AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
782

Gissa slangen! (Vart ska den sitta)?

mp
99
mp3bjorn_
Brokatröd 525i -91
Hej
Har precis bytt motor i 520:n (-88), och allt passar förutom en slang som blir över. Den syns på den här bilden:

Länk

Sitter där det är markerat med 17, men min är mycket längre.
Har pluggat den så länge, var ska den sitta? Tacksam för er hjälp.

MVH Björn
Z-
433
Z-motor
E34 520-88 [2,5L]
E34 525-94 [turbo]
Vill minnas att det är vacuumslangen till temperatursensorerna som sitter inne i kupén (vänster och höger sida under handsfacket resp. ovanför pedalerna).

Nr 3 enligt ETK Länk

Går att köra med slangen pluggad, fast då har temperaturinställningen på mittkonsolen ingen referens avseende kupétemperaturen så att säga.
mp
99
mp3bjorn_
Brokatröd 525i -91
Hmm okej. Men den är inte så lång, ca 20 cm, har inget hål i torpeden för nåt extra heller...?
Ja just det! Tomgången ökar/minskar med 2-300 rpm beroende på om man pluggar den eller ej. Men hittar ingenstans på tomgångsmotorn.
Z-
433
Z-motor
E34 520-88 [2,5L]
E34 525-94 [turbo]
Mja, tomgångsmotorn styrs ju på elektrisk väg, så vacuumslangen har inte med det att göra. Däremot om du har vacuumläckage (vilket du har då slangen inte är pluggad/inkopplad) så förändras tomgången som du säger.

Förstår dock inte varför detta har uppstått i samband med motobytet som du gjort - menar att vacuumslang nr 17 går direkt in i torpeden och grenas upp vänster & höger.

Tror kanske att du av misstag har råkat slita av slangen när du lyfte ur den gamla motorn. Kolla en gång till på torpedväggen för genomföring av slangen.

Men, men, som sagt, det går alldeles utmärkt att köra med slangen pluggad tillsvidare.
Hade samma problem när jag bytte topp på min, blev en slang över. Hittade till slut att den skulle sitta eländigt under insugsröret. Kommer dock inte ihåg om det var den du har problem med.
na
192
nallebjorn
525 (e34) -91
Ser ut att som tidigare sagt vara slangen till värmesensorerna i kupén,
den går in genom topedväggen till vänster om de tre värme/kylslangarna
mp
99
mp3bjorn_
Brokatröd 525i -91
Okej, ska kolla genomföringen, samt under insuget. Har ett löst insug så går ju att jämföra lite. Tack så mycket för alla svar!
den där är då pluggad på min
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.