AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.184

Fläkt/lyktor/bakrutevärmare mm problem i E34 -93

Bj
186
Bjornagain
Audi A3 gtron
Hej,

Jag har ett mysko problem.
När bilen går på tomgång beter sig bilen på ett sätt och när den är i "drift" på ett annat sätt.

Fläkten snurrar med en viss hastighet på tomgång och har avsevärt högre snurr när jag gasar(samma inställning på fläktvredet)

Halv/helljuset är betydligt starkare när jag gasar än på tomgång.

Vindrutetorkarna, här är svepet med "normal inställning" normalt vid tomgång medan svepet på med samma inställning under körning är betyligt snabbare.

Samt bakrutevärmaren som endast fungerar när bilen står still/tomgång och slocknar/slutar fungera när jag kör iväg.

Bilen kan under körning, när gaspedalen släpps, hamna i ett normalt tillstånd - dvs torkarna sveper normalt, bakrutevärmaren fungerar osv. Det är främst i nedförsbackar då bilen "dör", dvs varvräknaren faller till noll - likaså bränsleförbrukningen/nålen. Då fungerar allt som det borde. När bilen "vaknar till liv" igen återkommer snabba svep hos torkarna och bakrutevärmaren slocknar.

Det känns väldigt mysko. Någon som har en teori?

mvh
Björn
Bj
186
Bjornagain
Audi A3 gtron
Skulle jag gissa själv - som lekman - så känns det som om det kommer för mycket ström när jag kör?

/björn
an
255
anma0572
520dA Touring -12
Hur gammalt är ditt batteri? Provat med ett annat batteri?

Anders

Bj
186
Bjornagain
Audi A3 gtron
Batteriet är ganska nytt(4 månader gamalt)!
an
255
anma0572
520dA Touring -12
Generatorn då? Ger den vad den ska? Finns det någon som kan utveckla hur en dåligt laddande generator kan yttra sig?

Anders

pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Det kan även vara generatorn som laddar för mycket. (Spänningsregulatorn.) Har du mätt upp vilken spänning batteriet får vid tomgång samt vid t.ex. 3000 varv?

/Per
Pa
22
Padda
525i Touring -93
Per!
vad för spännig ska det vara ungefär ?

Björn!
Du har ingen touring va ?
Jag hade problem med att kablarna va av till bakluckan...

Spänningen bör ligga över eller runt 14V om generatorn laddar ok, oavsett varvtal om inte tomgången är onormalt låg.

____
Reach the door with a breath and a scream.
Pa
22
Padda
525i Touring -93
Strömmen då ?

FA
1.429
FAF
X4 30d -16
Batterispänningen ligger på cirka 14V, gör den det kolla jordpunkterna batteri-motor samt styrboxens jordpunkter.
Men jag skulle nog kolla upp den berömda säkringen som sitter vid hö stötdämpartorn i motorrummet.
Den matar nämligen bl.a dom förbrukarna du har problem med.
Har sett i tidigare inlägg om den att det behöver inte bli avbrott i den utan kan lika gärna bli motstånd i den.
FAF
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Vad är det för säkring det pratas om???
Jag ahr säkringar på två ställen, i säkringsboxen och under baksätet. Har inte ett smack på höger torn...???

*BAWORAK*
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Huvudsäkringen det pratas om sitter intill batteriet, så dess placering varierar.
Kolla här för mer info: Länk

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
FA
1.429
FAF
X4 30d -16
På min ser det ut som en förtjockning på en av kablarna från batteriet, sitter vid klistermärket för bilfärgen mot skärmkanten.
FAF
Mr
333
Mr_mad
850 IA -91
525iM-T E39 - 04
Hur gick det löste det sig?
Jag har liknade problem med min 525 e34
Pa
22
Padda
525i Touring -93
Jag åxå.....
Bj
186
Bjornagain
Audi A3 gtron
Nix, problemet är inte löst...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.