AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.950

Ingen värme i cupen samt motorn nästan på rött ?

mrcooler26
Nybliven ägare till en 328i -96 och det börjar stula direkt :(
Har gått hur bra som hellst tills idag då jag märkte efter en kort
resa att tempen drog iväg nästan till det röda men den kokade aldrig
+ att jag inte får nån värme i cupen ?
Kan det vara termostat problem ? eller vattenpump ?
Vore tacksam för info om detta är nybörjare på BMW....

/ Fredde
Ma
106
Markus_M
BMW 323i Coupe -00
Låter som ett termostat fel.

Al
382
Alpina B6 2.8
Alpina B6 2.8 -86
Bmw 320 -84
Bmw 530 -88
får hoppas att det inte är topp packningen. har du kollat om det försvinner vatten, vit rök, klegg på oljestickan?

Alpina Power!
Toppackningen, symptom:
Varmgång, dålig värme i kupén, olja i (försvinnande) kylarvätskan, mkt vit rök och grå/försvinnande olja (man ser att den är grå...).

Termostat/vattenpump/igensatt, symptom:
Varmgång och dålig värme i kupén.

Läckage i kylsystemet, symptom:
Varmgång, dålig värme i kupén och försvinnande kylarvätska.

Ruttna värmeventiler, symptom:
Ingen värme i kupén.

Luftfickor tenderar också till varmgång och utebliven värme i kupén. Om temp.mätaren går på rött så bör du inte slå av bilen i panik, utan låte den gå ner på tomgång så att inte vattnets cirkulation stannar....
mrcooler26
Hej igen nu har jag kollat upp lite mera.
Inge klägg eller så på oljestickan ser ut som vanligt...alltså inge gråaktig färg. INgen olja i kylar vattnet luktar heller inte avgaser.
stog nu en 8-10 min på tomgång från kall motor då gick han upp till halva på tempmätaren. Fläkten längst fram gick inte igång samt så luftade jag kylaren. Det kom lite kylarvätska på en gång men det slutade ganska snabbt komma. Har inte förlorat nått kylar vatten vad jag sett. OM jag har motorn igång ska det väl synas att det blir circulation ? det skall väl komma ganska mycket kylar vatten från ventilen då jag öppnar den helt ? Det gör det inte. Vattenpumpen såg ut som det bör göra...vad man kan se på utsidan i alla fall.....
Vette fan vad som e fel....är det pumpen ???

/ Fredde
Vet inte om det gäller för M52 men M50-motorer ända fram till -95 kan ha en vattenpump med plastimpeller, den brukar gå sönder, man bör byta pump i förebyggande syfte på alla M50.
Kanske är så på tidiga M52 också?
Annars låter det som isproblem i kylsystemet pga för lite glykol, men det är väl kanske mindre troligt.
mrcooler26
ja jag vet inte alls....om det är plast eller metall. I alla fall så var bara ena slangen varm den på den högra sidan om termostathuset.
PÅ den vänstra sidan var den kall.

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Pumpen har plastimpeller även på E39 som Markus ovan säger, om den inte är bytt tidigare. Finns med metallimpeller också.
Luft i systemet är annars det vanligaste bekymret när det strular med kylsystemet. ett litet läckage så kryper det in luft som allatid tycks hamna i termostathuset och då har termostaten ingen kontakt med vatten och öppnar inte.
Så håll koll nu så du inte blåser toppackningen. så kolla efter läckage, vattenpump.

///MVH Hasso
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Är en slangen kall och den andra varm så är inte systemet genomvarmt, termostaten har inte öppnat för då bli bägge slangarna "lika" varma. Kör en nån kilometer och låt sedan bilen stå på tomgång så brukar termostaten öppna om det inte är luft i systemet.

///MVH Hasso
Länk
Byt kylvätska och passa på att byta termostaten så tror jag att du kan se impellern från termostathålet, har för mig det iaf.
Det är inget stort projekt att lossa pumpen heller, men om man kan slippa så...
mrcooler26
Ingen läcka vad jag kan se och jag har bra men kylarvatten i han som det skall vara vad jag vet i alla fall. Har luftat kylaren rejält men det ser ut som om det inte är någon circulation för öppnar jag ventilen så kommer det lite kylarvatten men sen kommer det inge mera.

Kör inte för mycket nu bara, kolla pumpen och leta efter läckor och så först!
Det ska komma rejält med vatten och inte sluta så länge det finns kvarr i expansionskärlet.
kvar menade jag...
Kvarr finns det inget som heter i expansionskärlet tror jag...
mrcooler26
Jepp skall draivåg å köpa ny pump och termostat på en gång.
Blir å meka lite idag då.....tack för informationen alla!!!
mrcooler26
Okey men kommer det inge vatten då jag luftat så är det ju ingen circulation ? Då kan det kanske bara vara termostaten ?
Nej, termostaten är inte anslute till den övre slangen även om det kan se så ut, det är två sklijda kammare inuti termostathuset.
Se till att få båda packningarna till termostahuset.
Köp originalglykol och destillerat vatten också!
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Ser väl ut så här ungefär även på din bil.
Länk

///MVH Hasso
Länk
Visa användare
586
wdac
325i -05
kan vara som för mig när jag fick samma problem... luftskriven läckte som ett såll då ägarn innan mig dragit gängpaj med en metall skruv å fel sorts gäng,,, de gjorde att det vart luft i systemet å då betedde den sig så där.. fick oxå byta termostat satt en 92°C i å satte i en 88°C vart de bättre.

BMW Williams F1 Team.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.