkigt bara att det inte är en riktig.

//Schnitzer

Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Sitter det fel motor eller fel växellåda i bilen blir du förelagd om registreringsbesiktning om detta upptäcks. Ska man se att motorn är utbytt måste man ha ganska god kännedom om BMW:s modeller och specifikt CSI-modellen/motorn. De flesta ser nog ingen skillnad men det finns en del BMW-entusiaster som besiktar bilar också...
Ska man lägga märke till att växellådan är utbytt från automat till manuell måste man nästan fatta misstanke genom t.ex. ett dåligt montage av utbytta delar eller liknande, annars kontrollerar man aldrig vad det sitter för typ av växellåda i bilen...

Importeras bilen och ska registreras i Sverige är risken att avvikelserna upptäcks betydligt större, då jämför man uppgifterna i det utländska registreringsbeviset med bilens uppvisade skick. Står det då automatlåda i registreringsbeviset ska det mycket till för att föra in den som manuell i det svenska registreringsbeviset utan att reagera...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

li
1.959
liste
535i -89
Det är väl så att om modifieringarna är införda i FzB:et så krävs intyg från generalagenten om att avvikelsen är "acceptabel" etc, vilket innebär att man inte får igenom bilen vid SBP eftersom BMW aldrig utfärdar dessa intyg. Eller har jag fel? :|
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
liste: Jo, jag tror att du har rätt.

Det kan bli en ganska så dyr historia m.a.o., men det hade varit kul. Kanske är bättre att köpa sig en riktig 850 CSI i såna fall.

//Schnitzer

Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Ungefär så ligger det till ja...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Det finns ca 10 fina bmw 850 csi i tyskland... men dyra är de, så klart.... men vill man ha en sån ovanlig bil och har rätt tjocklek på plånboken varför inte :)

Länk
Ni
430
Nicke_M
850 CSi
M5 E39
Glöm inte att det finns vanliga 850i med manuell 6-växlad låda.
De gick alltså att beställa nya med manuell.

Därmed inte sagt att det går med sbp.
Hade jag en sådan motor skulle jag montera den i en M5 E34, M3 E36 istället :)

Nicke
Visa användare
879
mageng
528iA -99
Nog borde sbp märka att det är en manuell. De kör ju bilen vid kontrollbesiktning.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.