|
|
|
|---|---|
|
FRÅGA: Har en 740iA-97 med Navigator. Men den har tydligen tappat kontakten med satelliterna. Bilens position på skärmen visas ständigt fel geografisk position. Men den uppdateras då man kör men ligger alltid ca 10 mil fel. Är det någon som har en ide' vad felet beror på ? SEH | |
|
Jag har haft ett liknanade fel där GPS-symbolen har kommit och gått. I min bil har jag en separat GPS-mottagare som overför positionsdata till Navigationsenheten (Den med CD-skivan i). Jag är nästan säker på att felet är glappkontakt i GPSmottagaren eller kablaget, men har inte lyckats lokalisera felet närmare. Jag har oftare problem på vintern så felet är temperaturberoende. Längre har jag inte kommit. På nyare modeller MK II så är GPSmottagaren integrerad i Navigatorn. Det kan ju också vara i Antenn som sitter mellan hatthyllan och plåten som hatthyllan vilar på. Mvh, Steaman |
|
|
Tack Steaman ! Felet uppför sig precis som du beskriver det. SEH |
|
|
Jag råkade ut för ett liknande fel då jag skaffade nu kart CD utan att uppdatera OS:et i Navin. Den klarade inte av att visa position utan visade fel position för att sedan helt koppla ner. När jag uppdaterade OS:et och ställde in grundfunktionerna samt kalibrerade efter rätt däck fungerade det hela igen. |
|
|
Min har varit på BMW för uppdatering men felet finns kvar. Mvh, Steaman |
|
magmo |
Steaman? och andra med samma problem. Har samma problem dom du. Det står Correct dest. guidance not possible står nertill på kartan när jag kör + att rösten säger You are driving outside (or leaving) the digiticed webb area. Övre högra GPS-symbolen försvinner ibland (tror på glapp någonstans?) vilket gör att man hamnar jättefel på kartan, och vipps efter lite satelitkontakt så hittar man rätt igen (och feltexten ovan försvinner). Har du kommit vidare i felsökningen?. Vet du var motagarantennen sitter? Känns som det börjat med fukten nu i höstrusket? Magmo Maniac is in the house! |
|
jag hade en MKI med detta felet och lokaliserade det. på cd-läsaren satt 3 kontakter en (den bruna) hade hoppat av. Jag pluggade in den igen och det funkade. Sitter kontakterna i så är mitt tips att spruta i lite kontaktspray i kontakter. Givetvis så ska stömmen INTE vara på. Låt kontakten torka (medlet avdunstar) och plugga in igen. Jag rekommenderar CRC's KONTAKT 60 (ej smörjande) plus KONATKT WL för att spola rent i kontakten Med vänliga hälsningar Patrik A |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.