AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.530

Handbroms problem

An
78
Anders Magnusson
BMW 528i - 97
jag har satt på nya bromsbackar till min E39. Jag har haft loss det igen för att spänna backarna men de tar väldigt dåligt. Är det någon som vet vad som krånglar? När bilen står i lite lut så rullar den?

cu
146
curigan
528iat-00
Du skall justera med skivorna på plats med en skruvmejsel genom ett av hjulbultshålen.Låter som du tagit av skivorna(bromstrumman när du justerat).............
FA
1.429
FAF
X4 30d -16
Här Länk
finns en alldeles utmärkt anvisning.
FAF
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
E39 har annan tandning, så antalet hack stämmer inte. Sök i forumet, jag har för mig Hasso har skrivit om det.
FA
1.429
FAF
X4 30d -16
Enligt "Hasso" i ett tidigare inlägg:
"Det ska vara 10 snäpp på E46 och 12 på E39 som ska släppas när man dragit åt så att hjulet inte snurrar, det är för att få rätt balans på hela rörelsen, normalt på andra bilar så släpper man ju inte mera än 3 hack ungefär.
Sedan justerar man på vajrarna, och om jag inte minns fel ska det börja ta på andra hacket och vara fullt låst på 4-5.
Men handbromsen är svag på E39, välkänt fenomen.
sedan kan man ju ha rost osv i vid backarna, om man inte använt handbromsen, och det försämrar ju också förutsättningarna. jag brukar "varmköra" handbromsen innan justering så det blir lite rent inut skivorna och bättre yta."

Mot bättre vetande är jag skeptisk till 12 hack, det vore intressant att veta om det är det någon som provat med färre??
På E34 får man en mycket bättre handbroms med färre antal hack än vad boken säger.
Jag har tyvärr inte en E39 att prova på.
FAF
An
78
Anders Magnusson
BMW 528i - 97
Jag har provat men bilen rullar ändå när jag drar broms handtaget i botten. Har inte spänt vajrarna under handtaget ännu men jag tror inte att det räcker. Bilen rullar när det lutar. Hur bra måste den ta för att gå igenom besiktningen?

FA
1.429
FAF
X4 30d -16
Man måste göra hela proceduren på länken ovan för att få handbromsen att fungera!
Handbromsen måste ta bra, man bör kunna låsa hjulen vid körning sakta på grusväg, där kan man också kolla om dom tar lika genom att se när bromsspåret börjar på hö och vä.
FAF
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
FAF> När du justerat, hur många hack har du då dragit tillbaka? I länken står det ju 8st.
Är kuggen mindre på E39an eller? Tänkte justera farsgubbens handbroms som nu tar så högt upp att det är otrevligt...

Fick nya backar på min och handbromsen tar stenhårt redan på andra hacket, underbart...

*BAWORAK*
FA
1.429
FAF
X4 30d -16
5-6 hack tycker jag är lagom på E34, men det bygger på att mekanismen till handbromsen går lätt. Brukar vara lagom att plocka isär och smörja leden som är fastsatt i handbromskabeln 1 gång/år. Lossar man för många hack går det inte att få en bra handbroms. Prova på E39an och återkom med rapport.
FAF
An
78
Anders Magnusson
BMW 528i - 97
Tyvärr har jag inte hunnit att ställa skruvarna på undersidan handtaget. Jag gör det i morgon o återkommer om hur resultatet blir.

Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Lovar att återkomma med fargubbens. Dock undrar jag om man verkligen behöver justera vid handbromsspaken? När jag fick nya backar mm så var inte mekanikern inne i bilen vad jag vet och ändå tar det underbart nu.
Iofs när det var helt nytt tog den stenhårt och det var nästan svårt att dra upp handtaget till andra hacket, nu ett par månader senare tar den vid tredje hacket. Vad är det egentligen som gör att det blir längre o längre?

*BAWORAK*
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
PÅ min e39:a var det nåt mer som var slitet, och måste bytas, men det gjordes på verkstad, så jag vet inte exakt vad. Men det var nåt litet stag bak vid backarna.

BMW CS #5206
An
78
Anders Magnusson
BMW 528i - 97
Jag spände skruvarna idag o åkte sedan till besiktningen. Den gick igenom men den var sämre på vänster sida.

Ok, har läst mig till detta nu.. Lyckas inte få bilen att stå stilla i backe med endast handbroms.. när jag går på den vertikala skruv-liknande delen i trumman bak så låser den hela hjulet efter ett enda klick.. (om man nu kan kalla det klick.. riktigt trög att dra runt den där..)

Om man skulle ge sig på att byta backarna.. eller se över dem iallafall.. jag kommer åt dem enkelt genom att ta bort bromsskivan? eller är det något mera som måste göras för att komma åt bromsbackarna?

Vad kostar nya klossar till bromsbackarna på bmw? Finns på biltema?

/ 525 tds -97 e39
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Ta bort oken och häng upp dom så inte slangarna skadas. Ta sedan bort skivorna (glöm inte den lilla insexskruven). Du kan behöva släppa på stjärnhjulet först som du justerar med om trummorna är slitna. Sitter skivorna fast på navet är det tung hammare som gälller. Sedan är en bra polygrip ett fint verktyg att plocka alla fjädrar med. Dom som sitter mitt i backarna trycker du in och vrider om ett kvarts varv så ploppar dom ut. Sedan är det omvänt med montering. Det gäller att greppa fjäderarna ordentligt med tången och se till att man har ändkrokarna fria att peta in i backarna. Efter ett par svordomar och ivägsprättade fjädrar brukar det vara på plats :) Men det är def. inget du skall bli avskräckt ifrån. Kolla om skivornas trummor är dåliga. Då kan det vara idé att plocka på nya. Att köpa en monteringssats d.v.s alla fjädrar och småplock brukar vara en bra idé så slipper man stå där med skägget i brevlådan. Kolla priserna. Skiljer nog inte så mycket.

AE
Vantage
Antar att du redan kollat, men skriver ändå....
Har du kollat länkarmen för vajer´n så den går lätt ???
Är den stum så kan du dra hur mycket du vill och backarna lär inte röra sej 1mm en gång.
Den brukar rosta fast i axeltappen så lite WD40 el dyl är inte fel.

Vantage
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.