|
|
|
|---|---|
|
Hej! Går nu i tankarna att införskaffa en M5 touring. Har tidigare haft en M5 -89 och nu börjar jag bli sugen igen, fast behöver en kombi. Finns inte så många till salu nu men hittade en på blocket: Länk Hm, hade för mig att den nya huven kom -95 på M5? Har haft 1 ägare i Sverige, import 2003 Vad tror ni om bilen? Krav jag har är skinn/läder, AC och max ca 18'mil samt att jag vill helst ha någon av de nyaste årsmodellerna så det finns ju tyvärr inte så många att välja bland. Vad bör en sådan kosta tycker ni? //Daniel | |
|
Stämmer att "breda njurarna" kom först årsmodell -95. Varför bilen ifråga har dem kan man ju spekulera i: * Årsmodellen har blivit "fel" vid registreringsbesiktningen jämfört med bilens första registreringsdatum i tyskland. Även bilar tillverkade 1994 hade de breda njurarna. * Någon har monterat den nya fronten helt frivilligt för att de tycker att den är snygg. * Bilen har varit krockad i fronten och vid reparationen har den "nya" monterats. I övrigt tycker jag att bilen verkar reko, förutsatt att all dokumentation är i sin ordning (A och O när man ska köpa en M-bil, anser jag). Priset är riktigt bra. Mvh, Kalle _____ 525an: Länk |
|
|
Ser nu att mitt inlägg ovan kan misstolkas: ALLA bilar tillverkade 1994 hade inte de breda njurarna, endast de tillverkade efter månad 5/94. Tag kontakt med "m5toureg" innan köpet, han har stenkoll på M5 Touring! |
|
|
Nej, det här är ju en raritet/samlarobjekt med endast 891 tillverkade exemplar! På mobile.de finns det bara två st till salu nu. TWY226 har inte rätt huv (bara 95 års modell ska ha bred huv), den byttes ut i Tyskland mot den bredare (enl. uppgift av en handlare). Vita blinkers avviker ju också från originalskicket och originalskick är ju en förutsättning om man vill bibehålla värdet (och utseendet) på en sån speciell bil. Den bilen har haft elektronikproblem och den har också varit avställd sedan augusti 2003, så jag skulle nog kolla den noga nu, ägaren verkar inte heller ha en susning om vilken unik bil han har. Min far var spekulant på den när den var kvar i Tyskland (Autohaus Bönningstedt), EUR 15900 kostade den då och skicket verkade OK, men han valde en annan touring pga att huven mm inte var original. Men som sagt, det finns ju nästan inga till salu och för under 100k kan man inte ställa för höga krav på en sån. Är den här välfungerande mekaniskt och hyfsad i lacken samt har en riktig och ifylld servicebok så är ju priset helt OK. Den har ju aldrig rullat i svensk vinter när den varit avställd sen 8/2003 och det är ju ett stort plus, börjar man saltköra den blir det snabbt skrot. Sen är det ju inte så mycket som behöver återställas och den är nybesiktigad också, så 85k för en 94:a (endast 84 tillverkade) är ju ett kalaspris, förutsatt att det inte döljer sig en massa allvarliga brister. Skulle som sagt gå igenom den mycket noga och hittar man mer än lovligt rappel så får man ta och pruta. -M5 E34 Limousine register Länk |
|
|
Det är en tidig 94:a, chassi är BL01656, den 6:e tillverkade 94:an av totalt 84 st. -M5 E34 Limousine register Länk |
|
|
Uppenbarligen har även HD91 stenkoll på M5 Touring! Skönt med dessa orakel som gör att man någon gång framöver kommer våga köpa en M-bil! Tack! Mvh, Kalle _____ 525an: Länk |
|
|
HD91 känner du till något mer om dess "elektronikproblem"? är aldrig kul, en gång elfel, alltid elfel? Har haft BMW med diverse (mest enklare) elproblem och är lite trött på det... =) Man vill ju så gärna ha en bil helt utan fel/problem... 15900 EUR, uj! när var detta? Visst är det många som eftersträvar en helt originalbil, men breda huven och vita blinkers kan det väl inte vara många som har något emot? Själv betalar jag gärna en slant extra för det, mycket snyggare! //Daniel |
|
|
Daniel - eftersom en M5 Touring ska hållas så original som möjligt så är jag av den här åsikten: på en -94:a betalar man inte extra för breda njurar och huv - man drar ifrån. Ur ekonomisk synvinkel skulle jag råda dig att satsa på en -95:a om njurarna och huven "måste" vara breda. Lycka till med jakten! :) Och konsultera som sagt forumets M5-gudar innan du slår till - de kan ALLT om dessa vagnar. |
|
|
Visst ska en sådan bil helst vara original men att den har vita blinkers kan väl knappast dra ner värdet? Hur enkelt som helst att hitta någon som vill byta till sig vita glas mot sina gula original. Och mkt enkelt att återställa. Att den breda huven däremot drar ner värdet kan jag hålla med om. Lite mer pyssel att återställa. |
|
|
Danneman: Elektronikfelet var enligt annonsen att bilen helt enkelt inte startade, några mer detaljer lämnades tyvärr inte, men plötsligt verkar det som att den startat i alla fall för i denna annons står det inget om det. Om det är åtgärdat korrekt eller inte får man ta reda på. 15900 EUR, det var 2003, på de bilderna såg bilen alldeles förträfflig ut, men det var ju inte originalskick och den förblev osåld ett bra tag. Håller nog med dig om huv och vita blinkers om det varit en vanlig E34, men nu är det mer special/raritet och jag håller därför helt och hållet med liste, den bilen kommer alltid att stå en bra bit under en M5 touring i originalskick. Det känns ju liksom inte som det är någon idé med en sån äldre, ovanlig och handbyggd specialbil om den inte är original, det är mindre bra att betala en massa extra pengar i både inköp, service, bränsleförbrukning, skatt, försäkring mm för en raritet om man inte ser den som just en raritet. En 540i/iA touring står sig väl i prestanda mot M5 och den kan man ha styling (smakfull) på utan att ha "förstört" något eller kört bilens värde i sank, så den vore mitt val i den situationen. Nåväl, det är ju upp till var och en att göra som man vill, även med en sån, men jag ville bara försöka utveckla det som liste var inne på nyss. I vilket fall, lycka till! -M5 E34 Limousine register Länk |
|
|
Tack för info! Ett M-test på denna bilen hade kännts trygt, har en bit att åka till Göteborg får se om det hela ordnar sig. Är bilen i gott skick verkar priset ok. Fast det finns en liknande här på Autopower för 75' men den har inte skinn och det är i princip det enda kravetjag har som måste stämma. Visst går det att byta inredningen, men vilket jobb det är... bytte på en 750 och det gör jag inte om i första taget... och då blir ju inte bilen original... Förstår era åsikter om originalutförandet av bilen, fast jag håller inte riktigt med. Huven och blinkersen ser inte jag som en nackdel även om det gör att bilen inte är helt original, fast jag kanske är den enda med de åsikterna? Annars är jag emot för mycket styling, men det beror helt på vilken bil och hur det ser ut, så länge det är BMW originalgrejer brukar det se bra ut. //Daniel |
|
|
Jämför med andra klassiker från t ex Ferrari eller Lamborghini eller varför inte från någon av de amerikanska tillverkarna - "Matching numbers" är viktigt, d v s allt som avviker från original är illa illa. :) Visst kan man byta saker på en sån här bil, men då ska det vara till en likadan del. Eftersom -94:an inte hade bred huv och breda njurar eller vita blinkers så förtar det (för mig) mycket av bilens äkthet och värde. Samma sak naturligtvis om man skulle byta inredning. Att det sen kan vara SNYGGARE är en annan sak, men här pratar vi om samlarbilar som kommer att öka i värde de kommande åren. Sitter man då på en bil med "fel" huv och njurar så springer samlarna åt andra hållet när man försöker sälja den. Håller med HD91 om att 540 Touring är ett alternativ som heter duga. Och den modellen är inte lika "känslig" för modifieringar, så den kan man istortsett bygga om till M5-look på både in- och utsidan utan att påverka värdet negativt. Såvida det inte är en 540i med manuell låda förstås - den är också "helig". :) Jag hoppas som sagt att du hittar en bil du vill köpa. Är det en M5 Touring du vill ha så tycker jag att du ska tänka dig för innan du själv ändrar bilens utseende eller köper en bil som redan är ändrad - det kommer säkert att skilja MÅNGA tiotusenlappar mellan bilarna inom kort och då är det ju rätt surt att ha ett "dåligt" exemplar. |
|
|
Om resten av bilen är i fint skick så tycker jag att du ska köpa den. Om du ändrar dig angående huv och front så kan du förmodligen byta front och huv ned någon som har det smala fronten. Mvh Abbe Dagboken: Länk |
|
| Ska snart köpa en M5 Touring som inte är original för 110.000 och finner inget stort fel i det. Omlackad i nån specialblandning, stoooor stereo, och Antera-fälgar. Vet att den är fin, välvårdad och ej fuskad med. Tycker jag är viktigt iaf. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.