AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
1.424

Påkörd av en grävmaskin, ej vållande, vad händer med självrisken?

bole
Har blivit nyligen påkörd av en grävmaskin som krossat min högra ruta. Grävmaskinen körde i bussfickan till höger i motsatt körriktning. det fanns två filer till och jag var i den högra. Grävmaskinen skulle svänga till vänster, bakom den fanns en tunna kedjad vid maskinen och precis i ögonblicket då killen skulle svänga till vänster(sitt vänster) så kom jag med min bil och tunnan svajade över till min körfil och krossade rutan. Tunnan var endast fastkedjad men ej fixerad och utgjorde direkt trafikfara. Hade det varit en cyklist istället för mig eller hade jag svängt åt vänster in i den andra körfilen då kunde ha slutat mycket värre. Körde till BMW i tyresö som fixade dörren inom loppet av några dagar. Grejjen är nu att jag inte är vållande, men försäkrinsbolaget säger att jag SJÄLV ska kräva självrisken(3000kr) av företaget som äger fordonet eventuellt killen som har kört den. FB's förklaring är att eftersom detta inte är något fordon som tex bil eller motorcykel så kan inte de göra något där utan jag måste själv kräva det. Det är alltså Folksam det gäller. Försäkring och bilen är såklart på mig. Förstår dock inte vad jag betalar då för. Så även om jag inte är vållande så måste jag betala och för att få tillbaka de pengarna spela indrivare av lån. Ska det verkligen vara så?

MvH

---
Min:
Länk Länk
Hej
Ja, tyvärr är det så.
Men det borde inte vara några problem, du pratade väl med föraren av grävmaskinisten och skrev en skaderapport, gjorde ni inte upp detta då?
Så det är bara för företaget av grävmaskinen att betala och skulle dom trilskas vilket jag har svårt att förstå att dom skulle.
Så kan du blanda in polisen, för då åker föraren dit stenhårt för vårdslöshet i trafik, då lasten (tunnan) inte var förankrad, detta är polisen mkt hård på.

lycka till

M.J
bole
M.J. Tack för svaret

grejjen är att en polisbil(av en större kombi modell med ca 4 poliser i) var 2 bilar bakom, de bara körde fram till mig, frågade om jag var skadad, då ja svarade nej bad de mig köra åt sidan och de fortsatte vidare. De försökte inte ens kolla hur o varför detta hänt..väldigt tråkigt

---
Min:
Länk Länk
Hej igen
Det var dåligt agerat av dessa poliser.
Jag råkade ut för en liknande händelse för många år sedan.
Jag kom ifatt en lastbil med mjuka isoleringsplattor på flaket, dessa var tyvärr ej surrade ordentligt så dom började lossna, med resultatet att några hamnade på min motorhuv och gjorde mindre bucklor. Jag försökte att få lastbilen att stanna, men han bara körde vidare, så ill slut så ringde jag polisen och berättade läget och det tog inte många minuter förrän polisen kom och stoppade lastbilen (det var en liten lastbil, typ lätt).
Föraren som hade tappat i allafall en tredjedel av lasten började med att skylla på att han inte hade märkt något och inte uppmärksammat mig och andra bilister som försökte stoppa honom. Men efter att polisen hade förklarat för honom hur allvarligt detta var och vilka konsekvenser det kunde få för honom avseende körkortet och böter, så var det inga som helst problem att få motorhuven lackad utan att behöva blanda in försäkringsbolaget.
Det kan tilläggas att det var en privatperson och inte något företag.

M.J
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Har också haft problem med en grävmaskin som repade en två veckor gammal 18"-fälg när det grävdes kabeldiken brevid bilen. Grävmaskiner är inte trafikförsäkringspliktiga, alltså egentligen inget fordon. Tyvärr såg jag inte själva händelsen, bara resultatet med all önskvärd tydlighet. Föraren blånekade (han hade till och med ringt sin chef under dagen och sagt att han inte hade gjort nåt, detta innan jag ens hade upptäckt det) NCC Asfalt som hade entreprenaden för jobbet vägrade ta något ansvar för firman dom kontrakterade, så det hela slutade med att jag lackade ur helt och målade fälgarna uppkäftigt vita.

Sex på alla fyra, roligast så!
Al
462
Alexandar
BMW M5-01
Du får skicka ett krav till företaget som äger grävmaskinen.

Betalar dom inte får du ansöka om betalningsföreläggande
hos KFM
bole
Ska skriva ett brev..är det någon som har något exempel/mall på hur ett sådant brev ska skrivas?

MvH

---
Min:
Länk Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.