AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
896

Var köpa centrumringar?

Am
569
Ambush
540i/6-94
Dom centrumringar jag fick med fälgarna från Gummihuset var inte direkt bra så dom åkte i tunnan. Nu börjar det snart bli dags att slänga på sommarsulorna igen så frågan är var jag kan köpa högkvalitativa centrumringar för en E34:a?
Jirar
Hos BMW kanske,köpte fyra stycken till mina 16"
såg hur bra ut som helst,satt perfekt.
45:- styck hos BMW i Solna.

BM
511
BMW-Danne
BMW 530d -02
finns hos alla' däckhandlare ... satsa på dom i metall, blir bättre balans då , är iallafall min erfarenhet..

mvh DAnne

390Nm - oljebrännare!
väntar på våren = 20" fälgarna på, nu 'bara' 17" vinterdäck...
Langes gummi i Eskilstuna hittade jag mina i alu..50:-/st men dom blir lätt kass vid däck byte om man är våldsam....
Funderat mycket på detta med ringar:
Alla 4 eller 5 bultarna har ju koniskt säte liksom hålen i fälgen, dessa måste ju med stor presision stämma mot fästplattans hål. Vitsen med centrumpassning skulle ju gälla om det var plana ytor i fästhålen, vilket det då inte är.
När man drar fast kommer ju bultarna med stor kraft att passa in fälgen via de koniska sätena/och bultarnas kona, OAVSETT vad centrumdelen försöker styra. Om inte så vore fallet (lätt att se isf på anliggningsytorna på bultar resp. bulthål) så vore det katastrof, fälgarna skulle snart arbeta sönder fästhål och bultar.
Vågar nästan påstå att fälgens centrumhål gott kan vara större än axelns centrumdel, vid koniska fästbultar. Undantaget då där det verkligen är presspassning mellan fälg och axelcentrum. En ev. plastring eller mjuk al.ring kan ju inte göra till eller från eller hur?.
Vill minnas att det finns (fanns) en del bilar som inte inte alls hade nån "centrumpassning", riktigt gamla VW-baggen t.ex. Bara ett stort hål i fälgcentrum och bultarna rätt långt ut i periferin.
De rullade ändå, långt!
Är jag helt ute och bubblar eller?

FP
155
Håkan
530 XD M touring -07
325 i touring -06
Folke prova att sätta på en fälg på en BMW utan passande centrumhål, har provat och det var ingen rolig upplevelse.
Fälgen är centrerad efter centrumhålet och även om bulthålen är koniska så hänger fälgen i bulthålen och när du börjar spänna bultarna lär du spänna snett oavsett hur koniska hålen än är.
På alla moderna bilar jag känner till centrerar fälgen på axeln av centrumhålet.
Det går att få hyfsat om man smygspänner och snurrar fälgen hela tiden men riktigt bra blir det aldrig!

Håkan Hagelkvist
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Kan intyga att Håkan har rätt!

Håkan har så rätt så rätt.... men Folke, jag resonerade som du tills jag upptäckte vilken skillnad det faktiskt gjorde.. så teoretiskt sett håller jag med dig Folke, men praktiken är dessvärre en annan..
Ma
201
Matskoolio
328iCab -96
535iA-97
318iS-90
En orsak att gamla bubblor klarade sig utan centrumstyrning var att bultcirkeln hade en dia.på över 200mm. Det blir inte så känsligt då! Men visst kan det kännas skumt att en mjuk plastring har så stor betydelse! Men det har den,jag har oxå kört utan av misstag = vibrationer.

OO=00=OO
OK, jag lägger mig direkt!
Såg en sån gammal bagge i Gbg i dag, utan fälgkkåpor och med det stora fälghålet grinande mig rätt i ansiktet. Tänkte på ovanstående då!

FP
Visa användare
262
Biffen
Lotus Esprit S4
Lotus Europa S2
Hüller med Folke till vissdel (ursäkta bristen pü ü:n, tyskt tangentbord sitter i Bayern...)
Centrumringen stabiliserar fälgen i kombination med de koniska bultarna, har själv svarvat om mina centrumringar, ytterkanten passade fälgarna men innerhület var till för en E34 72,5 mm & jag kör E39 74mm, riggade upp ringen försiktigt i svarven (plast ringar) & drog av ca en 1,3 mm i innerdiameter, sen tryckte jag fast ringarna pü navet.
Resultat = perfekt balans (265/35-18) även att mina centrum ringar inte är 100 %.

Fast utan ring kan jag inte rekomendera.

I helgen blir det BMW museum i münchen !!!

När du älskar att köra !!!
markus00
Lite gammal tråd kanske men jag fortsätter här...

Behöver man centrumringar om man ska montera E39 fälgar på en E34??
isåfall blir den ju bara 0,75 mm tjock...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.