|
|
|
|---|---|
| Har tagit bort min styrservo på min m50 motor och använt en 6PK 1450 rem istället ... den verkar vara lite slapp dock. Hur gör man för att spänna den remmen och finns det någon bild på hur man ska dra den? | |
|
Här syns kanske lite av hur remmen ska dras, brukar vara lätt att tänka fel, behöver inte vara fel längd. Länk |
|
| Hur gör jag för att spänna remmen då? På min gamla m20 spände man ju remmen med generatorn. Kan det möjligen vara det där locket man ska ta av och sedan släppa på skruven under? Är det bara den man ska släppa eller måste jag göra nått mer? | |
|
Är automatiskt spännare på m50! |
|
| hm okay ... bara att dra igång spisen även att den är slapp så ska den spänna sig själv alltså? | |
|
Nej du ska ta av locket och vrida på bulten under så vrids armen och spänningen släpper. Dock ska du inte lossa löphjulet som sitter på generatorn. Troligen ska du ha en ännu kortare rem. _______ //Niklas |
|
|
Sitter en liten navkapsel på spännhjulet, under sitter bulten som håller hjulet, den använder du till att vika hela spännaren mot fjäderkraften samtidigt som du pillar dit remmen och när du släpper så spänns remmen. Det kanske är så att spännaren saknas på din motor eller nåt? |
|
| Mitt spännhjul verkar sitta fast. Kanske måste smörja det lite .. | |
|
Då är det nog ett löphjul du är på, spännaren skanas nog på motorn?? Kan du fixa en bild av det hela? |
|
|
Här syns lite av hur remmen ska dras, det lilla hjulet mellan vevaxelremskivan och vattenpumpens remskiva är spännarens hjul. Länk Din rem var väl ca 100mm kortare än original? 1460 i stället för 1555 eller nåt sånt? Du måste nog ha en ännu kortare i så fall, tycker det ser ut att skilja ännu mer om servot skulle försvinna, om man tittar på bilden ovan. En bra sida om du inte redan hittat den: Länk |
|
| Länk | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.