|
|
|
|---|---|
| Undrar hur man känner att en koppling är sliten eller har gjort sitt? Min kompis har en E46a där han efter en kvälls buskörning (luktade brändkoppling oxå) att när han lägger i nån växel och släpper upp den och gasar känns det som att kopplingen fortfarande är nedtryckt motorn bara varvar, överförningen är inte 100 % asså. är det fel på kopplingen då? | |
|
Om motorn ökar i varvtal utan att hastigheten ökar trotts att man har i en växel så är kopplingen slut... Se till att bilen står still på plant underlag... dra upp handbromsen och lägg i trean... släpp gradvis upp kopplingen ganska långsamt... så fort du kommer till dragläget så ska motorn dö.... annars så kör i 70 - 90 km/h på motorväg och ha i högsta växeln och stampa engång på kopplingen samtidigt som du håller kvar gasen i samma läge.. det ska kännas i kupen när man gör det.... det ska liksom rycka till av det.. kopplingen ska greppa direkt när man släpper upp kopplingen.. men har självjusterande koppling på BMW bilar.... så om kopplingen slirar så betyder det att kopplingen är slut. En V8 drar mer än man tror! |
|
|
Motorn ökar i varvtal men hastigheten absolut inte gradvis som förut.. då är den sliten asså! vad kostar en koppling till en E46 coupe då? :P |
|
|
Bränd koppling heter det... =) Vet hur det är... 201m tar fan 1minut med slut koppling =P Bara o byta! Shake That Ass |
|
|
själva kopplingen kostar väl en 2500 kr - 3000 kr eller däromkring kan jag tänka mig. kostade ca 2000 kr för 525i E34. Bytet kostar väl ungefär detsamma... lite beroende på var man ska göra det... Sen finns det piratdelar som är billigare. V8 skapar beroende och äventyrar ditt körkort! Förvaras oåtkomligt för män. § Socialstyrelsen § |
|
| Efter hur många mil bör man byta kopplingen generellt? | |
|
Bumer: c:a 15000 mil generellt, ibland ännu mindre beroende på bilmodell o framförallt körsätt!, men många kopplingar "håller" betydligt längre än så o byts ibland inte förrens dom slirar, vilket är alldeles för sent. En koppling som börjar bli sliten frilägger inte helt, o kraft ligger kvar på ingående axeln i lådan, därför slits synkringar mm hårdare med en dålig koppling. ///Magnus |
|
| Kan man reparera en sliten koppling? | |
|
En koppling som används på ett normalt och icke hormonstinnt sätt håller lätt 20 000 mil. Bmw E46 har en självjusterande koppling som justerar sig själv efter slitage. Det diskuteras mångt och mycket om denna lösningen egentligen är bra då den tar lite känsla ifrån pedalen tillsammans med CDV(Clutch Delay Valve) Det som beskrivs av trådstartaren är absolut en sönderbusad koppling som måste bytas ut. De går att busa sönder en koppling på 200 mil med fel samt aggresiv behandling av denna. Framförallt de motorstarkare modellerna kan ibland anklagas för att ha en "svag" koppling. Detta är en definitionsfråga, men Bmws e46 kopplingar tål inte många dumpningar av kopplingen vid 3500-5000 rpm för att skapa bredställ/hjulspinn osv. Ägnar man sig åt den sortens körning så föreslår jag en sportigare variant av koppling modell sinter osv. Jag skulle gissa på att ett byte på M52TU kostar i häraden 5-7 kkr inkl allt. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Bumer: Nja, reparera en sliten koppling går nog inte, i.o.f.s blir den reparerad när man bytt kopplingssatsen:)) Det är slitagedel på bilen och den byter man mot en ny, finns naturligvis nya lameller att nita om centrumet med men tryckplattan slits lika mycket den........Nej, köp nytt!!!!!! O vänta inte för länge, när den slirar skulle den varit bytt för länge sedan........ ///Magnus |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.