AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.319

hur många hk?

Sida 1 av 2
Ma
106
Markus_M
BMW 323i Coupe -00
Hej!
Hur många hk är det i en 325 e36 orginal?
Jag hade för mig att det va 192hk men sen på en sida som säljer bmc luftfuilter står det att det är 170hk.

Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
E30 har 170 hk, men E36 fick 192.Kolla modellguiden här på forumet.
/A
Ma
106
Markus_M
BMW 323i Coupe -00
Tack för svaret!

E36 323 på 2.5 liter har även den 170 Hk.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Visa användare
1.981
Thorssa
Volvo V60 D4 AWD R-design -13
På papperet ja ;)

Bilen: Länk
Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
Varför blanda in 323 i diskussionen?
/A
Sigdarve:
Kanske kan det vara så att försöljaren av BMC som frågan gällde, har tagit effektangivelsen från 323 E36 som har 2.5 liter i tronatt det var den äldre 325:an det gällde...kanske var det så wendtan menade ...

"BMW behöver turbo lika mycket som Concorde behöver propeller"
bmwdr
325 E36 = 192hk orginal...

Mvh Daniel
Tw
160
Twalle
BmwM3 -94
Bmw 325 E36 fram till -92 har 170 hk (ingen VANOS)

BMW325IM
bmwdr
Det är 192hk.. med eller utan VANOS....

Mvh Daniel
Ma
106
Markus_M
BMW 323i Coupe -00
Vad gör vanosen för nåt igentligen?

BMW, när du älskar att köra!
bmwdr
Hydralstyning.....

Mvh Daniel
Ma
106
Markus_M
BMW 323i Coupe -00
Ok tack!

BMW, när du älskar att köra!
Hydralstyrning är ju inte svar på frågan.

Svaret på vad vanos är sammanfattas enklast såhär:

Med Dubbel-VANOS blir vridmomentets karakteristik betydligt förbättrad. Efter att först ha använts för M3-modellerna, finns nu Dubbel-VANOS i alla 6-, 8-, 10- och 12-cylindriga bensinmotorer från BMW samt i bensinmotorerna i 1-serien. Ventiltiderna samt både insugnings- och utsläppskamaxlarna anpassas steglöst till motorns driftsförhållanden, beroende av gaspedalens läge och motorns varvtal.

Sigdarve: Det är mycket enkelt, 323 är den enda 2.5 liters motorn med 170 hk.
Vissa motorföretag ser slagvolymen samt hk antalet och utgår ifrån att man man använda Bmw f.d väldigt pålitliga system med slagvolym i modellbeteckningen.

Resultatet är högre vridmoment i det lägre varvtalsregistret upp till mellanvarv, utan att motorn tappar sin spets vid högre varvtal, där effekten är stor. Tomgångsegenskaperna förbättras också, eftersom mängden oförbrända avgaser minskar.

Speciella motorstyrningsdiagram för varmkörningsfasen höjer katalysatorns verkan. Det goda vridmomentförloppet förbättras ytterligare med hjälp av den elektromekaniska styrningen av gasspjället. Denna sörjer för en jämnare tomgång, en mjukare motorkarakteristik vid körning i tät stadstrafik och lägre bränsleförbrukning.

En E36 325 from 93 har dock endast enkelvanos dvs på insugningssidan.

Länk
325 e30 har väl också 170 hk?

Man ska också veta att enkel-VANOS inte gör att bilen accelererar bättre, vilket syns i modellguiden. Största fördelen som jag ser det är att överlappningen mellan insug och avgas minskas vilket leder till bättre verkningsgrad på lägre varv. Alltså bättre bränsleekonomi. Det syns också i modellguiden.
Skulle vara mycket intressant att köra en E36 325i med vanos. Jag upplever att min som saknar vanos har ett rätt bra bottendrag. Över 3000 varv går den mycket bra :)

/// Olof

- Überlegenheit aus Bayern -

Länk
Olof: Jag har kört de båda vid ett flertal tillfällen och 325 utan vanos är rakt av sömnig under 3500 rpm enligt min uppfattning.

Vanos 325an öppnar även den på samma sätt vid 3500 rpm, men på ett mycket jämnare sätt. Samt att bottendraget är klart bättre.

Ojay: My bad, jag tänkte inte så långt tillbaka.

Gångkulturen i motorn blir uteslutande bättre med Vanos.
Att den endast förbättrar bränsleförbrukningen är ju inte sanning, men fördelarna finns ovan.

Länk
wendtan:

Ok, intressant detta. När jag kör bilen på morgonen, innan motorvoljan är varm och man således inte vill varva över 3000rpm, tycker jag den drar fint inom staden iallafall. Intervallet 80-120 km/h kan kännas segt just eftersom man inte kan köra på högt varvtal. 140 km/h och uppåt tycker jag går väldigt bra.

Man blir inte lite acc-"blind" av att köra 330Ci? ;)

/// Olof

Länk
Olof: Allt är relativt :)

Dessa referenser jag anger ovan kommer framförallt från min storebrors fd E36 325 Ci -93 samt en arbetskamrats E36 325 -91.
Detta var dock innan min 330s tid, så jag tror inte den påverkat mig alltför mycket :)

Du får vid tillfälle åka med i 330n så du får lite förståelse för alla dessa lovord jag kastar över M54B30.

3000 rpm är ett lämpligt varvtal att inte överstiga förrän motoroljetemperaturen är uppe. Om alla Bmw ägare följt denna regeln hade beg marknaden varit klart trevligare.

Länk
bmwdr
Tråden hadlade ju om hk inte vrinmoment.. Svarade kort vad det var.. Min 94:a är där Vanos i tex.. Finns det någon kurva som dom visar vridmomentet med och utan vanos.. för min uppfattning då jag kört många utan och med vanos är inte direkt någon skillnad!

Mvh Daniel
wendtan:

En åktur nån gång hade varit trevligt, hoppas nu bara att du dyker upp på träffarna i år :)

/// Olof

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.