AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.354

Bra ljud i Originalhögtalarplatserna?

Visa användare
67
Northpaw
Z3 2,8 Roadster 1998
Tja, de e jag igen..hehe..

Jag böt ut min stereo och köpte en rätt okej Alpine istället, vill inte ha jättedunka ljud, men iaf skapligt att kräma med utan att behöva en massa slutsteg.

Nu är det så att mina Bastalare e spräckta, så det låter inte så bra.. så jag tänkte byta ut hela rasket, alla sex till lite exklusivare än originalgrejorna.

Nån som fått bra ljud utan att bygga nåt extra? Funkar originaluttagen för ett hysat ljud?
Eller måste man bygga om för att få det låta bra?
32
1.213
328-Johan
BMW 323i Coupé M -98
ja ser du inte till att lägga motstånd på originalprylaran och kör en ren konvertering till org. högtalarna med en icke-bmw stereo så bränner du midbasarna ganska kvickt. du får i 6:or fram med lite pill, se min länk nedan.

Ny hemsa, i betastadie:
Länk
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Om Du inte har ett H/K system så kan Du slänga in ett 5,25" kit fram, rakt av med diskanter (hoppa över 2" högt, finns inga att ersätta med. Bak sitter det 3" (!!?) högtalare, men där kan man såga upp hålet för 5,25" om man kollar noga vart hålet kommer.

Tyvärr får Du ju ingen bas överhuvudtaget med 5,25" högt då de sällan spelar lägre än ca 80hz med bra ljud. Men Du kan ju alltid skaffa någon sorts bas på annat sätt.

Jag körde i somras MBQuarts 5,25" kit med 0,75" diskanter både fram och bak direkt på min Sony och det lät helt ok, dock kompletterat med 2 x 10" bas i skuffen (man måste såga hål i sufflettlagringsbotten för att få fram basen) för lite tryck. Just nu säljes dessa (MB Quart RCE213) för mellandagsreapris på BRL = 2.390:- / par.

/Caspar
Bilen: Länk
Hemsa: Länk
An
779
Anders Olsson
M Coupe 99:a
Alla högtalare låter bättre om de är hela ;0)
Om du har tidskomp i Alpinarn så går det nog att fuska sig till bra ljud på förarplatsen..
Utan tidskomp så blir det fasfel!
Sen finns det några individer som har eller ska prova med att sätta alla ellement bakom stolarna (undrar om det är samma personer som man brukar se stå och kolla åt fel håll på konserer?)
Det finns en enkel regel: alla ellement ska sitta på samma avstånd från örat (annars blir det fasfel)
Det är bara att ta fram tumstocken & mäta!

Z MMM Coupe
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Anders: Det är lite problematiskt att sätta högtalarna på rätt avstånd eller så får Du flytta ratten till mitten av bilen... Svårt... Vem skall man optimera för? Sig själv eller passagerare, det är ju helt omöjligt. En stereo med tidskomp är definitivt bästa lösningen och gärna då en som kan lagra fler inställningar för ensamåkande resp med passagerare. Med 2 i bilen får man ta "lite" fasfel.

Frågan gällde dock inte hur man fixar fasfel även om det hjälper en hel del.. Nya bra HELA högtalare så får Du iallafall hyffsat ljud. MBQ som jag skrev ovan eller ta kontakt med Robsarve (här på forumet) på NCore så kan han nog fixa fram bra PG högtalare.

/Caspar
Visa användare
67
Northpaw
Z3 2,8 Roadster 1998
haha.. min ambitionsnivå e nog inte så hög som er, vore den det hade jag köpt mej en ljudstudio och inte en bil...
An
779
Anders Olsson
Caspar: Balancen på R2 när man åker själv eller har med sig någon som är tondöv ;0)

Är passageraren kräsen så blir det balancen i mitten & stängd taklucka...

(har man inte råd med JL Audio så köper man Audiobahn!)

Z MMM Coupe
Funderade på att sätta Focal Utopia 5WS Länk i hålen i taket och prova. Skall iofs sitta i låda, så om det funkar dåligt får man väl bygga in dem i en liten sluten låda bakom skiljeväggen coupe/bagage.

/ Fredrik
32
1.213
328-Johan
BMW 323i Coupé M -98
Överarbeta inte ljudet bak bara. Upp med nåt enkelt i taket om du vill ha en fyllnad men egentligen ska du bara ha ett fint framsystem + sub i en z3 coupé. Man sitter lixom mitt i smeten och har mest en jevla massa ljud överallt och det låter kass i en så liten bil.

Ny hemsa, i betastadie:
Länk
An
779
Anders Olsson
328-johan: håller fullständigt med!
Ljud bakom har man endast när man kollar på film. Vid musik skall allt komma framifrån.
Gäller givetvis inte basen eftersom den spelar på så låga frekvenser att örat inte kan riktnings bestämma dem.

Z MMM Coupe
32
1.213
328-Johan
BMW 323i Coupé M -98
Och andra sidan spelar den i regel så starkt (läs *unts unts* vid korvamojjen) så det blir väldigt lätt att urskilja var all basen kommer från, speciellt i en minicoupé som Z3:an =) Kort och gott ÄR Z3 Coupé en riktig liten skrotbil att bygga ljud i då den har noll isolation och "rummet" är på tok för litet. När man väl passerat 100 km/h dönar det i coupén så man får cranka på ordentligt och personligen ångrar jag lite mitt bygge idag och borde nog lagt pengarna på lite vettig väghållning och kanske ett kolfiberinsug hehe.. but that's me =) Har med tiden insett vilken brutal körmaskin det egentligen är och... ja där har billjud egentligen inget att göra....

De mest välljudande systemen jag hört har haft subba fram (stram 10:a under handskfacket) men rent praktiskt blir det svårt i de flesta bilmodeller av nyare modell utan stora ombyggnationer).

Ny hemsa, i betastadie:
Länk
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Ska vi nu verkligen upptimera ljudet så får vi sätta föraren i mitten och högtalarna i sidorna med samma avstånd till samtliga, göra bilen helt ljudisolerad med dämpning för alla olika frekvenser samt ha rejält med extra kraft i stegen så att de orkar driva högt utan att belastas till max... Kanske vettigt i en Maybach alltså... (fast då för baksätet och surround till 42" plasman...)

Man kan spåra totalt med allt. Jag har tyvärr slängt ut ca 80K för min stereo och kommer inte ens använda hälften av grejerna i första skedet... snacka om felplacerade pengar när ett H&K Race chassi kostar 20K...

För ett bra ljud med liten budget: Ett bra tvåvägssystem med 5,25" (i orginalplatsen i kickarna) mellanregister & 0,75-1" diskanter (i orginalplatsen i dörren), drivet av ett 2 kanals-slutsteg samt någon sorts kompletterande bas (aktiv tub för att få plats tex) och en OK huvudenhet borde gå att landa mellan 10 och 15K.

/Caspar
Tanken med Focal högtalarna är just att använda dem som subbas. Fram sitter ett 5W2 system Länk men jag saknar bra djupbas. 5W2:an skall hantera 80W ner till 45Hz enligt specen.

Eftersom jag har en hund i bagaget får jag inte plats med någon "riktig" subbas och jag vill inte använda någon aktiv sak i bagaget, eftersom den skriker "krossa rutan och ta mig" till varenda biltjuv som går förbi.
Alltså skall jag prova hur bra de låter i originalhögtalarurtagen i taket och om det inte funkar får jag väl bygga en sluten låda där originalsuben till H/K systemet finns, samt en liknande på andra sidan. Eventuellt med två element i varje låda.

Finns det några andra ideer på hur man kan bygga diskret bas, som inte tar upp hela bagaget?

/ Fredrik
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Det är svårt med bas utan att ta upp plats. Mina 6,5" klarar 38Hz på pappret (MB Quart är dessutom väldigt korrekta i sina specar) men man får ju inget som helst tryck.

En sluten låda där H/K subben finns kan vara svårt, det sitter 2st 4"!!!! basar i den orginal. Vad menar Du med "på andra sidan"?? H/K subben sitter väl i mitten även på Coupen??

Bygg en liten låda istället som Du döljer med samma design som orginalinredningen.. Mina 10" basar kräver tex bara 19 liter.

/Caspar
An
779
Anders Olsson
Om det är någon som är intresserad så har jag ett GAS 4001 slutsteg ger 4x100w är en halvmeter långt i polerad alu + en Rockford 4210, 10tumsbas optimerad för 21liters låda (inte 19 som BRL påstår)

Z MMM Coupe
är det bara jag som tycker att orginalhögtalanrna är OK ? Det är Business CD som är för svag. När jag bytte till Blaupunkts Navi stereo med 4x50 output så blev det helt annorlunda ljud i bilen . jag är asnöjd (dock så har jag inte så stora krav heller).

____
Supercharger: Less stressful, more exhilarating!

här är oxå intressant länk i just detta ämne: Länk

____
Supercharger: Less stressful, more exhilarating!

Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Z3c: Jo Du lär vara tämligen ensam... :-)

/Caspar
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.