AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
4.430

Olja i M50B25

Visa användare
233
maqe
BMW E46 330CI -01
Har precis monterat en M50B25 -91 motor i min E30 -88 som jag köpt från skroten. Funderar på vad man skall använda för olja i en sådan. Motorn har gått 13500 mil.
Visa användare
879
mageng
528iA -99
Jag kör med Elf excellium ldx 5-50 helsyntet i min.

Annars kan du i stort sett köra på vilken motorolja som helst av bra märke*

*
Castrol
Shell
Mobil
Quaker state
Elf
Valvoline
Fina
Total
mfl

Mineral/halvsynt/helsynt beror på plånbok mm. Det finns nog 800000000 trådar om oljor på detta forum. Frågan är om du blir klokare efter att ha läst dem.

Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Biltema helsyntet 5W/40 mår den bra av...

---
Den Svarte: Länk
/Chrille
Visa användare
233
maqe
BMW E46 330CI -01
Hur dåligt är det att stoppa i helsyntet om motor bara gått på mineral innan?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Inte alls!
Däremot finns det många skrönor om detta...

Men oavsett vilken olja du väljer, bör du hålla ett öga på om den nya oljan svartnar snabbt. Då finns det anledning att tro att motorn har fått dålig olja och/eller inte fått oljebyten tillräckligt ofta, med resultatet att motorn blivit skitig invändigt.
Ny olja kan då lösa upp smutsen, varför det är lämpligt att man gör ett nytt oljebyte (inkl. filter) efter 200-300 mil om den nya oljan svartnar snabbt. Därmed får man ur merparten av smutsen ur motorn och kan sedan använda normala oljebytesintervall.

Två bra "budgetalternativ" är Biltemas och Rustas helsyntetiska 5W40-oljor.
De är båda mycket bättre än de bästa oljorna var när din bil tillverkades...

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
233
maqe
BMW E46 330CI -01
Jo precis man har hört många skrönor om detta.

Min tanke var att göra ett snabbt byte i vilket fall men det kanske inte finns nån anledning till om inte oljan bli svart snabbt?

Trodde inte Biltema och Rusta höll nån kvalité alls på sina oljor men där ser man. Kanske kan vara ett bra alternativ.
Visa användare
879
mageng
528iA -99
=) Oljegurun Johan B slog till som en skallerorm...

..med risk för att starta oljetråd 800000001...

Johan, biltemas syntetolja har ju bra klassning vilket borde borga för att oljan inte är dålig, men har du sett nåt teststresultat av det? Det är ju inte så vanligt, men billigt kan ju vara bra....

Man ser ju inte nåt racerstall med "BILTEMA MOTOROIL" över bilen.... Finns det nån som kört en längre tid med biltema?
Visa användare
233
maqe
BMW E46 330CI -01
mageng, har du några rekommendationer? Innan jag frågade här så hade jag tänkt köra på Mobil 1 mineralolja men det kanske är ett plus att köra syntet även att motorn är från 91?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Mageng, just för att de inte sponsrar något racerstall, kan de hålla låga priser på oljan...

Nej, jag har inte sett något direkt test av oljan, men det är en olja de köper av en stor oljeleverantör. Det kostar enorma summor att utveckla en ny olja, så den olja de köper av underleverantören är med största sannolikhet en olja som har ett "recept" som är en generation gammalt. Därmed har oljebolaget redan tjänat in utvecklingskostnaden för den oljan och säljer inte den själv längre (deras produktcykellängd är egentligen till ända)...alla extraintäkter i det "oljereceptet" utöver rena produktionskostnader, blir därmed ett rent täckningsbidrag = man behöver inte ta ut så högt pris från oljebolagets sida. Dessutom har Biltema och Rusta skippat mellanleden, där det störtsta påslaget ligger (mer än 100% i vissa fall)...

Olja är egentligen en ganska standardiserad produkt som måste uppfylla strikt standardiserade tester för att få vissa klassningar.
Vet man dessutom vilken typ av olja det är, kan man säga ganska säkert om oljan är bra eller inte.

Visst varken Biltemas eller Rustas oljor tillhör de absolut bästa på marknaden, men de har marginellt sämre prestanda än de dyraste oljorna som kostar fyra gånger så mycket...inte bäst men mycket prisvärda!
De flesta motorer "behöver" inte de senaste oljorna, även om de givetvis inte mår dåligt av ännu bättre olja.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
879
mageng
528iA -99
maqe:
Mobil1 mineral går fint.
En bra syntetolja som inte kostar skjortan är Valvoline synpower.
Man behöver inte vara så petig. Jag köper den märkessyntetolja som jag trillar över till ett bra pris.

Elf oljan jag kör på är svindyr 699:-/4l men jag köper den genom en bilverkstad för 50%. Annars hade jag inte använt den.

Dagens kvalitetsmineraloljor är kanon men helsyntet är klart bäst. Det avgörande för mig är smörjförmågan vid startögonblicket och de första km(en iskall vintermorgon). Det är då en motor slits. Hade jag använt motorvärmare skulle jag kört på mineralolja eller halvsyntet istället.

Alla turbomotorer bör ha helsyntet eftersom den ska tåla att stanna upp i en brännhet avgasturbo när motorn stannar.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.