AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.123

oljeläckage 525 tds framtill på motorn

Ca
51
Calle Cumulus
525 tdsA touring-98
är det någon som har bytt packbox i bröstkåpan på en sådan motor,eller kan det finnas någon annan tänkbar orsak till läckan ?
Det går inte åt några stora mängder med olja men jag gillar inte när det stänker olja i motorrummet.
Kan bulten till remskivan på vevaxeln vara vänstergängad ?
Jag har sökt på gamla inlägg men inte hittat något relevant.
När jag ändå hade rullat in i farsans verkstad så bytte jag slangklammer till servon, kopparbrickor till servo och oljeplugg, oljetrågspackning, ventilkåpspackning, insugspackningar, returslangar och grenrörspackningar.

Sen dess har jag inte ett sett ett spår av olja eller annat dåligt...

Nu vet jag ingenting om 98:orna, men mitt tips är att du tvättar av hela motorn med ett par liter avfettning och kollar efter några få mil vart det läcker.
bulten till remskivan sitter som berget men jag vet inte ifall den är felgängad fläkten är ju det så kanske, men nu till saken så under oljefilterhållaren så sitter det o-ringar som brukar läcka gjorde det på min 93 tds och det pissade olja lite varstans då lite bökigt att se men det går underifrån, jag vet inte ifall det är lika på 98 orna en motorn är väl samma i stora drag iaf
Lite konstig stavning sitter med en laptop mod mindre men du fattar kanske ändå
Hah! Glömde den stora och lilla oringen i oljefilterbehållaren!
Meeen. Hold on! Ska kolla ETK...

Öhm...
Den enda packningen, utöver toppackningen, som jag inte bytt verkar vara den till "kedjelådan", alltså "bröstpanelen"?
Om denna läcker så blir det ju några timmar i garaget...
Oljepumpen verkar inte ha några packningar...
Meeen, du kan ju också kolla att bultsaken till remspännaren sitter ordentligt. Min satt dåligt och läckte lite, det verkar som om att den delar smörjning med motorn...
Ca
51
Calle Cumulus
525 tdsA touring-98
ja det får nog bli lite avfettning igen !
jag har redan gjort en motortvätt men var inte med och kollade direkt efter så nu är det lite stänk här och där,men svårt att se vart det kommit ifrån, fläkten gör ju underverk när det gäller att sprida oljan !
Dessutom har det dykt upp ett akutare problem nämligen insprutningspumpen som läcker,men det lämnar jag in till verkstan.
Jahapp... Inte oväntat, va?
Men det är väl inte samma pump på E39 som på E34? Då får jag ju ett spel...
Ca
51
Calle Cumulus
525 tdsA touring-98
har sökt lite bland tidigare inlägg och det verkar vara många som har problem med läckande pumpar,är nog samma pump i grund och botten även på äldre 525 men ställverket skiljer lite.
min är ungefär lika tät som en mjärde verkar det som,det droppar ganska ordentligt under den ca en droppe/sekund och läckan har kommit ganska snabbt.
Fan vad flyt man kan ha, då..!
Jag väntar bara på att min sla flyga i luften, och det är väl inte långt ifrån (30500 mil...).

Bara den och AC:n som ska fixas (+lack om man skulle vinna på lotto) sen har jag lagt ALLDELES för mycket pengar på en gammal skorv...
El
14
Elmerson
Dakargul 525 TDS -97
Bulten på remskivan är inte vänstergängad, det är precis som en vanlig bult.

Diesel forever
Ca
51
Calle Cumulus
525 tdsA touring-98
Tack för det Elmersson,det känns alltid bättre att ta i så det knakar när man slipper undra om det är åt rätt håll !!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.