|
|
|
|---|---|
|
Har dryftat lite om detta tidigare men ingen verkar hänga på, hajjar inte riktigt varför... men i alla fall! Anledningen till att jag vill koppla in en bärbar MP3-spelare är att jag tycker alla andra alternativ (CD-växlare, MP3spelande bilstereo) är för meckiga och ger inget extra. Bärbar MP3 har jag alltid med mig till jobbet och jag vill kunna spela den i bilen också. Borde vara intressant för fler än mig. Ipod hade ju varit kul men det funkar inte på bilar tidigare än -00 eller nå't. Har gjort stora framsteg men fastnade lika snabbt. Jag plockade ur min autoreverse och fann att allt är uppbyggt som moduler. Frontpanel, kasettdel, radiodel osv. Kasettdelen skruvas in i plåtchassiet med tre skruvar och är asenkel att plocka bort. Den kontakteras med två kontakter. En för ström till motor och annat och en som går till tonhuvudet. Tonhuvudskontakten, eller snarare detta lilla kretskort, som kontakteras mot ett annat kretskort har uppmärkt LF, RF, LR, RR och en för jord, alltså höger å vänster kanal för frammåt/bakåtdrift och jord. Det finns även två vridmotstånd som man kan ändra nivån på insignalen för å matcha det man kopplar in! Borde ju funka eller? Jag kopplade bort tonhuvudskontakten och kopplade in min JOS via hörlurskabeln till LF o RF o jord, signalen var på rätt nivå MEN nu till frågan: Det lät otroligt "distat" i högtalarna! Vad kan vara fel? Kan man få bort distet genom att löda på dioder eller nå't? Jag testade att växla kanaler, koppla bort jorden, växla till reverseläge osv, inget ville ta bort distet. SATAN!!! så nära... | |
|
Du kan aldrig koppla in dig direkt på de punkter där tonhuvudet satt. Dels är nivån från tonhuvudet otroligt låg och du överstyr direkt med line nivå, därav disten, dels är frekvensgången speciell enligt en viss kurva medan line ut från t.ex en Ipod är linjär. Det finns ett inlägg om Ipod på stereoforumet som säkert kan vara intressant. FP |
|
|
Du borde kunna använda en iPod enligt följande: Länk Hör med Dension. Länk Jag är rätt säker på att det finns till din bil också. För övrigt har väl BMW en egen iPod-adapter? Du kanske inte vill byta mp3-spelare men det kanske är det enklaste att göra. Annars finns väl kassett-adaptrar kvar. Såna man hade för att koppla in en bärbar cd i kassett-spelaren. En sådan kan man väl använda till en mp3-spelare också. "BMW six appeal" Farkost:Länk |
|
|
Köpte en FM radiosändare på en utlandsresa som jag kör på kanalplats 6 i radion. Radiosändaren + MP3 spelaren i hanskfacket fungerar riktigt bra. |
|
|
Det är en variant, ger dock inte samma ljudkvalité som direktkoppling, och ofta är FM-sändaren eller FM-modulatorn av enkel typ som endast arbetar i mono. FP |
|
|
Bood: Jo BMW har en egen IPODadapter men den funkar bara på bilar nyare än ca -00. Min är från -98. Finns ett inlägg om den någonstans på forumet. jag ringde även till BMW och kollade. Kasettadapter har jag använt och det blev i stort sett ingen skillnad på ljudet om man jämförde radion från bilstereon med radion från MP3-spelaren, men den pajjade... Funkade bra ihop med mitt halvdåliga BMW-ljudpaket. Vill ha något mera dirftsäkert. Folke: Tack för infon. Tråkigt att det inte var så enkelt. Blir väl till att köpa en icelinkvariant ( om de finns till min bil och stereo) och en Ipod. Känns lite bortkastat att köpa en CD-stereo till bilen, jag vill ju slippa en massa CDskivor. MP3 rockar fett! |
|
|
CD-skivor har blivit ett besvär. Det är precis av den anledningen jag skaffade iPod och ice>Link. Jag är, som sagt, nästan helt säker på att det finns till din bil. Kolla med Dension. Länk Lycka till. Det var synd att kassetadaptern pajade. Det är ju en enkel universallösning annars. De kanske är svåra att få tag på nuförtiden? "BMW six appeal" Farkost:Länk |
|
|
Bood: Joda finns till min bil men Autoreversen har ingen CDväxlarstyrning så det funkar inte. Blir nog en vanlig bilstereo emd Line-in + 2 vägs framsystem + subbas o förstärkare bak. Kostar ju samma som en BMW rginalstereo. Sjukt dyra... men snygga :-( |
|
|
Jaha, då är det ju värre. Det var ju synd. Det är ju alltid roligast om man kan behålla original-looken. En begagnad BusinessCD med cd-växlarstyrning kanske? "BMW six appeal" Farkost:Länk |
|
|
Bood: Jo så får det väl bli kanske, fast de flesta vill ha aldeles för mycket betalt för dem. Folke: jag har sett ditt mektips om att bygga om en variant av Buisness så det blir lågnivåutgång på det . Är det en jätteenkel procedur eller finns det några fallgropar? Jag är ingen fena med lödkolv direkt... Men jag lockas lite av ditt tips att driva ett framsystem med ett extra slutsteg. Då borde man väl kunna använda alla fyra kanaler, driva framsystemet med lågnivå/fram och sub med slutsteg på lågnivå/bak och på köpet kunna 'fada' bort subbasen när hela familjen ska åka bil? Förresten, är det CD-delen man bygger om eller MID-delen? För min del hade en MID-del med kasett varit mer ekonomiskt eftersom jag vill koppla MP3/IPOD på CV-växlaringången. |
|
|
Ombyggnaden gäller för varianten Business CD. Det är relativt enkelt för den som är någorlunda van vid elektronik osv. CD och radiodel alternativt kasett och radiodel är en enhet, MID är som namnet anger en multidisplay som inte innehåller något relaterat till stereon i sig. Den manövrerar stereon via en databuss och tar imot signaler till displayen på samma buss. Stereon är egentligen som vilken bilstereo i DIN-format som helst fast utan frontpanel. Det går säkert att bygga om business kasett på samma sätt om man hittar anslutningspunkterna, kretskortet ser lite annorlunda ut. Det enda som möjligen kan krävas är slutsteg avsedda för relativt låg signalnivå, typ 100-250mV på lågnivåingångarna. Din businesstereo bör väl ha växlarstyrning, en liten 10-polig kontakt alldeles under den stora pluggen bak på stereon? FP |
|
| finns kassetadapter att köpa på teknikmagasinet. 199:- | |
|
Folke: Nej jag har tyvärr ingen buisness utan en Autoradioreverse, däremot har den en tiopolig kontakt (ser nästan ut som en nätverkskontakt), fast jag tror inte det är någon CD-växlar styrning inbyggd på den? Kan man se varianten du byggde om på nedanstående länk? Länk Tänkte som sagt försöka hitta en begagnad, likadan, för att bygga om den till lågnivå. Kan man låta någon radiofirma försöka lokalisera lågnivåsignal på vilken BWMstereo som helst? Går det alltid att hitta lågnivå? Läste lite av vad Bob Hazelwood har skrivit på Länk. Han verkar ha hittat lågnivå i BMWförstärkaren, fast edt var nog en DSP förstärkare och det har ju inte jag... |
|
| Kassett-adapter finns även på Classe för ca 150 sek eller Creative Labs för ungefär samma pengar...har beställt den senare, återkommer med resultat...är lite osäker på ljudkvaliteten...:) | |
|
I princip kan du alltid ta ut lågnivå ur vilken stereo som helst, "bara" att ta signalen innan de inbyggda slutstegen. Länken ovan visar en del stereovarianter men inte alla. Jag har Business CD/RDS och MID men CD:n är den typ som visas med IRIS på länken, den Business CD som visas med MID här är Professional varianten. FP |
|
|
Alla är dock inte lika positiva till ipoden... :P Länk BMW4EVER! --- Min E39:a: Länk |
|
| Folke: Men hur gjorde du mer exakt för att hitta lågnivåsignalen på din stereo? | |
|
Man får söka upp signalen med oscilloskop och signalföljare. Detta och tillsammans med datablad på kretsarna i slutsteget går det alltid att klura ut var man skall koppla in sig. Problemet är att man inte kan köra stereon på ett enkelt sätt på servicebänken, det är lite jobbigt att sitta i bilen och testa. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.