AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
467

Diesel E46

Visa användare
930
robgus
BMW 1M -12
Eftersom jag bor i Belgien så är jag starkt inne på att skaffa mig en diesel BMW, idag ska jag provköra den nya 150hk dieseln men undrar om det är någon som kört 330d, isåfall hur den var??
Ma
1.746
Magnus M
i4 M50 2023
M1000XR 2024
Ursäkta en dum fråga men är det väldigt förmånligt att köra diesel i Belgien?

------------------------------
Magnus M, BMWcs NORD
------------------------------
325iX -87
Yamaha WHY Scooter -99
Söker E34 Touring
Visa användare
930
robgus
BMW 1M -12
Det blir klart billigare att äga. Vägskatten är precis som i Sverige dyrare. Bränslet är klart billigare än vanlig bensin. I Belgien betalar du en engångskatt på bilar som sjunker varje år, som ny ägare måste du betala den, alltså bara en gång men den är beroende på antal hk som om du tex vill ha en ny 330i så betalar du förutom priset en engångsskatt på ca 45000kr!!! på en 330d så är det hälften pga att brytpunkten går vid 193 hk sedan är även en diesel billigare att försäkra. Ett exempel är att jag med min nuvarande 318i cab betalar motsvarande 16000kr/år helförsäkrat och då är jag ändå i 3:högsta bonusklass samt över 25 år och bor i villa med garage....Så det är lite annorlunda med bilägandet i Belgien, förmodligen därför som 65% av bilarna är dieslar! I dessa lägen kan man längta hem till Sverige:)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.