AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
701

Hittar ej oljelekaget?

32
22
325ik
320Ci -04
M5 3.8 -92
Jag har en 325ik som läker olja, men problemet är att jag hittar ej oljelekaget. finns det några vanliga ställen där dessa motorer brukar börja läka?

har hissat upp motorn och rengjort den och hittar då inget, men efter man kört ett tag så läker den igen. jag har konstaterat att den ej är toppen.

någon som har något vettigt svar på detta problem så skulle jag vara väldigt tacksam.?

Om du inte hittade något synligt läckage när du hissade upp den så kanske det är så att motorn "dricker" olja!?
//
469
///Mike B
523iM Limo -00
Ett vanlig ställe är oljetryckskontakten. Den sitter på samma sida som oljefiltret. Det går en kabel dit som kommer från andra sidan motorn. Det kan även vara den främre packboxen till vevaxeln? Kan ju även vara oljefilterhållarens packning, det är ju oljekyl på 325. Har du kollat oljekylet? De brukar rosta sönder och börja läcka.
RI
146
RILLE BRUHN
325IM -88
325T -89
325IA -88
318IS -91
325 ETA
Blir den "blöt" utanpå motorn upptill/nertill eller bara försvinner oljan? På många av dom e30 som jag haft så är dom vanligaste ställen det läcker på ventilkåpan och oljetråget!

ENDLESS BRAKES
KKR
32
22
325ik
320Ci -04
M5 3.8 -92
Motorn drar inte olja iaf. utan den läker/blir blöt längst fram på motorn och under grenrören.

Visa användare
586
wdac
325i -05
någon packbox som är slut då?

BMW Williams F1 Team.
32
22
325ik
320Ci -04
M5 3.8 -92
Mycket möjligt...var skulle den sitta? jag är lite ny i bmw världen så kan inte så mkt.
//
469
///Mike B
523iM Limo -00
Har du kollat packboxen vid veven i fram? Är som sagt väldigt svårt att avgöra vartifrån olja läcker. Brukar kleta ner en del. Motortvätt (även under) och en kort testrunda borde avslöja vart. På min 325:a läckte även viskokopplingen till fläkten vilket smetade ner hela främre delen av motorn med olja som till slut blev svart av all skit. Så det var inte lätt att hitta problemet.
Tr
603
Trebor
BMW 523 -11

Oljetrågspackningen är annars ett ställe där det brukar sippra ut lite olja med tiden....

///Robban
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.