AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
458

oväsen i E30

tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B3 3.4S Touring -05
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
Min E30 320(-89), tickar varvtals beroende när den blivit varm, vid kallstart är den nästan helt tyst.
Kan det vara en ventiljustering som behövs, och isf. vad kostar en sådan?
Hurvida det är ventilerna ska jag låta vara osagt. Justering av dem kostar dock 700-800 kr. På BMW här i Linköping skulle det kosta 780:- på min bil när jag ringde förra veckan.
Kanske ska tillägga att jag har nästan samma problem som du. Fast min tickar hela tiden varvtalsberoende med oberoende av temperatur. Fast det har jag härlett till en kass grenrörspackning. Det kan kanske vara värt att kolla eftersom det är rätt så billigt och enkelt att byta själv.

Kan någon svara på om avgasläckage påverkar prestandan?
Jag har upplevt att bilen blivit betydligt slöare och tröttare den senaste tiden. Jag tror inte det är inbillning iaf.
BMW-Lover
Hur långt har den gått? Kammen ska bytas efter 20000 mil. Min gamle 320 har gått 24000 och knackar ganska friskt, men men tanke på att jag bara har gett 5000:- för bilen och att byta kam kostar 6-7000:- bara i delar så får det vara.

er
256
eraabos
M3 E30-88
Jag tror på en ventiljustering. Hade det varit kammen som är dåligit så skulle det låta hela tiden. Hade liknande problem på min fd 325:a, fast då var det så att den tickade när den var kall och var tyst när den var varm.
tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B3 3.4S Touring -05
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
Tackar för svaren, bilen ska in på service om ett tag så de får göra en ventiljustering då också.
Återkommer med svar.
emilo
Jag skulle tro att det är spridarna som tickar. Ta en stor mejsel och sätt den mot ventilkåpan och lyssna. Om det inte skramlar där så är det spridarna och det är ganska ofarligt bara jobbigt och påfrestande för själen. Min bil är likadan.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.