AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.156

Kollar M-test fel saker?

andha45
hej i blåsten,
Ibland står det i bilannonser att bilen är M-testad och det presenteras som något slags garanti för att bilen är ok och att milen stämmer.

Har M-testat/låtit M-testa några bilar. Milen säger de inget om (såvida, antar jag, milangivelsen inte är helt åt skogen). Provkörningen är mkt begränsad = upptäckte inte att en 325 skrapade i lådan vid växling från fyran till femman (ej ovanligt fel = borde kollas). Denna bil var sannolikt skruvad.

M slog vid två tillfällen ner på omlackerade karosseridelar. Det är väl inte så konstigt att en dörr eller en skärm är omlackad om bilen gått 13-15 000 mil. Få bilar klarar den körsträckan utan någon lackskada och speciellt i Tyskland brukar man lackera om bilen i ty fall. Min Volvo har gått 5000 och blivit påbackad en gång = ny dörr och en gång till = nytt stötfångarhölje bak. När jag sålde en 525 med 14000 mil tyckte köparen att det var konstigt att bilen var omlackad på en skärm, efter att ha pratat med M-gubben.

Har f ö goda erfarenheter av att göra inbytestest på BMW. Man säger att bilen ska säljas och att man vill ha en genomgång. Kostar ca 700 kr och flertalet relevanta fel upptäcks. Mer relevant än M och billigare, tycker jag.
Vad kostar M-testet, då?
andha45
Ca 1500. Lite mindre om man är M-medlem, lite mer annars, tror jag. Finns ej exakt info på motormannen.se
KR
1.360
KRAFTWERK
BMW 530iA -07
MINI Cooper Lounge -15
andha45:

Verkar tydligen bero på vilken station man anlitar, kanske... Eskilstunastationen hade definitivt slagit ned på skrapande växellåda, mm! Vi M-testar ALLA våra bilar, och reparerar ALLT. Detta medför givetvis ett högre pris, men också en säkerhet för kunden!

Skall Du göra ett riktigt test på en bil som verkar "osäker" så är det PLUS-test som gäller. Jag lovar Dig att där slipper INGET igenom. Det SKALL det inte göra. Gör det det, och kunden klagar, är det Motormännen som får stå för rep. kostnad! Kan vara bra att veta!

Jag M-testar även ALLT jag köper privat, numer, och lagar ALLT efter vad testen säger!

/Anders

BMW - Liebe auf den ersten blick...
andha45
PLUS-test låter bra! Vad kostar ett sådant?

När man köper en bil i Tyskland betalar man gladeligen tusentals euro mer för att få garanti + en genomgången bil så så borde det vara även här hemma i Sverige.

Jag tror att det ibland beror på att köparen misstolkar signaler också, som i fallet där köparen tyckte att en omlackerad karossdel indikerade att bilen inte var så välskött.

/PH
an
255
anma0572
520dA Touring -12
Jag vill minnas att när Teknikens Värld i mitten av 90-talet i en artikelserie om "Tjocka Berta" en 728 -78 kunde visa att bästa valet vid testning av en beg bil är en obereoende men märkeskunnig verkstad. Man lämnade först bilen till bilprovningen som hittade minst fel, motormännen några fler fel och den märkeskunniga verkstaden flest fel. Jag vill minnas att när handlaren besiktigade bilen blev det bara tvåor på skitsaker. När TV skulle ombesiktiga bilen med "skitsakerna" fixade blev det fullt relevanta tvåor på allvarliga fel som rostiga bromsrör och rostiga fjäderbensfärsten. Rosten hade knappast kommit till mellan besiktningarna. Betyder det att en handlare har lättare att få igenom en bil än en privatperson?

Man kanske inte ska dra för långtgående slutsatser om att det skulle finnas en systematisk favör för handlare baserat på ett stickprov. Klart är dock att bedömningar av samma fel kan ibland rendera ombesiktning ibland slipper det igenom. Besiktningsmän är även de människor.

Anders

KR
1.360
KRAFTWERK
BMW 530iA -07
MINI Cooper Lounge -15
Ett PLUS-test kostar c:a 2.600:-, vilket kan tyckas vara dyrt, men det är ju billigt i jämförelse med att stå där med "tvättad hals" och en 750iAL -99:a som senare visar sig vara både mätarskruvad och krockad...

Visst kan märkesverkstäder vara minst lika bra som en M-station, det är det absolut inte tal om, men den stora skaran kunder som INTE har bilen som främsta intresse hyser enormt stort förtroende för M-loggan! Det är lite som "konsumentverket"...för kundens bästa o allt det där, Ni vet...

/Anders

BMW - Liebe auf den ersten blick...
andha45
Håller helt med. M ses som konsumentverket medan bilhandlare ses som ohederliga.

Men ett inbytestest som man betalar för hos en BMW-handlare är nog något som de uppskattar oerhört mycket jämfört med "tjena, funderar på en ny 525, aha ska ni testa min först, ok, kan jag få en kopia på protokollet?".
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.