|
|
|
|---|---|
|
Hej. Ska byta kopplingen på min 540 -95 manuell. Jag har inte haft ur motorn på nån v8 förut. Så om någon har erfarenheter att dela med sej av så vore det tacksamt. Behöver man några spec verktyg? Jag har tillgång till en normal verkstad med de flesta vanliga verktyg. Händer det nåt med datorn? måste den "nollas" eller så? Mekonomen tar runt 5000:- för en sats, finns det billigare? tacksam för alla tips. Det kan göra ont att jaga älg med bil.!! | |
|
Måste du ta ur motorn för att byta kopling? Har bara bytt på sexor jag så det ska va o sagt |
|
|
Jo det var frågan om jag måste ur med motorn ,eller om det räcker / går att bara plocka ur lådan. Det kan göra ont att jaga älg med bil.!! |
|
|
Tror väl inte att du ska behöva plocka ur "rovan" för att byta koppling.....borde väl som sagt vara samma princip som att byta på en med sexa......ner med lådan bara. ///Robban |
|
|
Det enda tipset jag kan ge "byte inte själv på min" är att studera svänghjulet noga, för det är mycket lätt att skada det när kopplingen ger upp. Mvh Stephan |
|
| jag bytte på min 530 och då var bmworiginal kopplingsatts billigare än både mekonomen o motornord | |
| kolla vad en koppling kostar på bmw den va billigare till en bekants m5a där än på mekonomen och bildelsimporten | |
| är det svårt att byta koppling? har en 530 -89. va kan de kosta om man lämnar in den? | |
| Jag lämnade in min 540 hos BMW för kopplingsbyte och då kostade det c:a 17k men då var svänghjulet förstört p.g.a. den dåliga kopplingen - det blev så varmt så svänghjulet smälte! Rekommendationen är därför att inte köra en meter med bilen när kopplingen börjar slira, ställ den direkt och bogsera hem för att spara tusenlappar. | |
|
Ambush: nu överdriver du väl lite? Köra hem bilen kan man ju göra även om kopplingen börjar ge sig. Så länge som du tar det lite försiktigt är ju slitaget minimalt. Men man ska ju definitivt inte ut ocjh bränna rundor. Bytte nyligen på en m5 e34 då det märktes att varvtalet låg kvar kögt vid häftiga växlingar. Det var dock ingen panik när man kollade på den gammla lamellen. Fanns kvar en hel del lamell trotts att den slirade. Kom väl billigt undan i detta fall. Hittade en ny koppling här på powerbörsen för 2k och en mekare satte i den för ytterligare 2k. |
|
| Hur gör jag för att byta koppling om jag ska göra det själv?? eller ska man lämna in den??? hur svårt är det att byta koppling??? hur lång tid tar arbetet??? en ny koppling på bmw kostar ca 2300kr... tack på förhand | |
|
Det får väl ändå anses som rätt avancerat. Du ska ju skruva bort växellådan. Men det viktigaste är nog att du har nån stans att vara och att du har lyft. Dessutom är det bra om du har möjlighet att lämna bilen på lyften någon dag extra, om nåt skulle köra ihop sig. Personligen tycker jag att det är värt dom ca 2000 det kostar att få den insatt av en billig mekare. Men om man har tillgång till en bra verkstad att jobba i så varför inte? |
|
|
jag hade ju inte tvekat på att byta koppling, men så har jag dels tillgång till plats och utrustning samt bra hjälp NÄR, inte om, det behövs... MVH Johan K |
|
|
Jol: Att byta koppling är inte mekaniskt svårt! Du behöver INTE ta ur maskinen!!! För guds skull!! Jag kan ge en detaljerad beskrivning om Du så önskar... Mvh KRAFTWERK BMW - Wir haben den Fuss am Gas, und die mode fest im griff...Volle Kraft Voraus!!! |
|
| Nej jag överdriver inte. Min koppling började slira när jag var och handlade. Körde hem, ca 1,5km, och kopplingen slirade bara värre och värre. Bogserade till BMW några dagar efter och meken visade mig svänghjulet - man kunde se hur metallen hade smetats runt så det är ingen överdrift att det blir ordentligt varmt när det börjar slira. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.