|
|
|
|---|---|
|
hej min pappa har en nyinköppt bmw 528ia Touring 99 och han och jag har lite funderingar angående den -vad är det för svart box som sitter under en lucka till höger i bagage utrymmet? det står nokia på den -hur mycket kostar det att köpa en mulit ratt till den behövs det något mer äm den för att farhållare ska fungera? -behövs det någon elektronik sats för att ansluta reglagen på en multi ratt till radion eller är det fördraget från fabrik??? -finns det någon svensk instruktions bok till denna bil på nätet eller på engelska | |
|
Svarta boxen (Nokia) : Gsm modul till tele i bilen (förberedning till tele) Tror det finns färdiga kablar till multi ratt men kolla med närmaste bmw verksta Instuktionsbok Kan du köpa på bmw:s närmaste salong/verksta Länk |
|
|
1: subwoofer til stereon (dock ingen ljud upplevelse...) 2. beror på årsmodell om det ens går att montera ( sök på "multiratt") 3. Se ovan 4. Hos BMW för ca 200:- Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Oxxy: Telefon, naviläsare ,cdväxlare mm sitter på vänster sida bakom panelen ( vissa delar ligger i bottnen på skuffen beroende på vilken anläggning det är...) Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Visste inte att nokia gjorde sobwoofer till bmw Länk |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Länk Vore trevligare om det stog Ericson på den :DDD ///MVH Hasso Länk |
|
Oxxy: nokia gör/gjorde en hel del annat än mobil lurar: Dom har hållt på sedan 1865 läs mera här: Länk Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
stefannorr |
Gissa på en svart cd cäxlare för 6 st cd skivor på fråga 1 instruktionsbok köper du hos din lokale BMW handlare eller beställer från BMW Sverige. |
|
Sorry Länk |
|
|
hej jag har kollat upp och den svarta boxen ÄR en mindre bra subwoofer en annan fråga -framför baksäterna ungefär där man har benen om man sitter i baksätet där finns det som två små skenor i plast vad är dom till för?? |
|
| de är till för att fästa insynskyddet i när du fällt sätena! Riktigt praktiskt faktiskt! | |
| är det samma som man har över bagage utrymmet som man ska fästa där??? | |
|
Ja!! Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
jag hittade en kabel som sitter i utrymmet där reservdäcket är. Närmare bestämt den sitter i vinkel mot vänster bakljus från det runda utrymmet det sitter som en metalsak över den som går att skruva bort det sitter en liten rund kontakt med gängor så att man kan skruva fast den i något vad är detta för någon kabel som jag har hittat??? |
|
|
Ska du verkligen skruva sönder mer? ;-) Hehe, ärligt talat så vet jag inte vilken kabel det är, finns det navigation i bilen? Cd-växlare? osv? |
|
|
jag kollar under allt ang sladden så går den till en stor kabel herva som sitter vid navigatorn och cdväxlaren där har man gjort en t anslutning till en violett vit kabel detta är inte orginal från bmw någon som kan tänka vad det kan vara? jag kanske lägger ut någon bild så kanske ni knäcker nöten |
|
| någon som vet något ställe som säljer rails för att det saknas på bilen | |
|
Det saknas inte , du har sluppit rails!!! Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Som GM skriver, underskatta inte Nokia. Egentligen är det lite kunskaper dom fick när de köpte Luxor i Motala som används till högtalare osv, även om de inte håller högsta klass. Ericsson har (hade) f.ö intressen i Sv. högtalarfabriken (Sinus) en gång i tiden, det resulterade inte i något som gjorde att man hoppade högt av glädje precis. FP |
|
|
Jo Folke - du har rätt. Det fanns en gång ett företag som hette Luxor. Sedan bytte företaget namn till Nokia. Under nokia fanns det något som hette Nokia Audio & electronics. På Audiosidan tillverkades högtalare och förstärkare till bilar. Detta kom under senare tid att bli Harman Kardon. Vad jag har förstått så är inte märket förknippat med något jättedåligt. På Electronicssidan tillverkades annan elektronik till bilar och lastbilar, såsom styrenheter av olika slag. Vet ni att en normal långtradare är utrustad med 140 lampor!? Electonics-sidan kom att bli Autoliv där bl a elektronik till krockkuddar tillverkas, men även förstärkare till VW och Porsche. Dessa är specialgjorda för att passa vissa modeller för att få bästa ljud i kupen... Mvh /NP |
|
|
Att HK skulle tillverkats (licens?) i Motala har jag iofs inte hört men mycket har det kommit därifrån genom åren. Vem minns inte ABC80 och ABC800? Man var tidigt ute med satelitmottagare och MV-teknik, som vanligt hoppade lite folk av då och då och bl.a bildades Swedish Microwave av f.d.Luxorfolk och blev världsberömda. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.