|
|
|
|---|---|
|
Har ett problem med min 850. Har sökt på inlägg om detta och provat diverse åtgärder såsom, kollat termostat, trycki expantionskärlet, luftat systemet, kompprov har tagits. Beslutade ändå att byta topppackningar men problemet kvarstår. När den har stått på tomgång några minuter till temp blir normal så tar det ytterligare några minuter så stiger den sakta mot den röda gränsen. Vad jag kan se finns inget vatten i oljan eller tvärt om. (värmen i kupén slutade fungera när detta problem uppstod). Inget vattenläckage i heller. Tips emottagits tacksamt Mp | |
parolof |
låter som luft i systemet eftersom kupevärmen slutar fungera |
|
Har som jag nämne i inlägget även provat luftat systemet via luftningsskruv vid kylarvattenpåfyllningen. Finns det fler ställen där man kan lufta ? Mp |
|
|
En fråga till!! Någon som vet vad Lehnenrastungprüfen betyder? Får upp det på färddatorn. Mp |
|
| Lehnenrastungprüfen = Kontrollera ryggstödslåsningen. | |
|
Det är vattenpumpen Gärd.... Var en bra låt med galenskaparna, kolla den,, kanske vad vet jag. Ingen cirkulation , ingen värme i cupen, ingen kylning av motor.. A |
|
|
Du kanske ska byta fläkten. Det gjorde jag på min gamla 535i och då försvann problemet. ------ Länk Länk |
|
|
Håller med grodan, Far tempen ned till normalnivå när du kommer upp i lite hastighet och får fartvinds kylning, ja då kan du vara säker på att det e fläckten. Hade samma problem på min gammla 750, må den vila i frid, satans polacker som stal den... Pontus Primus Motor. |
|
|
Tack för tipsen. Fläkten tror jag ej att det är för samma symtom är kvar även när jag kör. Däremot tror jag på vattenpumpen, fast den känns ok på plats, skall vid tillfälle i veckan plocka av den och kolla skicket. Ps! Tack för översättningen sura ! Lämnar rapport när felet är löst. Mp |
|
| Tror åxå det är vatten pumpen, annars skit i kylaren har du kollat att det inte är fullt i skit mellan kylare samt ac kylare.. där samlas det lätt löv å sånt.. | |
|
MP// Fläkten på din fungerar, men inte som den borde skulle jag tro. Det spelar inget roll hur du kör, har du "dålig-fungerande" fläkt så blir bilen varm. (trust me;) ------ Länk Länk |
|
|
tappar du värmen i värmepaketet samtidigt som nålen börjar stiga så tappar du cirkulation i systemet något som inte har med kylfläkten att göra. Du kan nog även utesluta vatten pumpen om den känns ok att snurra för hand, väldigt sällan dom går sönder. Jag brukar koppla en vatten slang från huset på slangen som kommer från värmepaketet och spola hela systemet för att få ut luft. Sedan så kan man tömma kylaren när motorn är kall för att fylla på glykol. kolla även att den elektriska vatten pumpen fungerar. lycka till |
|
|
Hej alla! Kylaren har jag kollat inga problem. Angående värmen i bilen finns det ingen alls från start till det nästan röda markeringen. En kille sa till mig att det också kunde vara vattenpumpen, han hade harft nästan samma problem. När motorn blev varm lossnade typ (impellern) i pumpen som cirkulerar vattnet, tydligen har vissa pumpar detta, vet ej om BMW har sådana. Marcus det lät intressant ang elektrisk pump var sitter den? Samt som du säger att spola genom systemet är också en idé. Som sackt tar till mig alla tips. Detta problem löses väl förr eller senare. Mp |
|
|
brukar sitta vid värmeventilerna, vet ej hur det ser ut på E-31. Klockrent att spola gjorde det alltid på min gamla E-34:a |
|
|
Tack Marcus! Ser att där sitter en liten pump inne vid torpedväggen, skall pröva den när tiden tillåter. Vill ändå kolla vattenpumpen men har svårt att få av bulten till remskivan, vet någon om den är höger eller vänstergängad. Mp |
|
|
Hej alla och tack för tipsen! Felet verkar vara åtgärdat. Tydligen var det luft i systemet, lossnade slangen till värmeventilerna, samtidigt som motorn gick fyllde jag på vatten i expansionskärlet, ca: 3 vattenkannor (10liters). Nu kan jag använda mitt lok igen!!!! Mycket jobb för så lite. mp |
|
|
Hej! Jag verkar också ha luft i systemet. Har försökt lufta enligt många tips i både 7- och 8-forumen. Nu vill jag såklart prova att antingen lufta enligt MP ovan eller kanske t.o.m. byta värmeventilerna och kanske hjälpvattenpumpen. Men var sitter dessa??? =) och hur ser de ut. Någon som vet? Passar samtidigt på att fråga om någon har en vacumluftare att hyra ut/låna ut/ sälja. Läste om någon i ett annan gammal tråd. Tänkte jag skulle kolla om någon hade en, innan jag köper en själv. |
|
|
Lyckades få ut luften! Fick ett tips som gick ut på följade. 0. Vänta tills bilen är kall!!! 1. Fyll fullt i expansionskärlet 2. Skruva av luftningsskruven 3. Skär av bottnen på en 2 liters plastflaska. 4. Skruva av korken på flaskan 5. Sätt flaskan upp och ner i expansionskärlet. 6. Börja häll vatten i flaskan 7. Häll på vatten så att nivån i flaskan är så hög som möjligt 7. Starta bilen 8. Fortsätt häll ett bra tag så att nivån håller sig högt upp 9. När det bara kommer vatten ur luftskruven, sluta häll Efter det körde jag runt och öppnade luftskruven försiktigt med jämna mellanrum för att släppa överflödigt vatten. Det är säkert bättre att slanga ur från expansionskärlet när motorn är kall tills det är rätt nivå istället för att köra runt och tömma från luftskruven. Men jag hade inga bra slangar hemma och det är roligare att köra än att suga vatten ur kylaren. =) Jag kan nästan inte tro det, jag äger ju en 850!!! Den står här utanför fönstret! |
|
| Vart sitter luftskruven på en 850 ? har letat men inte hittat någon. | |
| hittade den.... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.