|
|
|
|---|---|
|
Halloj! (ny här) Har letat o letat efter trådar om köpråd vad gäller Z3 2.8, men hittar inte riktigt det jag är ute efter, ej heller under "begagnatguiden". yehyeah... för att dra en historia kort; - Min ClioSport är skitrolig. Dock väntar husköp och här någonstans platsar det att byta "entusiastbil" känns det som. Dock ej 100% vill jag påpeka. Tjejjen gillar Roadstern, vilket är en fördel då bilintresset är sissodär mediokert ;-) Spanat en del annonser, kollat försäkringar (vilket inte var det lättaste eftersom övervägande flertalet är import), priser, miltal osv osv... Ja, allt det där som sig bör för en intresserad :) Har kommit fram till att en 2.8 (BMW med 4:a är inte en BMW!) är mest fördelaktig i mitt fall och en lagom övergång från clion (likvärdiga prestanda, utrymmen etc, även om det finns för- och nackdelar hos dem båda vad gäller kvalitet, körglädje, pris, underhåll, ägandekostnader osv osv.) Har inte kört en ännu, vill få lite feedback på mina förutfattade meningar först haha (är iofs uppvuxen med BMW men det är en annan historia) Clion idag: 1060kg, 0.75L blandad körning, 0-100 på 6,7, Bilsport SS: 1.37.3 med gatdäck. Låter som f-n (gruppN-system), körglad och rödljusräser. Unik (1 av 4 i Sv.) Helförsäkring ca 6000/år. Är "hottad" med uppgraderat bromskit (vätska,skivor/belägg), styvare chassi, optimerad sytrbox. Go-kart känsla! Här kommer ett par funderingar ang. 2.8 roadster (ej coupé): - Vilken årsmodell rekommenderas? (t.ex. sämre/bättre karaktär mellan 97/99?) - Servicehistorik? Inspections hit-o-dit? Vad ska man se upp med/leta efter? - Import? Många bilar verkar vara importerade. Läste lite om det... Vad säger försäkringsbolagen? - Karossen: Rost? Vattenläckage iom sufletten? Vanliga fel? Brister? Se upp med? (alla bilar har ju sina egenskaper som bara "ni" vet om) - Jmf med Clion och FWD. Hur är körglädjen? Karaktär? Hänger den med på bana (eller är den för "gubbig" för mer aktiv körning?) - Gäller bara märkesverkstad vid service? Finns det bra alternativ? - Prisexempel på service/miltal? - Lättmeckad ala Do-It-Yourself? Das war das som-dom-säger-där-nere! /Joel www.ClioSport.nu | |
|
Mina funderingar om Dina funderingar (fan jag e trött nu...) Årsmodell. Har inte märkt någon skillnad på en -97 och en -99. En nyare bil med mindre mil är ju alltid att föredra, men några stora skillnader känner jag ej till. Import. Ingen skillnad kolla skicket mer än om den är import eller svensksåld. Sv-sålda tenderar att vara dyrare för samma bil, men det får man no gigen vid försäljning. Karossen. Vattenläckage har jag inte hört talas om eller drabbats av själv. Hardtoppen kan vara lite otät däremot om man har det. Kolla framkanten av sidokjolen, slits mycket av ev vinterkörning och dess stenskott. Andra "se upp med" finner Du i diverse trådar, sök på köpråd. Jmf. Med Clion.. Näe.. Det är två helt olika bilar, går inte att jämföra. Jag har dessutom aldrig kört någon sportig Clio utan bara hyrbilssmäck... BMW lär definitivt vara roligare, men Clion kanske snabbare. Med ett trevligt sportsystem kan iallafall Clion slänga sig i väggen vad gäller ljudet, 2,8 liter & 6 cyl är trevligt med LITE dämpning. Verkstad. En bil som har gått få mil och sedan tidigare bara har BMW stämplar i boken bör man väl fortsätta att sköta på det sättet om inte annat så för värdets skull. En långmilare.. njäe, kanske. Pris service. BMW har intervallen oljeservice - Inspektion I - oljeservice - Inspektion II osv osv osv. Varje service sker efter 1500 liter förbrukad soppa så intervallen hänger på Dig. 2,8an är hyffsat billig att serva, ca 5.000 för en insp II, 3.000 för en Insp I och kanske 1.500 för oljeservice. Lätmeckad. Jodå, ganska gott om plats för att vara en såpass modern bil. Inte jätteavancerad elektronic. /Caspar Bilen: Länk Hemsa: Länk |
|
|
Thanx Caspar, du verkar vara riktigt aktiv när det kommer till Z3:orna? Är det nån extrautrustning som strular eller som efterfrågas extra vid köp? Tänker främst på ElCab/AC/Elstolar etc. Hur är den är köra på bana? Rattar en del på entusiastnivå. Nån som bytt fjädrar/stötdämpare? Erfarenheter? Krävs det en uppdatering av chassie om man ska köra lite mer aktivt eller hänger original-prylarna med? Läste lite om "andningen". Finns tydigen en del att göra för att optimera. Grenröret, avgas, strypning i luftfilterboxen, 330 insug etc. Hästkrafter hit-o-dit kan vi skippa, finns det ingen som bänkat före/efter? Hard facts :)) Har det körts nån typ av cup med Z-bilar? Bultcirkel/hjuldimensioner ska jag leta upp... Hur som helst verkar man få himla mkt bil för pengarna. /Joel www.ClioSport.nu |
|
|
Välkommen till forumet! Refererar till den Z3 3.0 Coupé vi har i familjen: Är det en Clio V6 du har? I så fall tror jag inte du kommer bli nöjd med en 2.8, då är det 3.0 eller en M som gäller. Utrustning är väl AC, skinn och hardtop som är efterfrågat. Sammansättnings kvaliteten på bilen är något sämre än gängse BMW standard då bilen byggs i USA, dock absolut inte dålig! Den mekaniska kvaliteten är bra. Chassiet i samtliga Z3 (även M) upplever jag som mest komfortinriktat. Bör bytas om du skall latja på banan, dock inte om du vill ha kvar lite bruksbil möjlighet... 3.0 Coupe och M har diffbroms som standard. Dock en busig bil på bana, lätt för svansviftningar... Har den gamla hederliga bakvagnen från e30 med bakåtriktade länkarmar. /Johan Tryggvesson -Raka sexor låta bäst- |
|
|
Jayman: Jag är inne på min 3'e Z3 2.8 nu... började med en -99 köpte sen en -97 och har nu en -99 igen. Märker inga stora skillnader mellan dom... mest små detaljer... kolla min hemsida för lite info om dom olika Länk Där finns även instruktioner på hur du byter vissa grejer.... Jag kan starkt rekommendera 2.8... tycker det är en helt underbar bil... Det jag har haft "problem" med på mina är att det ibland kan droppa in lite vatten i framkant av cabtaket (har dock inte varit med om det på min nuvarande ännu)... i krysset där cabtaket går ihop med sidorutan och ramen runt framrutan. Det går att spänna taket mer framåt men det kan bli trögt att låsa fast taket när man cabar på då. Termostat har jag fått byta på 2 av dom och vattenpump på 1. Men båda dom grejerna gör du själv på nån timme så det är inget som är nåt farligt. Hade problem med givaren för bensin i 1 oxo... den tog inte heller lång tid att byta och kostade inte några pengar... Annars har jag inte haft några som helst problem så jag tycker nog det är ganska problemfria bilar. /Magnus |
|
|
Hallå eller! När det gäller utrustning skulle jag rekomendera CD-spelare (inte så självklart som det låter...), AC & rullbågar. Om du dessutom hittar en bil med M-chassi & diffbroms så slå till! Man är inte paranoid om de verkligen är ute efter en. |
|
|
Skall Du leka på bana tycker jag definitivt att Du skall satsa på en M bil. Roligare blir det knappt. 2,8'an är lite seg och har inte riktigt kraften att driva runt kurvorna som man vill med en bakhjuldriven bil (såvida Du inte kör med skitdäck dårå, men då funkar det ju ändå inte).. Tar Du en 2,8a så välj M chassi, på den bilen räcker det ganska väl, men på M'en som har ungefär samma chassi som 2,8ams M-chassi så räcker det inte pga kraften, jag uppgraderar förhoppningsvis snart till H&K Race-chasii (pengarna saknas just nu.. :-( ) Och som IQ=Pi säger skall Du ut på bana så måste Du nästan ha rullbågarna. Vi är några som driver frågan (främst Hobbe Z4) om att Z3 & Z4 skall få deltaga på BMW CS bankörningar, om de har rullbågar och HT, och förhoppningsvis får vi det till sommaren (de har hitintills inte tillåtit öppna bilar) Vad gäller CD-spelare så skulle jag nog säga att orginal stereon kan Du kasta i soptunnan oavsett om den har växlare eller H/K subwoofer systemet, det låter skit helt enkelt. Köp en ny MP3 spelande enhet för 4.000:- spän istället. /Caspar Bilen: Länk Hemsa: Länk |
|
|
Skyddsbågarna tycker jag är riktigt snygga. Z3M är tyvärr lite över budget (både inköp, försäkring och underhåll) 2.8:an är lite mer sansad känns det som, civiliserad :) (och om man går på M direkt har man inte nåt att byta upp sig till sen). Har filosofin att inte byta ner sig (har även en Opel Astra -96 som vardagsbil, så det är nog inga problem haha) Tack så länge för tipsen. Speciellt ang. M-chassi o mecksvaren... Vilken av BMW-klubbarna är klokast att gå med i? Vad jag förstår är Autopower ingen klubb? Thanx mates! /Joel |
|
|
BMW Club Schweden är väl den stora klubben /Caspar Bilen: Länk Hemsa: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.