|
|
|
|---|---|
|
Har läst på meksidan och redan sökt men förstår det inte riktigt. Har nyss bytt termostat och var ute och körde lite. Tempen la sig strax över sträcket till vänster om mitten men gick aldrig högre. Låter jag den stå på tomgång så går den upp till mitten efter ett tag. Båda kylarslangarna blir riktigt heta. Är det bra som det är nu eller behöver det luftas eller är det ok om den står strax över sträcket innan mitten? Hur ska man isf lufta? Medan motorn är på och hur? MVH | |
|
Kan inte hela proceduren men pröva att söka i forumet. Använd din rubrik som sökord. //Player |
|
|
full värme i kupén, luftskruven öppen å kör runt till vattenet bubblar upp ur luftskruven, skruva åt lufskruven försiktigt den skall vara av plast.. vet ej hur det är på E30 men på E36 så är de plast.... sen så öppnar du även locket till expantionskärlet där skall det komma en liten stråla från vänster sidan ut genom ett lite hål från lufskruven eller liknande från det hållet när det kommer vatten där så är det mer eller mindre luftat å klart kolla kärlet lite då å då ifall eventuell luftbubblor har cikulerat så att nivån i expantionskärlet har sjunkigt... så gör jag på min e36:a om det är helt fel tillväga gångs sätt på en e30 så skriv det ni som 100% vet :) BMW Williams F1 Team. |
|
| hmm ok. ingen annan som kan förklara till 100% hur man gör till e30? | |
|
Sitter en skruv i metall på ovansidan av termostathuset på motorn. Värmereglagen på varmt. |
|
| jo men vad är meningen med luftningen? att det ska komma vatten ur skruvhålet och sen sätta dit den igen? vill ha en utförligare beskrivning :p | |
|
när det börjar rinna vatten ur skvallerörer "hålet" så vet man mer eller mindre att systemet är fyllt å avluftat... BMW Williams F1 Team. |
|
|
Kommer det vatten utan uppehåll eller med tydliga spår av luft så är det klart. Se till att fylla på nivån i exp. kärlet innan så att den ligger tillräckligt högt. |
|
| så nu verkar den vara luftad. sprutar vatten iaf och tomgången har visst stabiliserat sig vid 500-600 varv istället för 1000+ innan jag bytte termostat. dock går nålen aldrig till mitten utan håller sig lite över den till vänster om mitten men ligger där stabilt och jag får värme i kupén ordentligt | |
| ojsan grabbar. jag kom på nu att jag satt packningen på "spåret" i termostathuset innan jag satt dit termostaten. ska det vara så eller är det termostaten som ska i spåret och sen packningen? | |
parolof |
Länk |
|
helvete. får göra om det då :p men har det nån betydelse egentligen? bättre värme ifall man sätter rätt? |
|
|
det här är ju helt cp. i min haynes bok står det tvärtom mot den där bilden. blir fan galen på detta ska termostaten in i själva spåret och sedan ska packningen på runtom? för det finns väl bara en packning som ska användas? eller ska packningen i spåret och sen termostaten halv lös efter den? |
|
|
först termostaten sen oringen o sist locket över! annars finns risk för läckage...... ///Magnus |
|
| okaj. då fixar jag det imorrn tackar | |
| nu har jag satt termostaten rätt och och luftat. får stabil temp mellan mitten och den till vänster sträcket och jag får bra värme i kupén. övre slangen är het som fan när man kört men den undre är bara ljummen. men när man tryckt lite när man stängt av motorn så blir den het. ska det va så? luftade tills det sprutade vatten | |
|
tycker det verkar som att den beter sig som den ska... BMW Williams F1 Team. |
|
| okej bra. tomgången har för första gången sen jag köpte bilen lagt sig stabilt på 700 rpm sen jag bytte termostat | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.