|
|
|
|---|---|
|
Hej! Kan man sätta 6*9 högtalare i hatthyllan på 325 e36? Det är ju plåt där. Kan man göra hål där utan att saker o ting går åt pipan? Jag menar alltså om det är nån viktig del av bilen som hjälper till att hålla ihop o så. Eller det är bara till att göra hål? | |
|
Det är bara att göra hål! BMW325IM |
|
|
Ok tack! BMW, när du älskar att köra! |
|
|
Finns också adapters nånstans, så slipper du ta hål. Vet inte om det är MDS eller vem det var som säljer, men det lär finnas. Lättast är det ju förstås att ta hål! |
|
|
Jag monterade 6x9 högtalare i vår 316i-94. Jag köpte adaptrar som monteras underifrån i bagageluckan. Blev mycket snyggt då jag kunde behålla orginalgallren på hatthyllan (de har samma färg som tyget). Jag skulle inte börja göra hål i karossen utan skaffa adaptrar i stället. Kolla på BRL, där köpte jag mina. Vh/ Kermit. |
|
| dom där adaptrana är skit tycker ja. bli 5 ggr bättre om du såga upp hålet. suger riktigt annars | |
|
Ska man ha bästa ljudet av 6*9or så ska man klippa plåten och helst göra en hållare av spånskiva som höjer upp dom en bit. Så har jag gjort i min 735 och jag antar att det ser likadant ut som i din. //Per |
|
|
Att montera t.ex 6x9" i ett hål på t.ex 5", antingen det sker underifrån eller med nån slags adapter ovanifrån är som att sätta handen framför halva friskluftsutblåset och tro att det blåser lika bra som innan. Varför inte en 10" eller nåt liknande, det bör bli ännu bättre? En högtalare måste ha fri andning båda bakåt in i ev. låda och framåt, absolut inga kanaler eller liknande med mindre area än själva konen, helst inte ens en cm kant eller liknande framför konen. Det blir kantreflexer och om det är mera uttalade kanaler så uppstår fula resonanser vid vissa frekvenser. Det finns en anledning till att högtalare monteras framifrån i högtalarlådor nu för tiden, förr monterades de alltid innifrån lådan. Obs att högtalarna i 8 fall av 10 ändå har tätningsringen av gummi, fiber, kork osv på framsidan, när den egentligen borde sitta på andra sidan. Det tar tid att ändra... FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.